Kollade noga på alla laddkontakterna på SuC-laddarna i Sillekrog häromdagen.
Syns att det blir ett visst slitage på kontaktstiften av att överföra så stora effekter, förmodar att det blir en del underhåll framöver. Hur funkar det i Infra City där det är så intensiv laddning?
Håller CCS kontakten bättre med sina kraftigare DC-stift?
Slitage på SuC laddkontakterna
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Slitage på SuC laddkontakterna
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Slitage på SuC laddkontakterna
Sladdarna och kontakterna är utbytta på SuCen i Falkenberg. Nu är det nya fina modellen med "dold" lucköppningsknapp.
Ett visst underhåll och utbyte av komponenter har säkert Tesla räknat med på sina SuC.
Ett visst underhåll och utbyte av komponenter har säkert Tesla räknat med på sina SuC.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Slitage på SuC laddkontakterna
Det ser väl mer ut som att slitaget uppstått när folk anslutit laddkontakten?Off Grid Byggaren skrev:Kollade noga på alla laddkontakterna på SuC-laddarna i Sillekrog häromdagen.
Syns att det blir ett visst slitage på kontaktstiften av att överföra så stora effekter, förmodar att det blir en del underhåll framöver. Hur funkar det i Infra City där det är så intensiv laddning?
Håller CCS kontakten bättre med sina kraftigare DC-stift?
Driver sajten Car.info
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Slitage på SuC laddkontakterna
Plasten som är trasig är nog mekaniskt slitage, om kontakten inte sätts i riktigt rakt kan jag tänka mig.
Men på denna förstoring syns de fjädrande kontaktblecken inuti laddkontakten. De ska ju nypa tag runt stiften i bilens intag, och här bör det vara den höga effekten som sliter på dessa.
Förmodligen funkar denna rätt bra fortfarande, men blir fler bleck skadade så blir det nog problem.
Men på denna förstoring syns de fjädrande kontaktblecken inuti laddkontakten. De ska ju nypa tag runt stiften i bilens intag, och här bör det vara den höga effekten som sliter på dessa.
Förmodligen funkar denna rätt bra fortfarande, men blir fler bleck skadade så blir det nog problem.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Slitage på SuC laddkontakterna
Ser inte bra ut det där. Isoleringen har åldrats och brännts av värmeutvecklingen pga förhöjd resistans i kontakterna.Off Grid Byggaren skrev:Plasten som är trasig är nog mekaniskt slitage, om kontakten inte sätts i riktigt rakt kan jag tänka mig.
Men på denna förstoring syns de fjädrande kontaktblecken inuti laddkontakten. De ska ju nypa tag runt stiften i bilens intag, och här bör det vara den höga effekten som sliter på dessa.
Förmodligen funkar denna rätt bra fortfarande, men blir fler bleck skadade så blir det nog problem.
För varje litet bleck som försvinner så ökar värmeutvecklingen, jag kom att tänka på den Norska Teslan som brann upp vid laddning.