Modell 3 följer planen.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Modell 3 följer planen.

Inlägg av Anders77 »

Nu är testandet igång.

“For Model 3, we have completed production line layouts and will soon begin installation of new body welding and final assembly lines. We have established a world-class team of suppliers for Model 3 production equipment and components and critical long lead time equipment and components have been sourced. We are now testing vehicle systems such as chassis, the high voltage drive system, and low voltage subsystems such as vehicle controllers, HVAC, infotainment and lighting. As refinement of the Model 3 continues,

Läs.mer här.

https://electrek.co/2016/10/26/tesla-mo ... ubsystems/
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Modell 3 följer planen.

Inlägg av Jerker »

Ha! Du han precis före mig!

Nu börjar jag på allvar oroa mig för att de verkligen kommer att leverera här i Sverige under 2017! Man vill ju inte bli utan den höjda supermiljöbilspremie som föreslagits införas 2018! Men jag är ju inte Teslaägare och kommer inte att beställa en fullutrustad bil så jag ligger inte först i kön, så jag klara mig nog på rätt sida om årsskiftet. Men ändå börjar det luta åt att de verkligen kommer igång med produktionen riktigt tidigt och att jag kommer att sitta med upp till ett års leasingavtal på min Zoe när jag får möjlighet att köpa en 3:a... :(
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nu känns det också mer förklarligt att man redan har ändrat på Min Tesla och lagt till dokumentsektionen. Antagligen förbereder de för att öppna designstudion redan under våren.

Undrar när de kommer att ha ett nytt event och presentera den färdiga 3:an? Det borde väl närma sig? Hur lång framförhållning hade de inför det första eventet i våras?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Min gissning är att det eventet bli i januari då nuvarande rekommendationsprogram går ut sista december, och tio rekommendationer ger en inbjudan till ett event.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Min gissning är att det eventet bli i januari då nuvarande rekommendationsprogram går ut sista december, och tio rekommendationer ger en inbjudan till ett event.
Låter troligt!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:

Nu börjar jag på allvar oroa mig för att de verkligen kommer att leverera här i Sverige under 2017! Man vill ju inte bli utan den höjda supermiljöbilspremie som föreslagits införas 2018! Men jag är ju inte Teslaägare och kommer inte att beställa en fullutrustad bil så jag ligger inte först i kön, så jag klara mig nog på rätt sida om årsskiftet. Men ändå börjar det luta åt att de verkligen kommer igång med produktionen riktigt tidigt och att jag kommer att sitta med upp till ett års leasingavtal på min Zoe när jag får möjlighet att köpa en 3:a... :(
Jag är orolig att man får för stora förhoppningar om leverans redan under 2018, jag har kallt räknat med att få vänta till 2019. Någon aggressivare sparplan för att få fram pengar till 2018 har jag inte tänkt mig.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

zyax skrev:
Jerker skrev:

Jag är orolig att man får för stora förhoppningar om leverans redan under 2018, jag har kallt räknat med att få vänta till 2019. Någon aggressivare sparplan för att få fram pengar till 2018 har jag inte tänkt mig.
Eftersom de uttrycker sig som att de ska kunna komma upp i volymproduktion redan under 2017 så är 2018 det mest troliga för oss som var tidigt ute med beställningen (tyvärr). För egen del så klarar jag nog av att få ihop till en handpenning som klarar av en bil som kostar runt 500000, men det kan bli besvärligt med allt för många månader kvar på Zoen...
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Jerker skrev:

Vad vet vi om förslaget om den höjda supermiljöbilspremien? När beslutas det? Summor?
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

strejf skrev:
Jerker skrev:

Vad vet vi om förslaget om den höjda supermiljöbilspremien? När beslutas det? Summor?
Regeringen föreslog i sin budgetproposition i höstas att den ska bli 60000 fr.o.m. 2018. Vet inte hur det har gått med beslutet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Där är väl 40 k fram till nya premien som ev blir 60k, vore trevligt men ingen avgörande skillnad. För mig kommer det blir mest leda till ett extra tillval.

Räknar med att lägga 400k ur egen ficka.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Swede1

Inlägg av Swede1 »

jonasl skrev:
Där är väl 40 k fram till nya premien som ev blir 60k, vore trevligt men ingen avgörande skillnad. För mig kommer det blir mest leda till ett extra tillval.

Räknar med att lägga 400k ur egen ficka.
Extra tillval? Jag hoppas på ett till extraval så vi slipper skattehöjning på förmånsvärdet på elbilar. Och alla andra tokiga skattehöjningar utan folklig förankring.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag förstår inte skräcken med att de blir klara för tidigt. Det är väl bara bra? Den som köper ett senare exemplar lär ju slippa en del barnsjukdomar. Eller är det viljan att vara först med något som gör det viktigt att Tesla blir klara i tid precis när det passar med leverans?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Är det nån som är orolig att få sin 3-a för tidigt, hör av er till mej! Jag har das grose lösung! :lol: :lol:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
Jag förstår inte skräcken med att de blir klara för tidigt. Det är väl bara bra? Den som köper ett senare exemplar lär ju slippa en del barnsjukdomar. Eller är det viljan att vara först med något som gör det viktigt att Tesla blir klara i tid precis när det passar med leverans?
Om man nu har en fin köplats och blir erbjuden en bil i november 2018 så kanske man inte får skjuta leveransen till januari 2019 utan får ta en ny kö-lapp med leverans december 2019.

Datumen är satta utifrån min spåkula, så 2017/2018 problematiken med miljöbilspremien lär vi knappast få här i Europa.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

bylund skrev:
Precis - även om man har en tidig köplats lär det ju inte vara någon som tvingar en att beställa en bil så snart man får möjlighet, utan det är väl bara att vänta så länge man vill innan man slår till. Jag gissar att scenariot kommer att se ut ungefär så här:
* Inbjudan att konfigurera går ut i omgångar (på respektive marknad) till de som ställt sig i kö. Ordningen bestäms av hur tidigt man reserverade.
* Inledningsvis erbjuds bara "dyrare" varianter av bilen, typ större batteri, endast 4WD eller P/L-motor.
* Den som vill ha en sniknare variant (t.ex. undertecknad och en viss Jerker) sitter cool i båten tills det blir möjligt att beställa den variant man önskar
* Den som inte är "redo" att beställa väntar också tills man är det - om man klarar av att se andra bli "först med det senaste"

Själv har jag ju för att inte gå under av otålighet intalat mig att min bil kommer att levereras torsdag den 30 maj 2019 - händelsevis min 50-årsdag - och erbjuds jag att revidera den förväntan till en tidigare tidpunkt får jag väl ta en funderare på hur jag ska göra. Den som väntar på något gott etc...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Jerker skrev:
Nu börjar jag på allvar oroa mig för att de verkligen kommer att leverera här i Sverige under 2017!
Har känts fullkomligt osannolikt hela tiden att Europa skulle få bilar under 2017. Sverige sommaren -18, tidigast. Skulle jag säga.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

MSO skrev:
Jerker skrev:
Nu börjar jag på allvar oroa mig för att de verkligen kommer att leverera här i Sverige under 2017!
Har känts fullkomligt osannolikt hela tiden att Europa skulle få bilar under 2017. Sverige sommaren -18, tidigast. Skulle jag säga.
Absolut tidigast. Jag tror att min trea kommer lagom tills leasingkontraktet går ut på min S i december 2018 och då borde jag få bland de 100 första bilarna i Sverige. Naturligtvis givet att jag konfigurerar bilen så smidigt som möjligt för Tesla, alltså i princip all utrustning och största batteriet och säkringarna.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Att jag - lite med glimten i ögat - skriver att jag oroar mig för en tidig leverans av 3:an är att jag naturligtvis vill ha bilen så fort som möjligt eftersom den bilen innebär ett fossilbilsfritt liv för mig samtidigt som ju tidigare leverans blir desto dyrare blir det för mig att ligga med kostnad för två bilar samtidigt. Jag menar, hur ska jag kunna avhålla mig ifrån att beställa bilen när det väl är möjligt??? :shock:
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Att jag - lite med glimten i ögat - skriver att jag oroar mig för en tidig leverans av 3:an är att jag naturligtvis vill ha bilen så fort som möjligt eftersom den bilen innebär ett fossilbilsfritt liv för mig samtidigt som ju tidigare leverans blir desto dyrare blir det för mig att ligga med kostnad för två bilar samtidigt. Jag menar, hur ska jag kunna avhålla mig ifrån att beställa bilen när det väl är möjligt??? :shock:
Har satt nedräknaren i mobilen på 18/10 2018. Bara 721 dagar kvar...Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

bonath skrev:
Jag har dock hört att orange som färgval inte kommer att erbjudas förrän efter face liften 2021 :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

bonath skrev:
Jerker skrev:
En torsdag givetvis! :mrgreen:

Jag satsar på den 21:a september. Visserligen en fredag men om jag får leverans tidigt på morgonen så är det fortfarande torsdag i CA... Hmmm, jag hinner ju bli alldeles för gammal innan jag får min Tesla. Bäst att skaffa en S först. :D
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
bonath skrev:
Jerker skrev:
En torsdag givetvis! :mrgreen:

Jag satsar på den 21:a september. Visserligen en fredag men om jag får leverans tidigt på morgonen så är det fortfarande torsdag i CA... Hmmm, jag hinner ju bli alldeles för gammal innan jag får min Tesla. Bäst att skaffa en S först. :D
Antagligen kommer jag att haka på erbjudandet att uppgradera min Zoe till 41 kWh batteri och då sitter jag lite lugnare i båten. Det är bara dragkroken jag saknar. Så nu känns det som att jag egentligen inte har så stor hets med att få en bättre bil. Det känns lite som "när det regnar manna har den fattige ingen sked"...
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Gällande supermiljöbonusen från 2018. Den sätts med budgeten hösten 2017.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

StefL skrev:
bonath skrev:
Jag har dock hört att orange som färgval inte kommer att erbjudas förrän efter face liften 2021 :lol:
Dé får la bli sånt däringa klisterpapper då! :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

bonath skrev:
StefL skrev:
bonath skrev:
Jag har dock hört att orange som färgval inte kommer att erbjudas förrän efter face liften 2021 Bild
Dé får la bli sånt däringa klisterpapper då! Bild
Du kan få en roller och fasadfärg av mig annars :D
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar