Äntligen sålt fossilaren

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Äntligen sålt fossilaren

Inlägg av Oktavos »

Längesedan jag gjorde ett inlägg men då blir detta desto längre ;)

Har nu äntligen sålt min Porsche Cayenne diesel, trodde aldrig att jag skulle skriva " äntligen sålt min Porsche "
min ögonsten, min dröm.
Men så blev det i jakten på bättre bil, vad blev det då? Ja det var ju inte helt lätt, det tog ju tid med mycket ïnsupande
av bra information inte minst ifrån detta eminenta forum :mrgreen:
Allt började ju här detta forum, begrep inte så mycket om elbilar och ordet räckviddsångest var ju inplanterat förstås.
Provade Tesla S60 så klart, vilken kanonbil, men tyvärr så sitter jag inte bra nog i den bilen, och den fick avskrivas.
Nästa provning var ju då Tesla X såklart och där satt jag bekvämt o bra, men den är lite för bussinspirerad och högljudd
för min smak.
Även om jag velat ha den så gick den inte in i mitt garage, kom vi underfull med :o

Bara att leta vidare då, men vad jämför man med en Tesla? Ingenting trodde jag, men kanske det finns något därute.
Provade givetvis Nissan Leaf men den känns absolut utdaterad i dagens läge och är alldeles för slö för min smak.
Men som en renodlad pendlarbil säkerligen kanon, särskilt med de bra beg priser som finns.

Var inne hos VW och bad att få prova en elgolf, fick då reda på att de hade en för visning men inte för provkörning?
Säljaren fick mitt namn och alla telefonnummer och min emailadress, säljaren lovade att ringa så fort de fick in den
som skulle bli demobil. Har inte hört ett skit ifrån säljaren sen dess.
Kan tillägga att det fanns inget som helst intresse ifrån deras sida att prata om bilen.

Skam den som ger sig, in på VW i Trelleborg, fick tag i säljchefen och frågade om elgolfen, varpå han tittar på mig
och säger, de har vi ingen.
Varför inte undrar jag, varpå han svarar, det finns ändå inget intresse för elbilar så det är inte lönt att ha en hemma.
Och dessa ord skall komma ifrån möghundarna VW som egentligen skulle tillverka och ge bort elbilar för att
miljökompensera all skit de har ställt till med :evil:

Nästa elbil som provas är BMW I3, fick låna den en hel dag :D
Här hittade jag den kvalité som jag vill ha, inte långt efter Porsche, men bättre än de andra bilarna jag tittat på.
Påminner mycket i körsättet om teslas bilar, hyfsat bra krut i bilen, mycket tyst och utmärkt sittkomfort
åtminstone vad mig beträffar.

Så det blev alltså en 2016 BMW I3 till slut, med det lilla batteriet och rex, kanonutrustad och till ett absolut
enastående pris. Tar leverans nästa vecka. Den räcker säkert fint tills det finns bättre elbilar på marknaden.

Mer om detta när jag väl fått bilen.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Äntligen sålt fossilaren

Inlägg av lator »

Oktavos skrev:
Längesedan jag gjorde ett inlägg men då blir detta desto längre ;)

Har nu äntligen sålt min Porsche Cayenne diesel, trodde aldrig att jag skulle skriva " äntligen sålt min Porsche "
min ögonsten, min dröm.
Men så blev det i jakten på bättre bil, vad blev det då? Ja det var ju inte helt lätt, det tog ju tid med mycket ïnsupande
av bra information inte minst ifrån detta eminenta forum :mrgreen:
Allt började ju här detta forum, begrep inte så mycket om elbilar och ordet räckviddsångest var ju inplanterat förstås.
Provade Tesla S60 så klart, vilken kanonbil, men tyvärr så sitter jag inte bra nog i den bilen, och den fick avskrivas.
Hej! Får man fråga vad som inte passade dig med körställning/säten vad gäller Model S? Gamla stolar eller NG? Är du kort eller lång eller är det något helt annat?

Jag har aldrig träffat på bilstolar som fungerar bättre än de i Model S (både NG och gamla typen) fast nu har jag aldrig åkt Porsche Cayenne... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

"Hej! Får man fråga vad som inte passade dig med körställning/säten vad gäller Model S? Gamla stolar eller NG? Är du kort eller lång eller är det något helt annat?

Jag har aldrig träffat på bilstolar som fungerar bättre än de i Model S (både NG och gamla typen) fast nu har jag aldrig åkt Porsche Cayenne... "

Hej,

Klart du får fråga :)
Jag har en hög sitthöjd vilket gör att jag ser dåligt ut i ovankant på rutan.
Har givetvis provat båda sorters stolar, i gamla typen så sitter man något lägre
men i mitt fall inte bra nog.
Visserligen skulle man kunna krympa ihop lite men min rygg o nacke tillåter inte en
förslappad sittställning.
Nej man skall inte jämföra sittställning med Cayenne eller Model S två skilda världar.
Med detta menar jag inte att stolarna är dåliga i Model S det bör påpekas.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Grattis till vad jag tror är en bra bil.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Synd att du inte var in till Kia och frågade efter deras elbil. Eller Mercedes
Tror resultatet skulle blivit i klass med VW. :D
Trevligt att en Porsche ägare går ner sig till 'billig' elbil.
Det ser jag som ett erkännande till den elektriska drivlinan är helt ok även i andra bilar än Tesla.

Så i3 fanns i lager då antar jag. Grattis till nya bilen.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

_TonyV skrev:
Det ser jag som ett erkännande till den elektriska drivlinan är helt ok även i andra bilar än Tesla.

Nä, jag fastnade liksom för I3:an direkt, så jag slutade där, inget som jag kommer att ångra.
Ibland är vägen krokig o lång men att byta "ner sig" kändes inte som ett problem mer som
en uppenbarelse :D
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Oktavos skrev:
_TonyV skrev:

Nä, jag fastnade liksom för I3:an direkt, så jag slutade där, inget som jag kommer att ångra.
Ibland är vägen krokig o lång men att byta "ner sig" kändes inte som ett problem mer som
en uppenbarelse :D
Grattis. Tänk om fler Porsche vänner hade läst detta.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Du får rapportera hur mycket du använder REX när du kört ett tag. Många ägare har aldrig använt den. Varför tog du inte med det stora batteriet ? Kostnaden ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Man tackar för era vänliga ord, kan ni också vara vänliga och inte tala om mitt svek för porsche vännerna :lol:
Angående Kia o Mercedes så hade jag ändå passerat i lugn och ro förbi deras säljställe så det gör inget.

Ett erkännande åt den elektriska drivlinan...absolut, ingen tvekan, det har det inte varit sen man provade den första elbilen.
Innan jag provade min första Tesla så blev jag varnad här på forumet, varningen löd: prova aldrig en elbil om inte
är beredd att handla. Jag måste erkänna att jag trodde nog inte på det, men så fel man kan ha :o

Att detta blir en bra bil är jag övertygad om, den är grymt rolig att köra. I alla fall mycket roligare än
min före detta porsche......jag vet, det uttalandet kan kosta Hehehehe!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Grattis!

Fast, Leaf är ju extremt mer modern än e-Golf som känns väldigt förlegad. I alla fall om du frågar mig. :lol: BMW:n är dock hygglig om man kan leva med dörrarna.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Teslaspolen skrev:
Grattis!

Fast, Leaf är ju extremt mer modern än e-Golf som känns väldigt förlegad. I alla fall om du frågar mig. :lol: BMW:n är dock hygglig om man kan leva med dörrarna.
Leaf är ju säkert ingen dålig bil och i nästa uppdatering så blir den säkert ännu bättre, för att inte tala om den ännu senare modellen
som skall vara helt autonom.
Jag provsatt ju e-golfen men inget som jag skulle vilja ha för de pengarna.
Angående dörrarna, många är negativa till dessa, jag har nog väldigt lite förståelse för det, för jag ser inget negativt med dem.

Att komma in i baksätet är en baggis även om man inte fäller fram sätet, fäller man fram stolsryggen så är det som att promenera in i bilen.
Alla exempel som man visar i trånga utrymme, strul att komma ut där bak. Med min breda Cayenne så såg jag alltid till att släppa ut
passagerare innan jag kör in i det trånga utrymmet, hur svårt kan de va?
Jag ser det som en tillgång att det är lätt att komma ur o in i bilen.
Många klagar på att man måste ta av bältet o gå av bilen för att släppa ut passagerare, bältet sitter fast i bakdörren.
Jag har haft många tvådörrars bilar, hur gjorde man då eller gör fortfarande, jo, man tar av bältet och går av och släpper av passagerarna :)
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Gustafsson skrev:
Du får rapportera hur mycket du använder REX när du kört ett tag. Många ägare har aldrig använt den. Varför tog du inte med det stora batteriet ? Kostnaden ?
Det kommer absolut rapporter om körandet senare, när jag var ute o provade bilen så sparkade REX igång utan att jag märkte det.
förvisso så spelade jag lie musik men absolut inte högt så de va ju positivt.
Jo det var meningen att vi skulle ha en ren BEV 94 ah och beställningen låg och väntade, men den blev det inte.
Denna som vi nu köpt fick vi för ett outstanding pris och jag räknar kallt med att jag får tillbaka de pengarna när nästa i3.a skall handlas
eller i5:a
De som också vägde var ju att det kommer ännu en uppdatering på i3 batteriet till 2018.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

I3 trevlig liten bil men varför väljer folk REX, varför komplicera saker i onödan.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Schelin skrev:
I3 trevlig liten bil men varför väljer folk REX, varför komplicera saker i onödan.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Ja de kan man fråga sig, men jag tror att den skänker en trygghet, man kommer ju trots allt ca tio mil till när batteriet
nästan är slut.
Jag tror folk är lite rädda för en räckvidd på max 10 vintermil på en BEV men inte så rädda med en REX där bak.

BMW säger ju att REXEN kommer att leva en tio år till och sen fasas ut totalt.
De räknar väl med att det tar så lång tid innan vi helt klarar oss på ren el.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Det går nog åt en generation av elbilsägare (då menar jag att man ägt en elbil) innan man inser att det räcker med 10 mils räckvidd. Inte alltid, men >98% av tiden för de flesta. Räckviddsångest är nåt som kommer försvinna, och det utan att räckvidden behöver ökas.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Jag tror också att man klarar sig länge på runt tio mil, men de tyckte jag inte alls i början.
Jag tror på att hyra eller kanske låna bil de få gånger jag kör långt.
Men jag får snart se vad det innebär, det skall bli spännande. Enligt mitt körmönster som jag har idag,
så klarar jag minst 80% av det, med tio mils räckvidd.
Så sommartid med värme så blir det några mil över att spendera :)
Swede1

Inlägg av Swede1 »

I3 är en helt underbar bil. Men rex behövs nu när det är kallare om man ska åka > 20 mil på en dag. Dessutom slipper man vara stressad om nån laddare inte funkar eller är upptagen. Helst slipper man dock puttrandet där bak , samt framför allt för miljön och för att inte sponsra olje tillverkare.
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare

Inlägg av Mojje »

Jag hade en i3 REX fram till i våras, tyvärr ville leasingbolaget ha på tok för mycket för att det skulle vara lönt att lösa ut den.

Körde drygt 2500 mil på ett år, sammanlagt 50 l bensin gick åt under den tiden (0.02l/mil). Pendlar 12 mil om dagen och det är normalt inget större problem.
Däremot när det regnade så blev det REX sista kilometrarna.

Till sist ett varningens ord: Det är olika däckdimension fram och bak på i3, sätt INTE fel då det blir det obra om bakdäcken monteras fram........

// P
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Oktavos skrev:
Jag tror också att man klarar sig länge på runt tio mil, men de tyckte jag inte alls i början.
Men jag får snart se vad det innebär, det skall bli spännande. Enligt mitt körmönster som jag har idag,
De måste ju bero väldigt mycket på vilka kör mönster man har. I vår familj så kör vi till stugan ungefär 1-2 gånger i månaden, till denna är det ca 20-25 mil. Jag skulle inte vara så nöjd om jag måste stanna 2 gånger för att komma fram varje gång, oftast sträckkör vi ju denna biten, ja de är ju bara en bit över 2 timmars körning.
Vi kör ganska ofta också dags turer till någon skog och då blir de gärna kanske en 15 mil ToR och de är ganska tunt med laddare i skogarna.
Ja sedan kanske de blir Göteborg ett par gånger per år plus någon bil semester till Sälen tex eller alperna.

Bilsemestrarna känns ok att hyra bil vid men men alla andra turer så blir det dyrt.

För att elbil ska funka för oss så tror jag vi behöver en range på minst ca 30 mil men visst vi kanske rör på oss ovanligt mycket.

Förresten pendling med elbil vore perfekt för mig, har 2.5km till jobbet, jag förstör mitt 12 volts batteri i min fossil bil i veckorna, hinner inte ladda de som går åt vid start :)

Har ingen elbil än men har bokat en modell 3 som jag tror kommer vara perfekt för oss, hade gärna haft en Modell S men kostar för mycket.

Lite off topic men var läger man in de där små texterna under ens inlägg där alla brukar skriva vad de har för bil?

/Fredrik
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

chaffis75 skrev:
Lite off topic men var läger man in de där små texterna under ens inlägg där alla brukar skriva vad de har för bil?
Kontrollpanel -> vänster meny: Profil -> höger meny: Ändra signatur
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

[quote="Mojje"]Jag hade en i3 REX fram till i våras, tyvärr ville leasingbolaget ha på tok för mycket för att det skulle vara lönt att lösa ut den.

Körde drygt 2500 mil på ett år, sammanlagt 50 l bensin gick åt under den tiden (0.02l/mil). Pendlar 12 mil om dagen och det är normalt inget större problem.
Däremot när det regnade så blev det REX sista kilometrarna.

Till sist ett varningens ord: Det är olika däckdimension fram och bak på i3, sätt INTE fel då det blir det obra om bakdäcken monteras fram........

Då får man väl säga att det var miljövänligt trots REX var igång ibland :)
Tack för tipset med däcken, verkar som du har erfarenhet där :D
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
chaffis75 skrev:
Kontrollpanel -> vänster meny: Profil -> höger meny: Ändra signatur
Tack... de borde jag ha hittat själv :)

/Fredrik
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

chaffis75 skrev:
Oktavos skrev:
De måste ju bero väldigt mycket på vilka kör mönster man har. I vår familj så kör vi till stugan ungefär 1-2 gånger i månaden, till denna är det ca 20-25 mil. Jag skulle inte vara så nöjd om jag måste stanna 2 gånger för att komma fram varje gång, oftast sträckkör vi ju denna biten, ja de är ju bara en bit över 2 timmars körning.
Vi kör ganska ofta också dags turer till någon skog och då blir de gärna kanske en 15 mil ToR och de är ganska tunt med laddare i skogarna.
Ja sedan kanske de blir Göteborg ett par gånger per år plus någon bil semester till Sälen tex eller alperna.

Bilsemestrarna känns ok att hyra bil vid men men alla andra turer så blir det dyrt.

För att elbil ska funka för oss så tror jag vi behöver en range på minst ca 30 mil men visst vi kanske rör på oss ovanligt mycket.

Förresten pendling med elbil vore perfekt för mig, har 2.5km till jobbet, jag förstör mitt 12 volts batteri i min fossil bil i veckorna, hinner inte ladda de som går åt vid start :)

Har ingen elbil än men har bokat en modell 3 som jag tror kommer vara perfekt för oss, hade gärna haft en Modell S men kostar för mycket.

/Fredrik

Absolut har ju körmönstret stor betydelse, de avgör ju mycket av ens val av bil.
Det låter mer som ni skulle behöva en billig elbil till jobb och sen ha en bra ladd-hybrid till resten.
Eller varför inte en bra ladd-hybrid hela tiden.
Den nya Outlander PHEV som skall komma till 2018 om allt går väl, skall ju ha en räckvidd på el
runt 12 mil.
Men allra helst vill man ju ha el hela tiden, men då gäller ju endast Tesla i dagsläget och som
du säger är de rejält dyra, för dyra.
finns väl en anledning till att de flesta ägs av företagare.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Oktavos skrev:

Absolut har ju körmönstret stor betydelse, de avgör ju mycket av ens val av bil.
Det låter mer som ni skulle behöva en billig elbil till jobb och sen ha en bra ladd-hybrid till resten.
Eller varför inte en bra ladd-hybrid hela tiden.
Den nya Outlander PHEV som skall komma till 2018 om allt går väl, skall ju ha en räckvidd på el
runt 12 mil.
Men allra helst vill man ju ha el hela tiden, men då gäller ju endast Tesla i dagsläget och som
du säger är de rejält dyra, för dyra.
finns väl en anledning till att de flesta ägs av företagare.
Jo laddhybrid vore kanske bra för oss men jag känner allt eller inget... Låter som modell 3 ska kunna passa då den verkar hamna i en prisklass som vi klara och dessutom uppfyller utrymme och range kraven.
Bolt vore kanske också ett alternativ men tyvärr missar man ju den underbara infrastruktur som tesla är ensamma om, dvs problem fri laddning under långa resor över nästan hela Europa.

/Fredrik
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Jo, Model 3 kommer att bli mycket intressant att se o prova men där är länge tills dess.
Jag har ju inte reserverat, så den väntan blir ju riktigt låååååång.
Men min I3:a duger gott tills dess, det hinner kanske bli en I5:a också
innan Model 3 kommer hit.
Aldrig har väl en bil varit så efterlängtad som Model 3, otroligt.
Skriv svar