Mitsubishi i-miev. möjligt beg köp, hjälp

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Vasp

Mitsubishi i-miev. möjligt beg köp, hjälp

Inlägg av Vasp »

jag brukar då och då kolla blocket om man hittar nån billig beganad elbil. Nu är det så att jag har hitta en i-miev på blocket rätt så nära där jag bor för 99000. jag bor i Skellefte bilen finns i Nordmaling. Bilen ska användas runt i stan bara. max typ 4 mil per dag. Och det finns nu Chademo i stan om det skulle behövas. Är bilen ett bra köp för det priset? om inte vad ska jag buda? Är i-miev en okej bil för staden? Och den stora frågan tar jag mig hem med den? Är andå 13,5 mil mellan Umeå där det finns laddare så att jag kan ladda upp batteriet fullt. Nordmalig till Umeå är endast 5 mil. spontant tänker jag att det inte går i höstkylan och faktumet att bilen ändå är 6 år gammal.

https://www.blocket.se/vasterbotten/Mit ... m?ca=2&w=1
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Mitsubishi i-miev. möjligt beg köp, hjälp

Inlägg av Zalman3 »

Vasp skrev:
jag brukar då och då kolla blocket om man hittar nån billig beganad elbil. Nu är det så att jag har hitta en i-miev på blocket rätt så nära där jag bor för 99000. jag bor i Skellefte bilen finns i Nordmaling. Bilen ska användas runt i stan bara. max typ 4 mil per dag. Och det finns nu Chademo i stan om det skulle behövas. Är bilen ett bra köp för det priset? om inte vad ska jag buda? Är i-miev en okej bil för staden? Och den stora frågan tar jag mig hem med den? Är andå 13,5 mil mellan Umeå där det finns laddare så att jag kan ladda upp batteriet fullt. Nordmalig till Umeå är endast 5 mil. spontant tänker jag att det inte går i höstkylan och faktumet att bilen ändå är 6 år gammal.

Bra bil på många sätt om man inte ska åka så långt.
Syrran var nära att köpa en, det föll på att den har kass värme på vintern.
Är det mer än -10, då är det skoteroverall på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Spontant känner jag att en Leaf 2012 skulle vara bra mycket mer bil för pengarna tex.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Kommer de ner på 70000 kan jag vara intresserad men som sagt, Leaf spelar i en annan division...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Vasp skrev:

Har själv köpt en likadan i våras, för 75000, funkar bra och är rolig att köra, bra som pendlingsbil, se till att ha försäkring med maskinskada.
värmen på årsmodell 11 är ingen höjdare, man kan inte dra igång värmen när ladd kontakten är i på den årsmodellen som exempel. Det ska bli intressant hur den här vintern kommer att funka (har en gammal skrutt ICE i nödfall)
bjud runt 70000kr, för det är den ju värd i bränslebesparning.
hur ta sig hem?
Tja du kan ju ta med dej ett bärbart elverk typ honda och stanna och ladda nån mil ett par timmar, alternativt kan en följebil bogsera dig en bit samtidigt som du regenererar in ström i batteriet (är väl det snabbaste sättet att ta sig hem.).
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Tror att 13,5 mil är i längsta laget. Jag skulle nog försöka mig på följande upplägg.
Nordmalig - Umeå 5 mil
Ladda nästan fullt på Chademo.

Umeå - Åsnäset. 7 mil. Försöka komma överens innan om att få låna en Schuko en 5-6 timmar på nån av följande ställen:
http://www.luftacamping.se/
http://stenforsgard.se/
OKQ8 Ånäset

Åsnäset - Skellefte 7 mil.
Vasp

Inlägg av Vasp »

Jag tror nog att den faller bort pga värme frågan. Vi har ju ändå minus 20 som en vanlig kyla i mina hemtrakter. Minus 30 enstaka dagar. Ta sig hem skulle man kunna lösa på nått vis. Motorvärmaruttag hos nån mack eller så. Och vetefasiken hur den är och köra under/efter rejäla snöfall när det är oskottat på vägen. Jag gillar inte att köra fast. Jag får tänka över detta. Jag skulle nog vara villig att ge runt 75 för den.

Ånäset i en 5-6 timmar skulle vara helt okej. kan snacka med busschaffisarna på busstationen när de lastar gods för att fördriva lite tid. Jag jobbar själv för det företaget så känner de flesta.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Om han släpper den för 75 så är det väl ok. Enklast att utöka räckvidden är precis som Micke skriver att bogsera med en följebil några mil. Laddar gött... En annan sak med trillingarna (antar att de funkar likadant) är dess långsamma antispinn. Tar en evighet att få ner momentum efter att den har slagit av efter hjulspinn. Inte så kul på isföre uppe i norr... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Skulle nog oxo vilja säga att en Leaf är en bra mycket bättre bil... Jag har en av första gen. och även om den är tillräckligt bra så skulle jag ändå rek. den nya då
den har värmepump till värmen och lite bättre regen.-funktion...
Leaf:en funkar riktigt bra när det kräksnöar osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Skulle nog oxo vilja säga att en Leaf är en bra mycket bättre bil... Jag har en av första gen. och även om den är tillräckligt bra så skulle jag ändå rek. den nya då
den har värmepump till värmen och lite bättre regen.-funktion...
Leaf:en funkar riktigt bra när det kräksnöar osv :)
Visst har Euro-Leaf en del trevliga funktioner men jag förstår att du inte har haft någon... Engelsk kvalitet. Räcker det som ledtråd? :o
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

I-miev är en riktig pluttbil. Har en kompis som kört den mycket i tjänsten och han är väl måttligt förtjust. Men för 100k så är det ändå något man kan överväga. Kör du 5mil/dag i snitt så blir det ändå 1800mil per år vilket kan spara 18k i bränsle. På 5 år så är den återbetald.

Jag skulle gissa på att du klarar 13,5mil om du håller 60km/h och utan värme på :)

En Leaf lär gå på säkert 150k iaf men Leaf är en riktigt ordentlig bil. Känns större än en Golf. Skulle jämföra den med en ford focus typ. Och den är tyst som en finare tysk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Vi har en i-Miev som andrabil och den är lite speciell. Vi köpte den begagnad för 84 000 - en 2011 - och jag tycker att det var ett bra köp, vi hade definitivt gjort det igen.

Som andrabil funkar den mer än bra. Den är liten, extremt lätt att parkera och har fenomenal svängradie. För att köra barn till skolan, åka till stationen, köra och handla eller andra aktiviteter i närområdet, passar den helt fantastiskt. Det är snabbare att komma iväg med i-Mieven än Teslan, och därför tar jag som regel i-Mieven när jag ska till butiken som ligger en minut bort.
Man sitter högt och sikten är extremt bra.
Som bonus är kupéutrymmet mycket större än vad det ser ut att vara - det är inga problem att åka fyra vuxna i bilen.
Den är bakhjulsdriven och därmed kul att busa med på vintern, om man är lagd åt det hållet.

Dock är det absolut inte en bil man ska ha som primärbil! Den duger inte till långfärder, även om man kan snabbladda. Den publicerar räckvidd med några små pluttar på en mätare som är omöjlig att tolka, så i praktiken har man väldigt dålig översikt över tillgänglig räckvidd, när och hur mycket man behöver ladda.
Sommartid rullar den ca. 10 mil och vintertid ca. 6 mil, vilket är mer än tillräckligt för en andrabil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Vasp

Inlägg av Vasp »

Det blir inget köp av bilen. Är lite fel årsmodell för mig för att det ska funka. nyare årsmodeller så kan man ha värmen på när bilen laddas. Lite bättre värmepump och lite längre räckvidd. Enligt info på nätet.

Min parkeringsplats är även nu upptagen av farfars bil. Han har flyttat in på boende men är inte riktigt villig att sälja bilen än. Så jag får använda den då istället. Det ända jag behöver betala är bensinen. Är en Ford Focus från 08. Jag gillar Fordar så inget problem med det fast det är en manuell växellåda. I teorin kan man tanka etanol i bilen. Fast det har han aldrig gjort så fortsätter med vanlig bensin 95. Fast tanken var full.

Pengarna som skulle ha gått till bilköp sparas nu vidare och så får man se vad det blir i framtiden.

Tack för alla tips och råd i tråden.
Skriv svar