Slitage på SuC laddkontakterna

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Slitage på SuC laddkontakterna

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kollade noga på alla laddkontakterna på SuC-laddarna i Sillekrog häromdagen.

Syns att det blir ett visst slitage på kontaktstiften av att överföra så stora effekter, förmodar att det blir en del underhåll framöver. Hur funkar det i Infra City där det är så intensiv laddning?

Håller CCS kontakten bättre med sina kraftigare DC-stift?
Sillekrog_Tesla_SuC.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Slitage på SuC laddkontakterna

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Sladdarna och kontakterna är utbytta på SuCen i Falkenberg. Nu är det nya fina modellen med "dold" lucköppningsknapp.

Ett visst underhåll och utbyte av komponenter har säkert Tesla räknat med på sina SuC.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Slitage på SuC laddkontakterna

Inlägg av Franz »

Off Grid Byggaren skrev:
Kollade noga på alla laddkontakterna på SuC-laddarna i Sillekrog häromdagen.

Syns att det blir ett visst slitage på kontaktstiften av att överföra så stora effekter, förmodar att det blir en del underhåll framöver. Hur funkar det i Infra City där det är så intensiv laddning?

Håller CCS kontakten bättre med sina kraftigare DC-stift?
Det ser väl mer ut som att slitaget uppstått när folk anslutit laddkontakten?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Slitage på SuC laddkontakterna

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Plasten som är trasig är nog mekaniskt slitage, om kontakten inte sätts i riktigt rakt kan jag tänka mig.

Men på denna förstoring syns de fjädrande kontaktblecken inuti laddkontakten. De ska ju nypa tag runt stiften i bilens intag, och här bör det vara den höga effekten som sliter på dessa.

Förmodligen funkar denna rätt bra fortfarande, men blir fler bleck skadade så blir det nog problem.
Hylsa.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19943
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Slitage på SuC laddkontakterna

Inlägg av Bjelke »

Ser onekligen inte bra ut...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Java
elbilist
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Slitage på SuC laddkontakterna

Inlägg av Java »

Off Grid Byggaren skrev:
Plasten som är trasig är nog mekaniskt slitage, om kontakten inte sätts i riktigt rakt kan jag tänka mig.

Men på denna förstoring syns de fjädrande kontaktblecken inuti laddkontakten. De ska ju nypa tag runt stiften i bilens intag, och här bör det vara den höga effekten som sliter på dessa.

Förmodligen funkar denna rätt bra fortfarande, men blir fler bleck skadade så blir det nog problem.
Hylsa.JPG
Ser inte bra ut det där. Isoleringen har åldrats och brännts av värmeutvecklingen pga förhöjd resistans i kontakterna.
För varje litet bleck som försvinner så ökar värmeutvecklingen, jag kom att tänka på den Norska Teslan som brann upp vid laddning.
Skriv svar