Modell 3 följer planen.
Moderator: Redaktion
Re: Modell 3 följer planen.
Med tanke på att det antagligen är 600-700 000 beställningar på M3, så kan man fundera på hur många som kan vara från USA, eftersom de skulle få först.
Skall bli väldigt intressant att följa detta.
https://electrek.co/2016/10/27/tesla-mo ... -deposits/
Svart X90D, bokat en M3.
Låter som man får vänta längeAnders77 skrev:Med tanke på att det antagligen är 600-700 000 beställningar på M3, så kan man fundera på hur många som kan vara från USA, eftersom de skulle få först.

Jag reserverade min M3 för bara ett par veckor sedan.
/Fredrik
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jag är rätt glad att jag är bland de första i Sverigechaffis75 skrev:Låter som man får vänta längeAnders77 skrev:Med tanke på att det antagligen är 600-700 000 beställningar på M3, så kan man fundera på hur många som kan vara från USA, eftersom de skulle få först.
https://electrek.co/2016/10/27/tesla-mo ... -deposits/![]()
Jag reserverade min M3 för bara ett par veckor sedan.
/Fredrik

Svart X90D, bokat en M3.
"In August, we reported that cash flow from customer deposits indicated that Tesla was around 400,000 reservations for the Model 3 at the end of June, but now it looks like Tesla is inching closer to 500,000 as of the end of September."Anders77 skrev:Med tanke på att det antagligen är 600-700 000 beställningar på M3, så kan man fundera på hur många som kan vara från USA, eftersom de skulle få först.
Så snarare 500.000.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Såg det med. Men samtidigt skrev de detta.Feddan skrev:"In August, we reported that cash flow from customer deposits indicated that Tesla was around 400,000 reservations for the Model 3 at the end of June, but now it looks like Tesla is inching closer to 500,000 as of the end of September."Anders77 skrev:Med tanke på att det antagligen är 600-700 000 beställningar på M3, så kan man fundera på hur många som kan vara från USA, eftersom de skulle få först.
Så snarare 500.000.
It’s safe to assume that the majority of the $690 million in customer deposits is from Model 3 reservations with a small percentage being for the few Model X
Fast visst, ligger det 3-4 MX med 40k$ deposit så är kanske 500 000 M3 korrekt. Men det kan lika väl vara 600 000 ex.
Svart X90D, bokat en M3.
Tycker du verkar sitta med silversked ingen eller liten risk att Leasingen går ut innan du kan få din Model 3 och du kan uppdatera den till 41kWh (enda fördelen med batteri hyra?). Jag har hört från lite olika håll att det går bra att hålla på sin beställning när man reserverat och din köplats har kommit fram. Dessutom får du nöjet att öppna designstudion före oss andra...Jerker skrev:Antagligen kommer jag att haka på erbjudandet att uppgradera min Zoe till 41 kWh batteri och då sitter jag lite lugnare i båten. Det är bara dragkroken jag saknar. Så nu känns det som att jag egentligen inte har så stor hets med att få en bättre bil. Det känns lite som "när det regnar manna har den fattige ingen sked"...
Jag tror att designstudion öppnar i början av 2018, typ Jannuari. Sedan börjar de första dyka upp i slutet av sommaren, någon enstaka kändis bil innan till ABBA?
Men allt beror på hur det går med elbilsavdraget i USA alltså när Tesla går över 200 000 tillverkade bilar, exportbilar räknas inte. Efter att de har passerat brytpunkten har de ett halvår på sig med bibehållet avdrag, i stegvis avtrappningen. Det gör att de efter att ha passerat gränsen vill få iväg så många bilar de kan på den amerikanska marknaden. Men också att de vill bryta gränsen vid exakt rätt tid då de har kapacitet att kanske leverera 200-300 000 bilar extra efter att gränsvärdet är nått. Det kan betyda, beroende på tidpunkt, att de väljer att exportera lite tidigare. Men också att leveranserna kommer stå still till övriga världen under en tid, halv år efter.
Och det är viktigt eftersom 70000kr är mycket på en sådan här bil, mycket viktigare än för S och X. Jag gissar att många reservatörer i USA har haft dessa pengar som mål när de reserverat tidigt. Om de blir utan pga många sålda S och X så lär det blir många avbeställningar.
Folklig förankring? En tredjedel av sveriges befolkning röstade på s förra valet. Jag tror att alla dem är med på höjda skatter, och än mer de som röstade på mpbo v.Swede1 skrev:Extra tillval? Jag hoppas på ett till extraval så vi slipper skattehöjning på förmånsvärdet på elbilar. Och alla andra tokiga skattehöjningar utan folklig förankring.jonasl skrev:Där är väl 40 k fram till nya premien som ev blir 60k, vore trevligt men ingen avgörande skillnad. För mig kommer det blir mest leda till ett extra tillval.
Räknar med att lägga 400k ur egen ficka.
Programmet går ut 15 januari. Jag tror på ett event i februari. Men det kan vara vad som helst, typ Tesla Semi. Eftersom Elon närmast beklagat sig över att dom har så många bokningar av 3:an så skulle jag inte bli förvånad om dom sparar del 3 till ännu senare, för att inte ha allt för sjuk backlog innan dom ens börjat förproduktion.bylund skrev:Min gissning är att det eventet bli i januari då nuvarande rekommendationsprogram går ut sista december, och tio rekommendationer ger en inbjudan till ett event.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Sant, 15 januari är det, så det blir nog tidigast i februari.
Jag tror nog att det är nästa del av Model 3-presentationen det gäller för programmet. Många skulle nog bli besvikna om de får en inbjudan till något mindre än det. Men det behöver ju inte vara direkt efter att programmet är avslutat. Jag menar mest att det nog inte blir tidigare än så.
Jag tror nog att det är nästa del av Model 3-presentationen det gäller för programmet. Många skulle nog bli besvikna om de får en inbjudan till något mindre än det. Men det behöver ju inte vara direkt efter att programmet är avslutat. Jag menar mest att det nog inte blir tidigare än så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Produktionen skall ju starta mid 2017, så ett event och öppning av designstudion måste ju ske i början av året om tidplanen skall hålla.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Handlar de om 200000 bilar per år eller totalt? Antar nästan år...LarsL skrev:
Tycker du verkar sitta med silversked ingen eller liten risk att Leasingen går ut innan du kan få din Model 3 och du kan uppdatera den till 41kWh (enda fördelen med batteri hyra?). Jag har hört från lite olika håll att det går bra att hålla på sin beställning när man reserverat och din köplats har kommit fram. Dessutom får du nöjet att öppna designstudion före oss andra...
Jag tror att designstudion öppnar i början av 2018, typ Jannuari. Sedan börjar de första dyka upp i slutet av sommaren, någon enstaka kändis bil innan till ABBA?
Men allt beror på hur det går med elbilsavdraget i USA alltså när Tesla går över 200 000 tillverkade bilar, exportbilar räknas inte. Efter att de har passerat brytpunkten har de ett halvår på sig med bibehållet avdrag, i stegvis avtrappningen. Det gör att de efter att ha passerat gränsen vill få iväg så många bilar de kan på den amerikanska marknaden. Men också att de vill bryta gränsen vid exakt rätt tid då de har kapacitet att kanske leverera 200-300 000 bilar extra efter att gränsvärdet är nått. Det kan betyda, beroende på tidpunkt, att de väljer att exportera lite tidigare. Men också att leveranserna kommer stå still till övriga världen under en tid, halv år efter.
Och det är viktigt eftersom 70000kr är mycket på en sådan här bil, mycket viktigare än för S och X. Jag gissar att många reservatörer i USA har haft dessa pengar som mål när de reserverat tidigt. Om de blir utan pga många sålda S och X så lär det blir många avbeställningar.
Om det är per år så kan det ju faktiskt vara så att man 2017 håller igen med leveranser på USA marknaden för att inte kommer över 200000 men sedan 2018 så kör man på för fullt i USA då man väl antagligen ändå kommer över 200000. Detta har ju såklart ett beroende mot när produktionen faktiskt kommer igång och vilken takt den kommer ha i början.
Ja det var bara en tanke... de har säkert någon som sitter och funderar på de där hos Tesla.
/Fredrik
Nä, det är 200 000 totalt och Tesla närmar sig nog 100 000 nu så de lär nog passera det runt årsskiftet 2017/2018. Efter det vill de nog leverera så många bilar som möjligt i USA de kommande sex månaderna.chaffis75 skrev:Handlar de om 200000 bilar per år eller totalt? Antar nästan år...LarsL skrev:
Tycker du verkar sitta med silversked ingen eller liten risk att Leasingen går ut innan du kan få din Model 3 och du kan uppdatera den till 41kWh (enda fördelen med batteri hyra?). Jag har hört från lite olika håll att det går bra att hålla på sin beställning när man reserverat och din köplats har kommit fram. Dessutom får du nöjet att öppna designstudion före oss andra...
Om det är per år så kan det ju faktiskt vara så att man 2017 håller igen med leveranser på USA marknaden för att inte kommer över 200000 men sedan 2018 så kör man på för fullt i USA då man väl antagligen ändå kommer över 200000. Detta har ju såklart ett beroende mot när produktionen faktiskt kommer igång och vilken takt den kommer ha i början.
Ja det var bara en tanke... de har säkert någon som sitter och funderar på de där hos Tesla.
/Fredrik
OK.. ja då är det ju en helt annan historia... kan ju helt klart bli ett litet avbrott på 6 månader under förutsättning att de har beställningar till USA, de lär ju prioritera den marknaden under de halvåret.vigge50 skrev:Nä, det är 200 000 totalt och Tesla närmar sig nog 100 000 nu så de lär nog passera det runt årsskiftet 2017/2018. Efter det vill de nog leverera så många bilar som möjligt i USA de kommande sex månaderna.
/Fredrik
+1 på sparplanen. Httssparar nuzyax skrev:Jag är orolig att man får för stora förhoppningar om leverans redan under 2018, jag har kallt räknat med att få vänta till 2019. Någon aggressivare sparplan för att få fram pengar till 2018 har jag inte tänkt mig.Jerker skrev:Ha! Du han precis före mig!
Nu börjar jag på allvar oroa mig för att de verkligen kommer att leverera här i Sverige under 2017! Man vill ju inte bli utan den höjda supermiljöbilspremie som föreslagits införas 2018! Men jag är ju inte Teslaägare och kommer inte att beställa en fullutrustad bil så jag ligger inte först i kön, så jag klara mig nog på rätt sida om årsskiftet. Men ändå börjar det luta åt att de verkligen kommer igång med produktionen riktigt tidigt och att jag kommer att sitta med upp till ett års leasingavtal på min Zoe när jag får möjlighet att köpa en 3:a...
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Dollarkursen kan ju få gå ner också, kan påverka mer än miljöbilspremien.
Model Y LR AWD 2022
Det kräver att Riksbanken helt byter riktning, och det lär knappast hända så länge herr Ingves styr skutan.jonasl skrev:Dollarkursen kan ju få gå ner också, kan påverka mer än miljöbilspremien.
Model S85D -15, "Voltaire"
Räcker med att Trump vinner valet, då kommer Dollarn sjunka. Fast iofs kanske vi inte har någon jord kvar sen......Seregon skrev:Det kräver att Riksbanken helt byter riktning, och det lär knappast hända så länge herr Ingves styr skutan.jonasl skrev:Dollarkursen kan ju få gå ner också, kan påverka mer än miljöbilspremien.
Svart X90D, bokat en M3.
Första gången jag hör någon klaga på att få bilen för tidigtJerker skrev:Ha! Du han precis före mig!
Nu börjar jag på allvar oroa mig för att de verkligen kommer att leverera här i Sverige under 2017! Man vill ju inte bli utan den höjda supermiljöbilspremie som föreslagits införas 2018! Men jag är ju inte Teslaägare och kommer inte att beställa en fullutrustad bil så jag ligger inte först i kön, så jag klara mig nog på rätt sida om årsskiftet. Men ändå börjar det luta åt att de verkligen kommer igång med produktionen riktigt tidigt och att jag kommer att sitta med upp till ett års leasingavtal på min Zoe när jag får möjlighet att köpa en 3:a...

/Henke
Fan jag vill ha bilen NU!
Kan man inte en enda gång hoppas att Elon har fel åt fel håll?
Tittar på alla andra modeller, men inget är i närheten. Jag vill ha min M3 nu, (nåja kan någon kasta på mig en MS för samma pris så...)
Tittar på alla andra modeller, men inget är i närheten. Jag vill ha min M3 nu, (nåja kan någon kasta på mig en MS för samma pris så...)
Hehe... Japp känner precis samma sak.Crappy skrev:Fan jag vill ha bilen NU!
I denna artikel säger man att Tesla sagt att man hoppas på att ha levererat 200.000 model 3 under 2017. Jag vet inte att jag har läst den uppgiften nån annan stans. Är det nån som gjort det?
http://carsalsobikes.com/2016/11/08/new ... ease-date/Tesla’s latest accounts show that the company has 373,000 people waiting for their Model 3 after dropping a $1,000 deposit. The company hopes that 200,000 of these orders will be fulfilled in 2017, ahead of the firm’s 2018 goal to take annual production to 500,000 vehicles.
Låter onekligen mycket; om de räknar med att starta produktionen under andra halvåret innebär det i princip att fabriken från start måste upp i en årstakt på de 500.000 bilar per år som Elon tidigare sagt att man vill komma upp i under 2018 eller 2019. Jag har svårt att tänka mig att man grejar det med en helt ny modell men det lär väl visa sig. Jag håller kvar min mentala plan om att få min 3'a som "50-årspresent" våren 2019 och ser allt tidigare än det som ren bonus...Jerker skrev:I denna artikel säger man att Tesla sagt att man hoppas på att ha levererat 200.000 model 3 under 2017. Jag vet inte att jag har läst den uppgiften nån annan stans. Är det nån som gjort det?
http://carsalsobikes.com/2016/11/08/new ... ease-date/Tesla’s latest accounts show that the company has 373,000 people waiting for their Model 3 after dropping a $1,000 deposit. The company hopes that 200,000 of these orders will be fulfilled in 2017, ahead of the firm’s 2018 goal to take annual production to 500,000 vehicles.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
För det första är det otroligt om det kommer igång snart efter juli som de sagt som sista datum för att kunna få igång produktionen. Alla justeringar ska sedan göras och sedan kommer produktionslinan att testas vilket inte innebär en takt som producerar 200k bilar på ett halvår förrän kanske ett eller något år senare. Jag skulle bli förvånad om de producerar fler M3 än MX nästa år.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.