Ford Focus Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Ford Focus Electric

Inlägg av Teslaspolen »

Fick ett litet reklamblad från Ford i brevlådan. "Provkör en Ford så bjuder vi på ett presentkort på Coop.se värt 500 Kr!"

Ok, då tänker jag så klart vara jobbig och begära en Focus Electric. Ford har ju inget annat som är intressant liksom. :roll: Och sen få betalt för det. :lol:

Någon som har kört denna och vet vad jag har att vänta mig?
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Re: Ford Focus Electric

Inlägg av _TonyV »

Haha.. Tror du lättare hittar en Ford GT änen Focus Electric hos en handlare i Sverige.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag fick detta, valde Ford Focus just för att det var det enda elektriska de hade, och blev uppringd av Bilia i Solna. De hade bara bensinare inne, men skulle återkomma när de tagit reda på mer. De har fortfarande inte hört av sig, och det var sjätte oktober de ringde första gången.

Jag tänkte att en elbil kunde vara kul att provköra, men knappast värt besväret att provköra en bensinare för att få 500 kr.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vasp

Inlägg av Vasp »

Om du lyckas få till en provkörning av en Ford focus Electric så skriv gärna en liten recension på den. Är faktiskt riktigt sugen på den bilen. Jag gillar Fordar överlag.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Teslaspolen skrev:
Fick ett litet reklamblad från Ford i brevlådan. "Provkör en Ford så bjuder vi på ett presentkort på Coop.se värt 500 Kr!"

Ok, då tänker jag så klart vara jobbig och begära en Focus Electric. Ford har ju inget annat som är intressant liksom. :roll: Och sen få betalt för det. :lol:

Det såldes tre Focus electric i Svergie förra året och har inte sålts en ända i år så chansen att Ford har en någonstans i Sverige skulle jag bedöma så väldigt låg. Kanske hittar en bortglömd på en bakgård?
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Finns den ens till försäljning i Sverige? En sökning på Electric eller Focus Electric på Fords svenska hemsida ger inga träffar, och den listas inte under personbilar heller - varken som egen modell eller som variant om man går in under Focus...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

De måste alltså betala folk 500kr för att köra fossilbilar? Vart är världen på väg? ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag har provkört focus electric. Det var när den lanserades i Norge (2013?). Mycket trevlig elbil faktiskt, snabb i acceleration och trevlig körkänsla. Bra innerutrymmen, tills man kommer till bagaget, eller snarare "var är bagaget?" För där ligger batteriet :o jag frågade säljaren hur man skulle transportera saker, tex barnvagn varpå han svarade att det var en citybil. Jaha, sa jag och i city vad gör man där? Handlar kanske? Går ut med barn som behöver barnvagn kanske? Nej, det hade han inget bra svar på. Har för mig att den inte heller hade snabbladdning. Just bagaget var nog det som gjorde att den blev måttligt populär i Norge oh försäljningen ställdes in när eGolfen lanserades, som ju i stort sett är en likadan bil, ser ut som en vanlig bil, MEN har bagage och kan snabbladdas.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Tror inte dom säljer den längre. Dom har stora problem o få fram reservdelar till den knepiga konstruktionen.
En på jobbet har en. Han e rädd för den ska bli stående :roll:
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Om tre veckor borde det gå ta ut en Hyundai ionic electric på en provkörning. Synd bara att den har pris på 410'-460' men bara batteri under 30kwh. Prisvärt? Såklart inte.
Hoppas på Ampera-e eller teslan i dagsläget
MYLR-24
vigge50

Inlägg av vigge50 »

_TonyV skrev:
Om tre veckor borde det gå ta ut en Hyundai ionic electric på en provkörning. Synd bara att den har pris på 410'-460' men bara batteri under 30kwh. Prisvärt? Såklart inte.
Var får du den informationen? På deras hemsida står det att den kostar 371 900 kr.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Efter supermiljöbils premie. Eller hur
MYLR-24
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

vigge50 skrev:
_TonyV skrev:
Var får du den informationen? På deras hemsida står det att den kostar 371 900 kr.
Jag var också på väg att protestera. Men sen kom jag på det där med det finstilta. "Priset avser summan efter avdragen supermiljöbilspremie om 40 000 kr."
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Så ska vi säga att för lite 'bang for the buck' nu när vi skriver 2017 i kalendern snart.
MYLR-24
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:

Katastrof!
Jag provkörde en hybrid Ford, för någon elbil hade de minsann inte, säljaren sa rent ut att Fords elbilar var undermåliga, han sa att jag skulle titta på
en Zoe istället för Fords elbilar eftersom de var dåliga och dyra enligt säljaren.
Men även Ford Mondeo hybrid som jag provade var ingen munter upplevelse, klumpig, sladdriga reglage,
och en stor del av bagageutrymmet bestod av batterier! Pyttelitet bagageutrymme mao.

Men fick ju i alla fall 500kr kupong på Coop :D

Men när jag skulle mata in uppgifterna på coop.se så hängde sig sidan hela tiden.
Så jag åkte till Coop affären, väntade i kundmottagningen i 20 minuter innan
jag fick framföra mitt ärende. De sa att det här med matkassar var så nytt
att de knappt visst hur man skulle göra, de kunde inte hjälpa mig
annat än att ge mig ett telefonnummer till supporten och bad mig prova igen på Coop.se.

Så jag ringde supporten, väntade i 15 minuter innan jag kunde på hjälp med sidan.
Visade sig att jag i Umeå BARA kunde beställa en mat kasse för 599kr.
Inget annat eftersom de inte hade kommit igång på allvar i Umeå.

Lyckades göra en beställning och använda Ford-koden,
men fick betala 99kr själv. Vad som ingick i matkassen
fick man inte veta!

En vecka senare fick jag ett SMS att min matkasse fanns för avhämtning :D
Åkte till Coop, väntade i kundtjänst i 20 minuter, fick veta att jag var på fel ställe,
skulle gå till grönsaksavdelningen och få min kasse där.

Gick till grönsaksavdelningen och väntade i 10 minuter och de sa att de inte hade någon kasse till mig! :evil: :evil: :evil:

De hänvisade tillbaka mig till kundtjänst! Gick till kundtjänst och fick bara ett telefonnummer jag skulle ringa!

Ringde kundtjänst, väntade i 20 minuter, fick till slut tala med en person som sa att det tyvärr blivit något fel!!!

De sa att skulle få 300kr i kompensation, så jag skulle få 500+300=800kr.

Åkte hem, gick in på Coop.se och beställde 2 matkassar för totalt 1198kr,
var dock tvungen att betala 398kr själv!

På måndag ska jag få kassarna, få se hur det går.

Varför får jag känslan av afrikanska spam???
Du har vunnit en massa miljoner, men först måste du betala in en rejäl slant för att få ut alla dessa miljoner...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

:shock: :lol: :lol:
MYLR-24
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Elbilisten skrev:
vigge50 skrev:
_TonyV skrev:
Jag var också på väg att protestera. Men sen kom jag på det där med det finstilta. "Priset avser summan efter avdragen supermiljöbilspremie om 40 000 kr."
Det gäller priset 331 900 kr som också står på hemsidan ;)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Ja ser man på lite beroende på var man läser så är det olika bud.
Men ok startar på 371' säger vi då.
Funkar det då?
Något dyrare än en Leaf 30 accenta
Men antagligen mer up to date känsla.
MYLR-24
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Skulle hellre köpa en ionic än en leaf 30 om de kostade lika mycket. Känns fräschare och kommer nog längre på motorväg (och kan ladda snabbare) vilket är den intressanta räckviddsangivelsen tycker jag. Tror att den kommer längre trots mindre batteri pga att sen har mycket lägre luftmotstånd.
Skriv svar