Problemet är att i dagsläget har jag bara möjlighet att ladda 1x10A.
Fungerar bra på sommaren, om än på gränsen om man kommer upp med nästan tomt och vill använda bilen medans man är där, samt att på vintern tror jag att det kan bli knepigt pga varmhållningen av batteriet...
Stugan i sig är uppsäkrat med 3x16A.
Kikade på "inkommande" kabel och reagerade över "oj inte tjockt här inte" (såg tyvärr inte vilken dimension det var men kändes som att mer än 16A troligen inte är aktuellt.
Även om det skulle vara aktuellt så har jag nog halvsvårt att motivera den merkostnaden för övriga 6 delägare (där dessutom endast ca 2-3 förutom jag är aktiva i stugan) att ta merkostnaden för:
1. Extrakostnader / år för uppsäkring
2. Arbetskostnad (detta kan jag så klart bekosta själv dock)
3. Eventuell arbetskostnad för byte av inkommande kabel. (ca 40-50 meter till skåpet där inkommande sitter dessutom, inte lättgrävt heller).
Vi har idag redan "bekymmer" om man kör både bastu ugn och alla element går på fullt att hålla säkringarna hela. (Vedeldning gör ju dock att elementen nästan aldrig behöver gå för fullt förutom precis när man kommer upp)
I dagsläget drar jag en ca 25 meter lång förlängningskabel till parkeringen (är ca 20-25 meter ner från stugan till parkeringen) för att ens få ström till bilen. (Och en lampa vid trappen) Samt om någon är uppe som vill ha motorvärmare.
Tänkte under nästa sommar åka upp och gräva ner kabel (antar att man skall gräva ner rör med kabel) för att sätta upp något mer permanent (och så klart låta elektrikern koppla in allt sedan när det är klart!).
Dock ett hästjobb då det är ganska stenigt (STORA stenar) och därmed svårgrävt. Men det får ju ta en vecka om det så vill

Men min tanke är då att man kanske skulle dra ner en 3-fas kabel dit ner och koppla in den istället för 1-fas. Men låta bilen dra 5A istället.
3x5A är bättre än 1x10 tänker jag. (Under sommaren kan man dessutom säkert låta den dra 3x10 eller 3x13 t.om.).
Tänker jag helt fel här? Eller borde detta fungera?
Sidofrågor (som någon här kanske har koll på, men som jag annars kollar upp)
1. Måste man lägga ner kabel i rör?
2. Hur djupt måste de gå? Frostfritt? (detta är 2 meter enligt en karta jag hittade, detta är nog inte ens görbart för hand)
3. Får man fastmontera ett uttag på ett träd? (i dagsläget inga stolpar eller liknande nere vid parkeringen så detta är det för närvarande enklaste tills vi fixat i ordning trappan m.m.)
4. Annat att tänka på?
/Jocce