Anders77 skrev:danni skrev:Anders77 skrev:Även om jag vet att du kan mycket så är jag inte övertygad.
Navigatorn i min BMW visar 99% samma info som google maps. Så där spricker din teori enligt mig. Eller åtminstone så är deras tjänster lika bra.
Återigen, jämför datan på trafiken.nu med den på Google Maps, gärna under rusningstid, så kommer du supertydligt att se skillnaden.
Nu vet jag inte vad du har för BMW, men om den har det som kallas ConnectedDrive så tar den också emot mer detaljerad trafikinfo än vad som går ut över TMC (jag tror faktiskt BMW får sin data från Google också, och isåfall är det inte 99% samma, utan 100% samma).
Connected drive är väl bara en möjlighet att planera rutten i google maps och sen skicka den till navigatorn?
Hittar inget om att bmw får info från google. Har du källa på det får du gärna skicka det. Intressant att läsa om.
Sen i Göteborg, röd markeringarna hänger väldigt mycket ihop med kamerabilderna. Precis där en kamera börjar där börjar rödmarkeringen med. Tar klart längre tid innan det spridit sig utanför kamerorna.
BMW ConnectedDrive innebär att bilen är ständigt uppkopplad mot internet precis som Teslorna är. Det innebär bl.a. att den kan ta emot trafikinfo över internet och inte bara över TMC. Här hittar du lite info om trafikinformationen:
http://www.bmw.se/sv/avdelning/upplev-b ... ation.html
"Så fungerar Real-Time Traffic Information: Som informationskällor används bl a rörelseprofiler baserade på mobilnätet, GPS-data från fordonsflottor, smartphone-appar och trafikinfo. Analysen är så exakt att du i realtid hålls uppdaterad om den aktuella trafiksituationen på motorvägar, landsvägar, vissa sträckor i tätorter samt hur trafikköerna utvecklas i realtid."
Det är mer än bara datan som ligger till grund för TMC-meddelandena, men det står inte explicit att det är Googles data som gäller. Sen är kamerorna EN av källorna in i Googles data, så självklart kommer det att korrelera, men Google har många fler källor och högre upplösning. Som jag sa, jämför datan på trafiken.nu med Google Maps så ser du klart skillnaden, att trafiken.nu ofta färgar hela sjok i samma medan Google uppenbarligen har mer precis data och täcker även in fler gator, många fler än de som har kameror och aktiv övervakning.