Orange markeringar på kartan?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Orange markeringar på kartan?

Inlägg av Teslanorr »

Det finns säkert en enkel förklaring... Som jag dock inte kommer på... Så därför hoppas jag på Forumet!

Vad är det för märkliga markeringar här och där på kartan? En del raksträckor, en del ena sidan på rondellerna (jag vet det heter "cirkulationsplats), och lite här och där...
20161027_074435.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Orange markeringar på kartan?

Inlägg av Bjelke »

Info om trafikflödet tror jag, rött = typ stopp... Orange = låg hastighet (ofta vid köer) osv
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

På en Google karta indikerar detta att trafiken går långsamt, brukar ibland bli så vid rondeller även om det handlar om normal trafik.

/Fredrik
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Ok... Men hur får Google den feedbacken?
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Teslanorr skrev:
Exakt kan nog bara Google svara på men i kort så kan man säga att de utnyttjar alla de telefoner och annan utrustning som finns där ute och som skickar tillbaka data till Google som sedan sammanställer och skapar dessa kartor....
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är trafikinformation (man kan välja om den ska visas eller inte). Det flera nyanser. Grönt är normalt trafikflöde, gult något långsammare, och sedan går det via brandgult till mörkare nyanser av rött ju långsammare det går.

Datan kommer från Waze, som ägs av Google.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Teslanorr skrev:
De som använder Google Maps skickar data till Google om hur de (trafiken) rör på sig. Våra bilar bland annat borde då göra det.

http://electronics.howstuffworks.com/ho ... raffic.htm
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Läckert! Och att Google äger Waze förklarar ju en del! Tack!
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

I städerna börjar ofta en ny färgsträckning, alltså gränsen mellan grönt och rött som exempel, där trafikverkets kameror sitter. Tror ni det är en slump?

Nej men ärligt, trafikverkets översiktskartor på trafikflödena lämnas ut med. Så där får de mest info.

Att google äger waze har inget med saken att göra. Denna info hade de innan waze fans i bilden.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Sen lite nerdig info, allt handlar om RDS-TMC systemet.

System med TMC-trafikinformation följer en global standard som datainsamlare, informationsleverantörer, radioutsändare samt fordons- och navigationsproducenter tagit till sig.

Data som rör trafikflöden, tillbud, väder etc. kan samlas in från många olika källor (system för trafikövervakning, räddningstjänst, samtal från trafikanter etc.), sammanställs vid ett centralt informationscentrum och skickas till en TMC-informationsleverantör.

TMC-meddelanden innehåller stora mängder information:

Identifiering: vad beror trafikproblemet på och hur allvarligt är det
Plats: området, vägen eller den specifika plats som påverkas
Riktning: de körriktningar som påverkas
Omfattning: hur långt problemet sträcker sig i varje riktning
Varaktighet: hur länge problemet förväntas påverka trafikflödet
Och den kanske mest användbara funktionen:
Råd om andra rutter: alternativa rutter för att undvika trafikstockningar
Serviceleverantören kodar meddelandet och skickar det till FM-radioutsändare, som skickar det som en RDS-signal (Radio Data System) inom normala FM-radiosändningar. TMC-avkodaren i din GPS avkodar sedan meddelandet och visar det som ett visuellt meddelande eller spelar upp det som ett talat meddelande. I normalfallet tar det bara cirka 30 sekunder från det att den första rapporten om en incident kommit in till trafikinformationscentret tills din RDS TMC-mottagare får meddelandet.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nej, Anders, det handlar faktiskt ganska lite om TMC-systemet i det här fallet. Google sammanställer den här datan från många olika källor. Det mesta är crowdsourcat. Det har visst med saken att göra att Google äger Waze, för Waze är en av datakällorna. Men så många är det inte som kör runt med Waze igång hela tiden så den källan ensam räcker inte. I Sverige tar man också in den offentliga data som finns kring trafikflöden, det stämmer. Men den allra viktigaste källan är alla vi som har telefoner med Googles platstjänster aktiverade, dvs telefoner som ständigt uppdaterar Google med info om vår position. Med den datan kan de väldigt fort och effektivt avgöra hur fort trafiken rör sig på olika platser, för det är sällan särskilt många metrar mellan de telefoner som de får data ifrån. Om du jämför trafikvyn i Google Maps med vad du kan se på trafiken.nu (som bygger på den offentligt tillgängliga datan som också går ut i TMC-systemet) så ser du att Google har mycket mer detaljerad info med mycket högre upplösning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag har hört att det funkar dåligt i Norge eftersom alla elbilsförare som får köra i bussfil sabbar inputen till systemet.

Men jag undrar hur min telefon vet om jag åker buss eller bil.. det borde ju potentiellt vara en lika stor felkälla.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Teslanorr skrev:
Det finns säkert en enkel förklaring... Som jag dock inte kommer på... Så därför hoppas jag på Forumet!

Vad är det för märkliga markeringar här och där på kartan? En del raksträckor, en del ena sidan på rondellerna (jag vet det heter "cirkulationsplats), och lite här och där...
Dom fråga, men hur slår man på trafikinfo i Teslan? :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

peterlauri skrev:
Teslanorr skrev:

Dom fråga, men hur slår man på trafikinfo i Teslan? :)
När du trycker på kartan så kontrollerna dyker upp så har du ett par ikoner i högerkant av kartan. En av dem växlar mellan kart- och satellitvy, t.ex. Den ikonen som ser ut som ett trafikljus slår av/på trafikinfo.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Tryck på kösymbolen (som finns tillsammans med laddsymbolen och jordglobssymbolen till höger).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
När du trycker på kartan så kontrollerna dyker upp så har du ett par ikoner i högerkant av kartan. En av dem växlar mellan kart- och satellitvy, t.ex. Den ikonen som ser ut som ett trafikljus slår av/på trafikinfo.
:o
Kör du fortfarande v.7? Jag som trodde du var en framåt kille. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
Ja herregud! :D (jag bytte ju redan igår)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
Ja herregud! :D (jag bytte ju redan igår)
:lol: :lol: :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
Heh, det är nog mer att jag är dålig på att memorisera hur symbolerna faktiskt ser ut. Jag vet exakt vad jag ska trycka på, men jag kan inte berätta hur det ser ut om jag inte har gränssnittet framför mig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag körde på en såndär gul sträcka igår. Inte en bil nånstans. Tveksamt om det någonsin har varit dåligt trafikflöde där. Kanske bakom en traktor eller nåt. Man får ta den informationen med en stor nypa salt. Som vanligt alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

danni skrev:
Nej, Anders, det handlar faktiskt ganska lite om TMC-systemet i det här fallet. Google sammanställer den här datan från många olika källor. Det mesta är crowdsourcat. Det har visst med saken att göra att Google äger Waze, för Waze är en av datakällorna. Men så många är det inte som kör runt med Waze igång hela tiden så den källan ensam räcker inte. I Sverige tar man också in den offentliga data som finns kring trafikflöden, det stämmer. Men den allra viktigaste källan är alla vi som har telefoner med Googles platstjänster aktiverade, dvs telefoner som ständigt uppdaterar Google med info om vår position. Med den datan kan de väldigt fort och effektivt avgöra hur fort trafiken rör sig på olika platser, för det är sällan särskilt många metrar mellan de telefoner som de får data ifrån. Om du jämför trafikvyn i Google Maps med vad du kan se på trafiken.nu (som bygger på den offentligt tillgängliga datan som också går ut i TMC-systemet) så ser du att Google har mycket mer detaljerad info med mycket högre upplösning.
Även om jag vet att du kan mycket så är jag inte övertygad.

Navigatorn i min BMW visar 99% samma info som google maps. Så där spricker din teori enligt mig. Eller åtminstone så är deras tjänster lika bra.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Anders77 skrev:

Navigatorn i min BMW visar 99% samma info som google maps. Så där spricker din teori enligt mig. Eller åtminstone så är deras tjänster lika bra.
Återigen, jämför datan på trafiken.nu med den på Google Maps, gärna under rusningstid, så kommer du supertydligt att se skillnaden.

Nu vet jag inte vad du har för BMW, men om den har det som kallas ConnectedDrive så tar den också emot mer detaljerad trafikinfo än vad som går ut över TMC (jag tror faktiskt BMW får sin data från Google också, och isåfall är det inte 99% samma, utan 100% samma).
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
Jag körde på en såndär gul sträcka igår. Inte en bil nånstans. Tveksamt om det någonsin har varit dåligt trafikflöde där. Kanske bakom en traktor eller nåt. Man får ta den informationen med en stor nypa salt. Som vanligt alltså.
Det är en viss eftersläpning i det här, eftersom de måste få in tillräckligt mycket data som visar att flödet ändrats innan de byter färgen. Ibland när det varit tilfälligt stopp kan det vara knallrött på en sektion men eftersom stoppet släppt flödar allt perfekt. Likaledes märker jag att när rusningstrafiken tjockar till rejält här i Göteborg, vilken oftast slår över på typ 10 minuter, så tar det en stund innan Googles data är helt ikapp.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

danni skrev:
Anders77 skrev:

Återigen, jämför datan på trafiken.nu med den på Google Maps, gärna under rusningstid, så kommer du supertydligt att se skillnaden.

Nu vet jag inte vad du har för BMW, men om den har det som kallas ConnectedDrive så tar den också emot mer detaljerad trafikinfo än vad som går ut över TMC (jag tror faktiskt BMW får sin data från Google också, och isåfall är det inte 99% samma, utan 100% samma).
Connected drive är väl bara en möjlighet att planera rutten i google maps och sen skicka den till navigatorn?

Hittar inget om att bmw får info från google. Har du källa på det får du gärna skicka det. Intressant att läsa om.

Sen i Göteborg, röd markeringarna hänger väldigt mycket ihop med kamerabilderna. Precis där en kamera börjar där börjar rödmarkeringen med. Tar klart längre tid innan det spridit sig utanför kamerorna.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Kollade lite nu i morgon trafiken vid ett vägarbete på E6an norr om Kungsbacka.
Google maps rödmarkerade en sträcka. BMWn visade samma sträcka som gul, eller förskjutet med nån km om jag skall vara ärlig.
Waze har bara en markering på vägarbete men ingen färg markering.

Är 100 på sträckan och jag gled igenom i 70.
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar