Lackskydd?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
port513

Lackskydd?

Inlägg av port513 »

Ni som har Tesla, hur fungerar det med lackskydd?
Kan man lämna in Teslan till t.ex. Ditec och få den skyddad eller riskerar man att sabba sensorerna då?
Med sabba menar jag att det hamnar en hinna över som inte är lämplig för sensorernas arbete, inte att de går sönder.

Köper man en dyr bil vill man ju skydda den så gott man kan så att säga.

/Henke
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Re: Lackskydd?

Inlägg av Heiko »

Jag har haft min hos Ditec och lagt på Ceramic Ultra och blev väldigt nöjd med detta.
Märker ingen förändring på sensorerna.
Tesla Model 3 Highland
Användarvisningsbild
port513

Inlägg av port513 »

Heiko skrev:
Jag har haft min hos Ditec och lagt på Ceramic Ultra och blev väldigt nöjd med detta.
Gott!

Behöver man lägga på rostskydd eller aluminiumkarossen har inga delar som kan rosta?
Är det 100% aluminium på bilen?

/Henke
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

port513 skrev:
Heiko skrev:
Gott!

Behöver man lägga på rostskydd eller aluminiumkarossen har inga delar som kan rosta?

/Henke
Rostskydd är nog pengar i sjön. :)
Tesla Model 3 Highland
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

port513 skrev:
Heiko skrev:
Gott!

/Henke
rostskydd är en sån grej, som du kan få problem med garantin. Eftersom det spolas på så skulle det kunna tränga in i batteriet eller andra delar. Vet att det har varit mycket snack om det i Norge, där folk på det starkaste blivit avrådda från Tesla.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

För ett år sedan ställde jag den här frågan till Tesla:

"Jag skulle vilja göra en Dinitrolbehandling för att förebygga korrosion och oxidation.
Eftersom jag och andra Teslägare har fått olika svar vad gäller om dylik behandling påverkar Teslas utställda garantier så vill jag gärna få ett skriftligt svar innan jag bokar en behandling."

Och fick följande svar från Tesla:

"Ja det stämmer att vi inte rekommenderar en sådan behandling av en Tesla.
Vi har inte testat det på bilen och vet därför inte resultatet eller om lacken kommer att ta skada.

Garantin faller på den/dom delar som är modifierade som tex lackbehandling om vi ser att du börjar få rost. (ex. lackskyddsbehandling)

Men, garantin kvarstår fortfarande på tex en högtalare om du har gjort en lackbehandling. Det gäller enbart det som har/kan blivit påverkat av en modifiering och vi kan hänvisa till att det har med den att göra. Samma sak gäller tex. icke original fälgar eller däck.

Hoppas jag har kunnat hjälpa dig med ett svar.
Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen."
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Heiko skrev:

Struntprat. Även om bilen inte rostar i själva bemärkelse, så kan aluminium likaväl korrodera (har en del sådana exempel på gården...). Dinitriolbehandling fungerar, har jag gjort på min bil. Det var en av de första åtgärden, faktiskt. Även om Tesla inte rekommenderar detta (vilket de flesta biltillverkare f ö inte heller gör), så tycker jag att det är en vettig investering. Det finns t o m ett sprutschema för Model S hos Dinitriolverkstäderna. Kostar inte skjortan heller och borde nog ha positiv inverkan på andrahandsvärdet.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Jojo skrev:
Heiko skrev:

Struntprat. Även om bilen inte rostar i själva bemärkelse, så kan aluminium likaväl korrodera (har en del sådana exempel på gården...). Dinitriolbehandling fungerar, har jag gjort på min bil. Det var en av de första åtgärden, faktiskt. Även om Tesla inte rekommenderar detta (vilket de flesta biltillverkare f ö inte heller gör), så tycker jag att det är en vettig investering. Det finns t o m ett sprutschema för Model S hos Dinitriolverkstäderna. Kostar inte skjortan heller och borde nog ha positiv inverkan på andrahandsvärdet.
Har aldrig gjort det på mina tidigare bilar eftersom jag inte sett behovet.
Sköter man om bilen väl och tvätta den ofta och då inte bara ovandelen och hjulhusen på bilen utan också med jämna mellanrum under bilen också så klarar man sig bra.
Tesla Model 3 Highland
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Heiko skrev:
Vad fick du betala för detta? Och vad kostar det att göras deras garantitvättar, som ska göras årligen?
Model S 90D -2017 Titanium
Skriv svar