Äntligen sålt fossilaren

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Äntligen sålt fossilaren

Inlägg av Gustafsson »

Lång artikel i engelska Wikipedia om I3. OBS nördvarning :geek:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Gratis till bilen! Du blir nog kanonnöjd! Som jag brukar säga: Rex känns helt rätt, iaf om man kör många långresor. Jag skulle nog tom hellre ha en Rex med lilla batteriet än en bev med det stora! När jag åkte till hudiksvall i somras laddade jag två gånger på vägen dit och två gånger på vägen hem. Snittade 110 även när det regnade rätt bra! Åkte även lite i hudiksvall när jag var där. Blev 80 mil totalt och gick åt 5l bensin på 8 mil kört på bensin.

Hade jag haft en bev med lilla batteriet hade jag fått lov att ladda 5 ggr på vägen dit och 4ggr på vägen hem, helt ohållbart för mig. Med det stora batteriet hade nog det räckt med att ladda 4ggr totalt som med rexen men några sträckor hade jag nog fått sänka lite hastighet, behövt ladda till lite högre SoC och haft lite mer räckviddsångest.

Rex känns bra ända upp till 20mils ordentlig räckvidd 45-65kWh batteri beroende på bil.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

" Rex känns helt rätt, iaf om man kör många långresor. Jag skulle nog tom hellre ha en Rex med lilla batteriet än en bev med det stora! När jag åkte till hudiksvall i somras laddade jag två gånger på vägen dit och två gånger på vägen hem. Snittade 110 även när det regnade rätt bra! Åkte även lite i hudiksvall när jag var där. Blev 80 mil totalt och gick åt 5l bensin på 8 mil kört på bensin"

Ja det känns nog ganska bra med de upplägget, 20 mil vintertid bör man ju klara med lilla batteriet plus REX.
Det blir till och köra en del testrace 8-)
Mina förutsättningar är ju de sämsta tänkbara, kallgarage och ingen förvärmning till batteriet i och med REX
och endast 220 volt uttag.
Så det kan ju bara bli bättre eller hur :)
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Lite fortsättning,

Första turen från BMW i Helsingborg via Åstorp och ner till Trelleborg, halv storm, motvind
lite regn, mörkt och 3-4 plusgrader.
Med lampor, värme, musik och vindrutetorkare på så tog bilen ca:16.2 kW i snitt.
Kört ca: 9 mil med 2,5 mil kvar av batteriet.
Några mil 110km annars varierande hastighet under 100km.
Om detta är bra siffror det kan jag inte uttrycka mig om, men det finns säkert någon här
som kan ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Oktavos skrev:
Lite fortsättning,

Första turen från BMW i Helsingborg via Åstorp och ner till Trelleborg, halv storm, motvind
Med lampor, värme, musik och vindrutetorkare på så tog bilen ca:16.2 kW i snitt.
Om detta är bra siffror det kan jag inte uttrycka mig om, men det finns säkert någon här
som kan ;)
16,2 kW är ju en effektsiffra och det som är lättast jämföra med är nog hellre Wh/km (eller per mil) :)
Får man gissa på något i regionen 170Wh/km? (orkar inte räkna ut det, men antar att bilen anger även Wh/km)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bara fegisar kör hybrider...

James May: "What I've actually ordered a new car, haven't I? I've got an i3, but I ordered a new i3, because it has an improved battery. And I've gone for no range extender. I did have that before, but I felt that was a form of cowardice, so I've abandoned that."
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

"16,2 kW är ju en effektsiffra och det som är lättast jämföra med är nog hellre Wh/km (eller per mil)
Får man gissa på något i regionen 170Wh/km? (orkar inte räkna ut det, men antar att bilen anger även Wh/km)"

Så här står det: 16,2 kWh/100km det blir lättare då kanske ;)
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Oktavos skrev:
Lite fortsättning,

som kan ;)
Ja, det är som det ska vara. Funkar. Underbar bil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Oktavos skrev:
"16,2 kW är ju en effektsiffra och det som är lättast jämföra med är nog hellre Wh/km (eller per mil)
Får man gissa på något i regionen 170Wh/km? (orkar inte räkna ut det, men antar att bilen anger även Wh/km)"

Så här står det: 16,2 kWh/100km det blir lättare då kanske ;)
Aha ok ja det stämmer nog, låter rimligt... 16,2kW som medeleffekt skulle nämligen oxo ha kunnat stämma men inget jag hört
Visats förr i bilarna så jag var ju tvungen att fråga :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Provade en prillans I3 idag med en god vän som köpte en med det stora batteriet. Bilen är ju förvisso rätt liten inuti med litet bagage, men den hade helt klart en hög kvalitetskänsla och var en trevlig krabat som jag definitiv skulle kunna överväga :-). Mycket nytänk, bådar gott framöver. Gratulerar till en trevlig bil
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar