Recharge ber om hjälp
Moderator: Redaktion
Recharge ber om hjälp
Expressen skrev i dagarna en artikel om litium brytning som bygger på en gammal artikel i veckans affärer från 2012.
http://www.expressen.se/motor/elbilen-k ... katastrof/
Nu ber recharge sina läsare om hjälp att vecka klarhet i området och ber om hjälp att lyfta fram fakta inom området. Har ni bra information med källor för att slå ner felaktigheterna?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... r-artikeln
http://www.expressen.se/motor/elbilen-k ... katastrof/
Nu ber recharge sina läsare om hjälp att vecka klarhet i området och ber om hjälp att lyfta fram fakta inom området. Har ni bra information med källor för att slå ner felaktigheterna?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... r-artikeln
Re: Recharge ber om hjälp
Naturskyddsföreningen borde väl vara en relativt vettig källa. Särskilt när de använder folk som borde förstå sig på det som källor till sin egen artikel.
http://www.naturskyddsforeningen.se/sve ... litiumland
http://www.naturskyddsforeningen.se/sve ... litiumland
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Recharge ber om hjälp
Jag tror jag läste här på forumet att den saltplatån är så steril att man använde den för att testa en rymdsond innan den sköts upp. Kan det stämma? Om det var Mariner eller Pioneer eller någon nyare.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Recharge ber om hjälp
Jag blir så trött. Jag mailade reportern innan jag såg det här med bla naturskyddsföreningens information.
Fick följande "käcka" svar från en ung reporter som är nöjd med sitt klick-bait..
"Hej!
Ny text är på väg ut snart. :-)
Där finns bl a den text du nämner inkluderad.
Mvh - Petter"
Och det här blev det...
http://www.expressen.se/motor/elbilarna ... de-miljon/
"När Allt om Bilar skrev om den påverkan litiumbatterier har på vår miljö kom det ordentligt med reaktioner – från elbilens förespråkare och motståndare."
Det är ju så här pressen fungerar idag. Hitta en "spetsig" åsikt och rapportera den som fakta. Piska upp motståndare och skriv en uppföljare.
Säkert ny artikel i morgon från vätgasförespråkare...
Att jag aldrig lär mig?
Fick följande "käcka" svar från en ung reporter som är nöjd med sitt klick-bait..
"Hej!
Ny text är på väg ut snart. :-)
Där finns bl a den text du nämner inkluderad.
Mvh - Petter"
Och det här blev det...
http://www.expressen.se/motor/elbilarna ... de-miljon/
"När Allt om Bilar skrev om den påverkan litiumbatterier har på vår miljö kom det ordentligt med reaktioner – från elbilens förespråkare och motståndare."
Det är ju så här pressen fungerar idag. Hitta en "spetsig" åsikt och rapportera den som fakta. Piska upp motståndare och skriv en uppföljare.
Säkert ny artikel i morgon från vätgasförespråkare...
Att jag aldrig lär mig?

Senast redigerad av jtesla, redigerad totalt 2 gång.
Re: Recharge ber om hjälp
Skiten har spridits på Facebook också. Där har jag -åtminstone försökt att bemöta. Problemet är att man är ju stämplad som fundamentalist , eftersom alla i vänkretsen där vet att man kör Tesla.
X100 lev.14/8-18.
Re: Recharge ber om hjälp
Jag mailade honom:
Kanske rubriken var lite grinig, men man blir ju lite irriterad på en sån slät artikel.Ämne:
Kandiderar du till årets folkvillare?
Hejsan
När man skriver en artikel om elbilar och litium kan det ju vara idé att leta lite nyare data och fakta att basera artikeln på än en gammal artikel från 2011 som fått rätt ordentligt med kritik från många håll. Bl.a från miljöorganisationer.
Vettigt vore väl att försöka hitta lite nyare data och andra synvinklar för att kunna göra en balanserad artikel. Nu känns det mer som att den skulle vara sponsrad av Exxon.
Läs t.ex:
http://www.naturskyddsforeningen.se/sve ... litiumland
Den här kan också vara läsvärd för att förstå att det är stor skillnad i miljöpåverkan från fossilbilar, även om det finns ökad miljöpåverkan vid tillverkningen:
http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/el ... A98UuFIBE4
Mvh
*****
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Recharge ber om hjälp
Den där sortens artiklar är bara klickgeneratorer. De vet att de har fel, eller iaf att det kommer en reaktion från ett annat håll, och det är allt de vill. Att vara opartiska och pålästa har aldrig ett egenvärde i det här spelet. Fler klick ger bättre reklamintäkter.
Re: Recharge ber om hjälp
Jag fick också trist svar och hänvisning till nya arktikeln.. orkade mig på ett till litet mail:
Svar:25 okt 2016 kl. 18:00 skrev Petter ***** (Exp)
Hej!
Här har du dagens artikel.
http://www.expressen.se/motor/elbilarna ... de-miljon/
Tack för ditt mejl.
Mvh - Petter
Jo, jag såg den.
Den vart lite mer balanserad och låter läsaren kunna forska vidare lite själv.
Men det är synd att det ska börjas med en sån ”skräckartikel” som kommer att användas nu i flera år av skeptiker och fossilkramare som ”bevis” på att det är dåligt, när det i själva verket inte handlar om litium i sig utan metoder och arbetsregler man använder i vissa länder. Det är ju ett problem som gäller allt som exporteras från de länderna och ett problem även för vanliga bilar och andra varor.
Bolivia t.ex exporterar stora mängde naturgas och olja, säkert med vissa tveksamma metoder och med bristande arbetsrätt.
Hälsningar
****
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Silversound
- elbilist
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
- Ort: Växjö
Re: Recharge ber om hjälp
Värt att tänka på när någon använder argumentet att litium är det fruktansvärda med just litiumbatterier, är att mängden litium bara utgör ett par procent av totala massan. Materialen i anoden och katoden borde ju vara det de ska fokusera på. 
Jag gissar på att de som skriker högst emot dessa hemska och miljöfarliga batterier, inte hetsar upp sig över all annan gruvdrift som förekommer i så mycket större skala världen över. Samt att de inte funderar så mycket över miljöpåverkan vid oljeutvinning, inkluderat alla stora katastrofer vid oljeutsläpp som varit, samt de som kan komma att ske så länge vi fortsätter att pumpa upp olja.

Jag gissar på att de som skriker högst emot dessa hemska och miljöfarliga batterier, inte hetsar upp sig över all annan gruvdrift som förekommer i så mycket större skala världen över. Samt att de inte funderar så mycket över miljöpåverkan vid oljeutvinning, inkluderat alla stora katastrofer vid oljeutsläpp som varit, samt de som kan komma att ske så länge vi fortsätter att pumpa upp olja.
Hyundai Ioniq -18
Re: Recharge ber om hjälp
Lithium är inte ett problem! Ett Lithium batteri innehåller väldigt lite Lithium, det är mer bly i ett vanligt bilbatteri än Lithium i ett elbilsbatteri. Och... det finns mer Lithium på jordensyta än det finns bly.
Alla som tar upp Lithium försöker skapa FUD eller har blivit utsatta för det.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Abundan ... %27s_crust
Alla som tar upp Lithium försöker skapa FUD eller har blivit utsatta för det.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Abundan ... %27s_crust