Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Moderator: Redaktion
gellerstam skrev:ok.
Beskriv gärna lite mer om hur du körde och hur de andra hjulen betedde sig. Slirade hjulet mer än 1/2 sekund?
Men i hans fall spann väl båda hjulen mot asfaltskanten?Benz skrev:Min farsa körde av vägen i nordkap, ingen awd eller luftfjädring. Fick backa och lägga stenar och putta med 4 personer.
Aa precisgellerstam skrev:Men i hans fall spann väl båda hjulen mot asfaltskanten?Benz skrev:Min farsa körde av vägen i nordkap, ingen awd eller luftfjädring. Fick backa och lägga stenar och putta med 4 personer.
Tack för bra och välskriven förklaring!aikalex skrev:gellerstam skrev:ok.
Beskriv gärna lite mer om hur du körde och hur de andra hjulen betedde sig. Slirade hjulet mer än 1/2 sekund?
Jag har kört ner här flera gånger utan problem men har då rullat hela tiden. Idag ville jag kolla frigången så jag smög sakta för att lyssna om det tog i gräset eller inte, men eftersom det inte går att öppna dörren och kolla under färd så stannade jag bilen för att kolla. Svårt att säga om något tog i men jag fick under min hand på sidorna men möjligt att något gräs låg emot i mitten (såg inga tryckmärken i gräset) Såg att vänster fjädring fram och höger bak var ganska utsträckt men däcket hade kontakt med marken medan höger fram/ vänster bak hade god kontakt med marken. När jag började köra så spann vänster fram hela tiden och stannade aldrig höger bak spann lika så å gjorde fina märken i asfalten medan de andra däcken inte verkade röra sig över huvud taget. Gräset var fuktigt men jag tycker nog att den hade väldigt bra kontakt på 2 av däcken så det borde inte ha varit några problem att köra fram eller bak. Testade med slipstart men det gjorde ingen skillnad. lastade folk i bakluckan så bakdäcken fick god kontakt men då rörde sig ingen av bakdäcken utan bara vänster fram. Slutade med att några fick ge en lätt knuff bak så bilen kunder rulla ner för backen. Jag har inte luftfjädring.
Det här var ju verkligen förvånande!gellerstam skrev:
Tack för bra och välskriven förklaring!![]()
Verkar då som att RWD har en form av låsning/broms för slirande hjul och att "D" inte har det!!![]()
![]()
jag vart extranär du hade folk i bakluckan och vänster fram spinner när tre hjul har fäste .... Aktiverade du Range mode så att den bara driver på framhjulen?
Ingen ranger mode heller?aikalex skrev:Ingen range mode på.
Hahagrenhall skrev:Ingen ranger mode heller?aikalex skrev:Ingen range mode på.
Du måste kört fast i syne för enligt danni så bromsar bilen direkt det hjul som spinner och den kör inte fast. Basta!aikalex skrev:gellerstam skrev:ok.
Jag har kört ner här flera gånger utan problem men har då rullat hela tiden. Idag ville jag kolla frigången så jag smög sakta för att lyssna om det tog i gräset eller inte, men eftersom det inte går att öppna dörren och kolla under färd så stannade jag bilen för att kolla. Svårt att säga om något tog i men jag fick under min hand på sidorna men möjligt att något gräs låg emot i mitten (såg inga tryckmärken i gräset) Såg att vänster fjädring fram och höger bak var ganska utsträckt men däcket hade kontakt med marken medan höger fram/ vänster bak hade god kontakt med marken. När jag började köra så spann vänster fram hela tiden och stannade aldrig höger bak spann lika så å gjorde fina märken i asfalten medan de andra däcken inte verkade röra sig över huvud taget. Gräset var fuktigt men jag tycker nog att den hade väldigt bra kontakt på 2 av däcken så det borde inte ha varit några problem att köra fram eller bak. Testade med slipstart men det gjorde ingen skillnad. lastade folk i bakluckan så bakdäcken fick god kontakt men då rörde sig ingen av bakdäcken utan bara vänster fram. Slutade med att några fick ge en lätt knuff bak så bilen kunder rulla ner för backen. Jag har inte luftfjädring.
Ja, men det är synd att du inte hade en ikon, för en ikon hjälper alltid när man kört fast. Ikoner är alltid mycket smartare än bilens antisladdalgoritmer.18650 skrev:Du måste kört fast i syne för enligt danni så bromsar bilen direkt det hjul som spinner och den kör inte fast. Basta!
Det bästa är att ha Elon med i bilen, han är en grym ikon!danni skrev:Ja, men det är synd att du inte hade en ikon, för en ikon hjälper alltid när man kört fast. Ikoner är alltid mycket smartare än bilens antisladdalgoritmer.18650 skrev:Du måste kört fast i syne för enligt danni så bromsar bilen direkt det hjul som spinner och den kör inte fast. Basta!
Där vill inte jag köra med min bil.Jojje167 skrev:Snubblade över detta klipp. Intressant att se hur awd arbetar