Vad tror ni om olyckorna på grund av autopiloten?
Med tanke på att man kan läsa att hårdvaran för den nya avancerade autopiloten inte funnits så särskilt länge så undrar man vilken autopilot de kört på när de krockat?
Den som VOLVOs chefstekniker klagade på hos Tesla var ju den där halvautomatiska versionen.
Olyckor på grund av autopilot
Moderator: Redaktion
Re: Olyckor på grund av autopilot
Det finns inget annat än den "halvautomatiska", vad det nu innebär. Olyckorna har skett med den gamla hårdvaran.
Autopiloten förhindrar inga olyckor förutom de när man kör på andra bilar bakifrån. Kör man med den utan uppsikt bygger det på att inget dyker upp i vägen. 100% rysk roulette. Dyker nåt upp stillastående eller vad som helst från sidan kör bilen på det. Gående vid vägkanten. Cyklister. Vägarbete. Eller vad som helst. Autopiloten är en adaptiv farthållare som följer linjer. Inget annat. Inte autonom körning.
Autopiloten förhindrar inga olyckor förutom de när man kör på andra bilar bakifrån. Kör man med den utan uppsikt bygger det på att inget dyker upp i vägen. 100% rysk roulette. Dyker nåt upp stillastående eller vad som helst från sidan kör bilen på det. Gående vid vägkanten. Cyklister. Vägarbete. Eller vad som helst. Autopiloten är en adaptiv farthållare som följer linjer. Inget annat. Inte autonom körning.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Olyckor på grund av autopilot
Har de inte en programvara som är full autopilot bara att den inte är godkänd ännu?MSO skrev:Det finns inget annat än den "halvautomatiska", vad det nu innebär. Olyckorna har skett med den gamla hårdvaran.
Autopiloten förhindrar inga olyckor förutom de när man kör på andra bilar bakifrån. Kör man med den utan uppsikt bygger det på att inget dyker upp i vägen. 100% rysk roulette. Dyker nåt upp stillastående eller vad som helst från sidan kör bilen på det. Gående vid vägkanten. Cyklister. Vägarbete. Eller vad som helst. Autopiloten är en adaptiv farthållare som följer linjer. Inget annat. Inte autonom körning.
Re: Olyckor på grund av autopilot
Det är ju ingen som har kört med den nya AP2 än, så det är ju svårt att sia om hur den kommer bete sig i olyckstillfället.port513 skrev:Har de inte en programvara som är full autopilot bara att den inte är godkänd ännu?MSO skrev:Det finns inget annat än den "halvautomatiska", vad det nu innebär. Olyckorna har skett med den gamla hårdvaran.
Autopiloten förhindrar inga olyckor förutom de när man kör på andra bilar bakifrån. Kör man med den utan uppsikt bygger det på att inget dyker upp i vägen. 100% rysk roulette. Dyker nåt upp stillastående eller vad som helst från sidan kör bilen på det. Gående vid vägkanten. Cyklister. Vägarbete. Eller vad som helst. Autopiloten är en adaptiv farthållare som följer linjer. Inget annat. Inte autonom körning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Olyckor på grund av autopilot
Sant...
Vad jag förstod det så kommer bilarna samla in data i första skedet, det vill säga den första tiden kommer M3 inte ha varken autopilot eller panikbroms osv
Vad jag förstod det så kommer bilarna samla in data i första skedet, det vill säga den första tiden kommer M3 inte ha varken autopilot eller panikbroms osv
Re: Olyckor på grund av autopilot
Det är ett tag till M3 kommer på marknaden så den AP2 som lanserats nyligen lär ju ha samlat tillräckligt med info, så man slipper samma situation som med MS/X just nu (dvs deaktiverad AP i början)port513 skrev:Sant...
Vad jag förstod det så kommer bilarna samla in data i första skedet, det vill säga den första tiden kommer M3 inte ha varken autopilot eller panikbroms osv
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Olyckor på grund av autopilot
Ah, det är den AP2 som ska samla in information, då lär det ju finnas gott om information när M3 kommer 

Re: Olyckor på grund av autopilot
Det är ju möjligt att det hinner komma AP3 till M3, men oavsett så är ju AP utvecklingen nu in-house, så data från AP2 borde kunna vidareföras till nästa generation. Problemet nu är ju att AP1 är extern och AP2 intern och dessa kan inte utbyta insamlad data.port513 skrev:Ah, det är den AP2 som ska samla in information, då lär det ju finnas gott om information när M3 kommer
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14