Chevrolet Bolt VS Tesla S60

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Chevrolet Bolt VS Tesla S60

Inlägg av Jerker »

En riktigt intressant jämförelse mellan en Bolt och en S60! Har bara skummat och ska läsa noggrannare senare (sitter ju faktiskt på jobbet! ;) ) men de verkar ha gjort ett gediget jobb!

http://www.motortrend.com/cars/chevrole ... odel-s-60/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Chevrolet Bolt VS Tesla S60

Inlägg av LarsL »

Ja Bolten vinner på ganska goda grunder emot Model S för de flesta. Den har tillräckligt lång räckvidd för att klara de flesta resor som normal personen kör och kostar bara hälften av vad S:n gör i sitt enklaste utförande.

Tyvärr blir laddtiderna något förvrängda då S 60:s 100% laddning bara motsvarar 80% medan Bolts 100% förmodligen närmar sig fullt. Rättvisare hade varit att ladda bägge bilarna till 80%, vilket också motsvarar hur de kommer användas i verkligheten. Jag gissar att en normal laddning 10-85% tar runt 1 timme för Bolten. Men det kanske var 50kW-hr laddaren som ställde till det ;)
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Ragnvlad

Inlägg av Ragnvlad »

Mycket intressant då jag verkligen snöat in mig på Opeln/Chevrolet som jobbpendlarbil! Skulle gärna skaffa en Tesla men det handlar om för mycket pengar. Ska bli intressant att se hur mycket Ampera-e kommer att kosta i Sverige?!? Release i april i Sverige vad jag förstått...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ännu en jämförande artikel, nu med fokus på laddinfrastruktur. Slutorden i artikeln talar sitt eget språk:
GM may have built a great EV with the Bolt, but only Tesla truly understands the magnitude of the mission.
http://www.motortrend.com/news/chevrole ... ing-travel
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Ragnvlad skrev:
Mycket intressant då jag verkligen snöat in mig på Opeln/Chevrolet som jobbpendlarbil! Skulle gärna skaffa en Tesla men det handlar om för mycket pengar. Ska bli intressant att se hur mycket Ampera-e kommer att kosta i Sverige?!? Release i april i Sverige vad jag förstått...
Ampera 1 var ju snordyr jämfört med Volt. Hoppas Opel har lärt sig. I USA förstår jag det som att Tesla M3 är ungefär 2000 usd billigare än Bolt.
Hok

Inlägg av Hok »

2500 väl Model 3 35000 och Bolt 37500 om jag minns rätt.
Skriv svar