Äntligen sålt fossilaren
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Äntligen sålt fossilaren
Lång artikel i engelska Wikipedia om I3. OBS nördvarning 

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gratis till bilen! Du blir nog kanonnöjd! Som jag brukar säga: Rex känns helt rätt, iaf om man kör många långresor. Jag skulle nog tom hellre ha en Rex med lilla batteriet än en bev med det stora! När jag åkte till hudiksvall i somras laddade jag två gånger på vägen dit och två gånger på vägen hem. Snittade 110 även när det regnade rätt bra! Åkte även lite i hudiksvall när jag var där. Blev 80 mil totalt och gick åt 5l bensin på 8 mil kört på bensin.
Hade jag haft en bev med lilla batteriet hade jag fått lov att ladda 5 ggr på vägen dit och 4ggr på vägen hem, helt ohållbart för mig. Med det stora batteriet hade nog det räckt med att ladda 4ggr totalt som med rexen men några sträckor hade jag nog fått sänka lite hastighet, behövt ladda till lite högre SoC och haft lite mer räckviddsångest.
Rex känns bra ända upp till 20mils ordentlig räckvidd 45-65kWh batteri beroende på bil.
Hade jag haft en bev med lilla batteriet hade jag fått lov att ladda 5 ggr på vägen dit och 4ggr på vägen hem, helt ohållbart för mig. Med det stora batteriet hade nog det räckt med att ladda 4ggr totalt som med rexen men några sträckor hade jag nog fått sänka lite hastighet, behövt ladda till lite högre SoC och haft lite mer räckviddsångest.
Rex känns bra ända upp till 20mils ordentlig räckvidd 45-65kWh batteri beroende på bil.
" Rex känns helt rätt, iaf om man kör många långresor. Jag skulle nog tom hellre ha en Rex med lilla batteriet än en bev med det stora! När jag åkte till hudiksvall i somras laddade jag två gånger på vägen dit och två gånger på vägen hem. Snittade 110 även när det regnade rätt bra! Åkte även lite i hudiksvall när jag var där. Blev 80 mil totalt och gick åt 5l bensin på 8 mil kört på bensin"
Ja det känns nog ganska bra med de upplägget, 20 mil vintertid bör man ju klara med lilla batteriet plus REX.
Det blir till och köra en del testrace
Mina förutsättningar är ju de sämsta tänkbara, kallgarage och ingen förvärmning till batteriet i och med REX
och endast 220 volt uttag.
Så det kan ju bara bli bättre eller hur
Ja det känns nog ganska bra med de upplägget, 20 mil vintertid bör man ju klara med lilla batteriet plus REX.
Det blir till och köra en del testrace

Mina förutsättningar är ju de sämsta tänkbara, kallgarage och ingen förvärmning till batteriet i och med REX
och endast 220 volt uttag.
Så det kan ju bara bli bättre eller hur

Lite fortsättning,
Första turen från BMW i Helsingborg via Åstorp och ner till Trelleborg, halv storm, motvind
lite regn, mörkt och 3-4 plusgrader.
Med lampor, värme, musik och vindrutetorkare på så tog bilen ca:16.2 kW i snitt.
Kört ca: 9 mil med 2,5 mil kvar av batteriet.
Några mil 110km annars varierande hastighet under 100km.
Om detta är bra siffror det kan jag inte uttrycka mig om, men det finns säkert någon här
som kan
Första turen från BMW i Helsingborg via Åstorp och ner till Trelleborg, halv storm, motvind
Med lampor, värme, musik och vindrutetorkare på så tog bilen ca:16.2 kW i snitt.
Om detta är bra siffror det kan jag inte uttrycka mig om, men det finns säkert någon här
som kan

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
16,2 kW är ju en effektsiffra och det som är lättast jämföra med är nog hellre Wh/km (eller per mil)Oktavos skrev:Lite fortsättning,
som kan

Får man gissa på något i regionen 170Wh/km? (orkar inte räkna ut det, men antar att bilen anger även Wh/km)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bara fegisar kör hybrider...
James May: "What I've actually ordered a new car, haven't I? I've got an i3, but I ordered a new i3, because it has an improved battery. And I've gone for no range extender. I did have that before, but I felt that was a form of cowardice, so I've abandoned that."
James May: "What I've actually ordered a new car, haven't I? I've got an i3, but I ordered a new i3, because it has an improved battery. And I've gone for no range extender. I did have that before, but I felt that was a form of cowardice, so I've abandoned that."
"16,2 kW är ju en effektsiffra och det som är lättast jämföra med är nog hellre Wh/km (eller per mil)
Får man gissa på något i regionen 170Wh/km? (orkar inte räkna ut det, men antar att bilen anger även Wh/km)"
Så här står det: 16,2 kWh/100km det blir lättare då kanske
Får man gissa på något i regionen 170Wh/km? (orkar inte räkna ut det, men antar att bilen anger även Wh/km)"

Ja, det är som det ska vara. Funkar. Underbar bil.Oktavos skrev:Lite fortsättning,
som kan
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Aha ok ja det stämmer nog, låter rimligt... 16,2kW som medeleffekt skulle nämligen oxo ha kunnat stämma men inget jag hörtOktavos skrev:"16,2 kW är ju en effektsiffra och det som är lättast jämföra med är nog hellre Wh/km (eller per mil)
Visats förr i bilarna så jag var ju tvungen att fråga

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
Provade en prillans I3 idag med en god vän som köpte en med det stora batteriet. Bilen är ju förvisso rätt liten inuti med litet bagage, men den hade helt klart en hög kvalitetskänsla och var en trevlig krabat som jag definitiv skulle kunna överväga
. Mycket nytänk, bådar gott framöver. Gratulerar till en trevlig bil
/70D

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16