Offroad körning!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Offroad körning!

Inlägg av aikalex »

Testade lite offroad i ca 1m innan vänster fram började slira på gräset och det var kört.

Bild

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Offroad körning!

Inlägg av gellerstam »

ok.

Beskriv gärna lite mer om hur du körde och hur de andra hjulen betedde sig. Slirade hjulet mer än 1/2 sekund?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Inlägg av Ampera »

Har du lyftfjädring?, då kan du höja bilen och få "magen" fri.
På Löddeträffen kör vi offroad på en äng hur bra som helst.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ytterligare en rolig bild tagen ur sitt sammanhang :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Inlägg av aikalex »

gellerstam skrev:
ok.

Beskriv gärna lite mer om hur du körde och hur de andra hjulen betedde sig. Slirade hjulet mer än 1/2 sekund?

Jag har kört ner här flera gånger utan problem men har då rullat hela tiden. Idag ville jag kolla frigången så jag smög sakta för att lyssna om det tog i gräset eller inte, men eftersom det inte går att öppna dörren och kolla under färd så stannade jag bilen för att kolla. Svårt att säga om något tog i men jag fick under min hand på sidorna men möjligt att något gräs låg emot i mitten (såg inga tryckmärken i gräset) Såg att vänster fjädring fram och höger bak var ganska utsträckt men däcket hade kontakt med marken medan höger fram/ vänster bak hade god kontakt med marken. När jag började köra så spann vänster fram hela tiden och stannade aldrig höger bak spann lika så å gjorde fina märken i asfalten medan de andra däcken inte verkade röra sig över huvud taget. Gräset var fuktigt men jag tycker nog att den hade väldigt bra kontakt på 2 av däcken så det borde inte ha varit några problem att köra fram eller bak. Testade med slipstart men det gjorde ingen skillnad. lastade folk i bakluckan så bakdäcken fick god kontakt men då rörde sig ingen av bakdäcken utan bara vänster fram. Slutade med att några fick ge en lätt knuff bak så bilen kunder rulla ner för backen. Jag har inte luftfjädring.
Model S P100D
Model S S85D
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare

Inlägg av Benz »

Min farsa körde av vägen i nordkap, ingen awd eller luftfjädring. Fick backa och lägga stenar och putta med 4 personer.
Riktigt klantigt, han ville ha bild på skylten
Riktigt klantigt, han ville ha bild på skylten
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Många "höjbara" risiga Citroen som kommit längre än fiiiiiina sänkta tyska prestigebilar!

Dvs Ljuftfjädring är ett bra sätt för att öka framkomligheten/minska risk för skador just i såna situationer. Använder den ofta på min just då man är osäker/orolig att det ska ta i undertill, fartgupp, garagenedfarter, trottoarkanter, färjepåfarter, skogsvägar, parkering vid sidan av vägen osv.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Benz skrev:
Min farsa körde av vägen i nordkap, ingen awd eller luftfjädring. Fick backa och lägga stenar och putta med 4 personer.
Men i hans fall spann väl båda hjulen mot asfaltskanten?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare

Inlägg av Benz »

gellerstam skrev:
Benz skrev:
Men i hans fall spann väl båda hjulen mot asfaltskanten?
Aa precis
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

aikalex skrev:
gellerstam skrev:
ok.

Jag har kört ner här flera gånger utan problem men har då rullat hela tiden. Idag ville jag kolla frigången så jag smög sakta för att lyssna om det tog i gräset eller inte, men eftersom det inte går att öppna dörren och kolla under färd så stannade jag bilen för att kolla. Svårt att säga om något tog i men jag fick under min hand på sidorna men möjligt att något gräs låg emot i mitten (såg inga tryckmärken i gräset) Såg att vänster fjädring fram och höger bak var ganska utsträckt men däcket hade kontakt med marken medan höger fram/ vänster bak hade god kontakt med marken. När jag började köra så spann vänster fram hela tiden och stannade aldrig höger bak spann lika så å gjorde fina märken i asfalten medan de andra däcken inte verkade röra sig över huvud taget. Gräset var fuktigt men jag tycker nog att den hade väldigt bra kontakt på 2 av däcken så det borde inte ha varit några problem att köra fram eller bak. Testade med slipstart men det gjorde ingen skillnad. lastade folk i bakluckan så bakdäcken fick god kontakt men då rörde sig ingen av bakdäcken utan bara vänster fram. Slutade med att några fick ge en lätt knuff bak så bilen kunder rulla ner för backen. Jag har inte luftfjädring.
Tack för bra och välskriven förklaring! :-)

Verkar då som att RWD har en form av låsning/broms för slirande hjul och att "D" inte har det!! :o :?

jag vart extra :o när du hade folk i bakluckan och vänster fram spinner när tre hjul har fäste .... Aktiverade du Range mode så att den bara driver på framhjulen?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Inlägg av aikalex »

Ingen range mode på.

Model S P100D
Model S S85D
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

gellerstam skrev:

Tack för bra och välskriven förklaring! :-)

Verkar då som att RWD har en form av låsning/broms för slirande hjul och att "D" inte har det!! :o :?

jag vart extra :o när du hade folk i bakluckan och vänster fram spinner när tre hjul har fäste .... Aktiverade du Range mode så att den bara driver på framhjulen?
Det här var ju verkligen förvånande!
Varför skulle man försämra TC på en fyrhjulsdriven jmf med en bakhjulsdriven ? Att det inte är lika kraftig TC på framaxeln är ju vanligt, men bak borde det inte vara skillnad.

Också förvånande är att det bara spann fram då bägge bak hade grepp.

Följdfråga
Den som gasade provade man olika gastaktiker? gasa mycket, gasa lite smyga upp mm.

Med svarta streck på asfalten känns det ju som att det spann en del iallafall.

Min bil är ju en sen -14 RWD som bromsade duktigt på bakhjulet som önskat fast kanske lite långsammare än jag hade önskat i en perfekt värld.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

aikalex skrev:
Ingen range mode på.

Ingen ranger mode heller?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare

Inlägg av Mrk »

grenhall skrev:
aikalex skrev:
Ingen range mode på.

Ingen ranger mode heller?
Haha Bild
18650

Inlägg av 18650 »

aikalex skrev:
gellerstam skrev:
ok.

Du måste kört fast i syne för enligt danni så bromsar bilen direkt det hjul som spinner och den kör inte fast. Basta!
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

18650 skrev:
Du måste kört fast i syne för enligt danni så bromsar bilen direkt det hjul som spinner och den kör inte fast. Basta!
Ja, men det är synd att du inte hade en ikon, för en ikon hjälper alltid när man kört fast. Ikoner är alltid mycket smartare än bilens antisladdalgoritmer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

danni skrev:
18650 skrev:
Ja, men det är synd att du inte hade en ikon, för en ikon hjälper alltid när man kört fast. Ikoner är alltid mycket smartare än bilens antisladdalgoritmer.
Det bästa är att ha Elon med i bilen, han är en grym ikon!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Snubblade över detta klipp. Intressant att se hur awd arbetar
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

(Bara jag som får utslag av särskrivningen?)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jojje167 skrev:
Snubblade över detta klipp. Intressant att se hur awd arbetar
Där vill inte jag köra med min bil. :shock:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

...och filmat i stående läge... :evil: :evil: :evil:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar