Lånade en Model S 2014 idag...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Lånade en Model S 2014 idag...

Inlägg av Vidio »

Lämnade in min ganska nya (augusti) Model S 70D (snikutrustad)idag för lite småfix, och fick en 2014 P85+ med extra allt.

Alltså herrejävlar, trodde aldrig jag skulle säga så om Tesla, men det känns som att sätta sig i en stenåldersbil! :lol: (okej, något överdrivet, men ändå)

Skrammel överallt. Reglagen (växelväljare, rattjustering samt blinkersspak) känns ruggigt billiga.
Passformen överallt ser minst sagt tveksam ut... de gamla säten...

Med det sagt menar jag inte att klanka ner på Tesla. Tvärtom. Jag är otroligt imponerad över vilken resa mot bättre byggkvalité de gjort.
Jag är såååå nöjd med min Yggdracell och undra hur Model S är om ytterligare ett par år. :D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Lånade en Model S 2014 idag...

Inlägg av lator »

För att inte tala om Model 3!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Även jag har provat en 2014 (P85+) efter att ha kört min egen 2015 (85D) ett tag och det var definitivt minst ett steg i skillnad i kvalitet på de bilarna.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Som ägare (eller ja, leasare iaf) av en 2014 S85 (utan AP) så är det enda större jag märkt på nya lånebilar just AP och next gen sätena (som inte passade mig alls). Vad mer skulle de stora skillnaderna vara?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har fått just P85+ från 2014 två gånger som lånebil och jag håller verkligen med. Min bil känns enormt mycket mer solid och gedigen. Reglagen är bättre, material och sammansättning känns bättre, allt är liksom tightare. Stolarna är mycket, mycket bättre. Kul att det är så mycket förbättringar hela tiden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

matbl skrev:
Som ägare (eller ja, leasare iaf) av en 2014 S85 (utan AP) så är det enda större jag märkt på nya lånebilar just AP och next gen sätena (som inte passade mig alls). Vad mer skulle de stora skillnaderna vara?
Svårt att sätta ord på det faktiskt. Menar som sagt inte att basha äldre Teslor, men känslan i denna är att den inte alls känns lika gediget ihopsatt, den känns lite naken, lite som att sitta i ett skal och kvalitetsupplevelsen är lägre än jag upplever i min. Sen är ljudnivån såklart lite högre, delvis pga isolering men också pga 21" fälgarna såklart.

Just det, displayen bakom ratten. Är den uppgraderad på senare modeller? Upplever upplösningen som lägre än på min?
Senast redigerad av Vidio, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Hur många mil har dessa lånebilar gått? Hur kommer det sig att Tesla har så gamla bilar?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

lator skrev:
Hur många mil har dessa lånebilar gått? Hur kommer det sig att Tesla har så gamla bilar?
Tror denna gått 5700 om jag såg rätt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det är införandet av den tidigare omdebatterade mittkonsolen som stabiliserar bilen :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Gamla spakstället håller avgjort högre kvalitet, har kört många mil i lånebilar både S och kollegans X, och den nya varianten är mycket plastigare.
De gam-gamla stolarna som jag har i min 2014 är plattare, men å andra sidan är Next-Gen-stolarna alldeles för små om man är över normalstor.
I övrigt håller jag med, kvaliteten verkar bättre i de nyare bilarna. De skramlar lika lite som min gjorde när den var ny. ; )
Och den gamla pre-AP-instrumenteringen, den kan ni bara drömma om. Vem sitter och stirrar på den kackiga renderad version av samma verklighet som man har utanför vindrutan när man kör (åker AP). Har aldrig fattat den grejen.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Dom nya blir väl också gamla nån gång! :D
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

far1far2 skrev:
Dom nya blir väl också gamla nån gång! :D
:lol: :lol: :lol:
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Vidio skrev:
matbl skrev:
Svårt att sätta ord på det faktiskt. Menar som sagt inte att basha äldre Teslor, men känslan i denna är att den inte alls känns lika gediget ihopsatt, den känns lite naken, lite som att sitta i ett skal och kvalitetsupplevelsen är lägre än jag upplever i min. Sen är ljudnivån såklart lite högre, delvis pga isolering men också pga 21" fälgarna såklart.

Just det, displayen bakom ratten. Är den uppgraderad på senare modeller? Upplever upplösningen som lägre än på min?
I och med autopilot kom så blev även instrumentpanelen uppgraderad med högre upplösning. Tydligen är det t.o.m så att om man kommer på tanken att retrofitta bilen med autopilot (som en på TMC har gjort), så måste man även byta instrumentskärmen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

För ett tag sedan fick jag en lånebil (P85D) som var 4 månader gammal men som kändes som den var 10 år. Den smällde och skramlade och kändes allmänt sönderkörd. Till och med min fru reagerade över lånebilens skick. -Den här bilen måste vara jättegammal!

När jag sedan satte mig i min egen bil som var 7 månader äldre och hade gått 1400 mil mer än lånebilen, så kändes det som att sätta sig i en ny bil.

Att jämföra en gammal lånebil med en ny välvårdad bil är inte rättvist. Det handlar nog mer om hur den är omhändertagen än att det skulle vara enorm skillnad på hur de är ihopskruvade på fabriken.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

nja, tror högre upplösning kom nån månad innan, men alla ap-bilar har högreupplösning
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Att säga att kvalitet på spakar är si och så samtidigt som man gärna jämför med tysk kvalitet är bara korkat
Hela ratten med medföljande spakar kommer direkt från Mercedes
Tesla bytte spakar när MB bytte spakar

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Den omdiskuterade P85+ i Mölndal fick jag också låna en gång. Jämfört med min P85 från 2014 var den i bedrövligt skick och kändes allmänt gammal. Skillnaden var jättestor mot min bil. Däremot upplevde jag inte samma stora skillnad med en 2016 90D som jag fick låna ett tag. Visst, den hade andra säten och AP. Men för övrigt skulle jag inte vilja påstå att den var bättre ihopskruvad än min gammelbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
Den omdiskuterade P85+ i Mölndal fick jag också låna en gång. Jämfört med min P85 från 2014 var den i bedrövligt skick och kändes allmänt gammal. Skillnaden var jättestor mot min bil. Däremot upplevde jag inte samma stora skillnad med en 2016 90D som jag fick låna ett tag. Visst, den hade andra säten och AP. Men för övrigt skulle jag inte vilja påstå att den var bättre ihopskruvad än min gammelbil.
Där ser man. Själv har jag upplevt samma känsla med två olika P85+ från Mölndal - en grön och en röd.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Där ser man. Själv har jag upplevt samma känsla med två olika P85+ från Mölndal - en grön och en röd.
Den jag hade var grön. Med en sprucken vindruta och en ful parkeringsskada där framme. Panotaket tjöt och gnisslade så oerhört mycket att jag var rädd att det inte skulle gå att stänga igen. Invändigt upplevde jag den som allmänt ganska sliten.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
danni skrev:
Den jag hade var grön. Med en sprucken vindruta och en ful parkeringsskada där framme. Panotaket tjöt och gnisslade så oerhört mycket att jag var rädd att det inte skulle gå att stänga igen. Invändigt upplevde jag den som allmänt ganska sliten.
Har haft denna själv en gång
Förutom att den är uppenbart sliten så upplevde jag mindre vindbrus och vägljud än i min bil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Vidio skrev:
matbl skrev:

Ingen fara. Jag var bara nyfiken.

Jsg har ny instrumentskärm utan ap. Det skiljde några månader på införandet av de två sakerna.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

Måste barnpassning på att hylla Tesla lite också.

Ringde å "gnällde" lite angående lånebilen, lite strul med elen och riktigt dåliga däck.
Superservice, jag fick frågan var jag skulle befinna mig kl 17 och att de kommer ut med en ny lånebil till mig. :D
Så nu fick jag en P85D 2015 (tror jag) som känns MYCKET bättre än den förra jag hade.

Jäkla skräp att köra P85D dock, kommer ju kännas jäkligt slött i min 70D sen juh... :(
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Barnpassning.... mm ;)
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare