Elbil med fosileldad kupevärmare VS värmepump?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Elbil med fosileldad kupevärmare VS värmepump?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Funderar på det här med fosileldad kupevärmare typ Eberspächer.

Var det inte så att på till exempel tidigare BMW i3 om den beställdes utan REX gick det att få en Eberspächer istället?

Det verkar inte finnas längre på just i3, men hur mycket gör det i räckvidd när det är -10 ute och säg att snittfarten är 80 km/h?

Vissa skåpbilar med eldrift verkar ju ha fosileldad kupevärmare som tillbehör fortfarande.

Är värmepumparna så effektiva att det går bort helt idag?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Swede1

Re: Elbil med fosileldad kupevärmare VS värmepump?

Inlägg av Swede1 »

Har för mig att Volvo testade nåt med 15 liter etanol för att värma elbilen? Inte hört nåt om bensin varmare till BMW i3. Kylan tar räckvidd, men mycket gött att sitta i varm bil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Aldrig att jag skulle slabba med fossila vätskor i min elbil. Spelar ingen roll hur många km man vinner. (Faktiskt inte så många som man skulle kunna tro.)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jag tror också att de blir för mycket jobb för en liten vinst att hälla i en brännbar vätska...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

brukar jämföra med ett bastuagg och vad det drar, kontra volym och temp i tesla, de flesta låtsas åtminstone förstå
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Visst är det bättre att elda fossil för värme, ger 100 procent verkningsgrad, än att använda det till framdrivning. Tycker nog att det är värt om det är så att man behöver pålitlig räckvidd även på vintern. Men köper ju ofta en elbil utifrån sämsta förutsättningarna och längsta sträckan. Om man kan förbättra de förutsättningarna och använda några få liter etanol på vintern så kan det ju vara värt det.

Etanolvärmaren i c30 är på 5kW. Säg att den i minus 20 behöver köras till max, då drar värmaren 7,5 kWh under 1h30min (innan bageriet är slut) som gör att man kommer 120km på en laddning i 80km/h. Batteriet ligger på typ 18kWh användbar energi. Man har alltså snittat 12kW i motoreffekt. Skulle man istället använt 12+5kW = 17kW så skulle man bara ha kommit 85km.

120km med etanol eller 85km utan etanol, 35km räckvidd med väldigt lite åtgång av etanol, hmm kanske inte så dumt.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Hur pass stor tank skulle man behöva (hur mycket vikt skulle det innebära?) man fyller på spolarvätska så lite slabbande med alkohol kommer man nog aldrig ifrån. Varför skulle man inte kunna koppla etanoltanken till vindrutespolarna och torkarna. om verkningsgraden för fossil är så väldigt bra för att ge värme (mycket bättre än elvärme) varför kan man inte ha små eldkastare som värmer bort snö och is på fram och bakrutan? (etanol är ju hyffast miljövänlig beroende på vilka glasögon man tar på sig).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Visst är det bättre att elda fossil för värme, ger 100 procent verkningsgrad, än att använda det till framdrivning. Tycker nog att det är värt om det är så att man behöver pålitlig räckvidd även på vintern. Men köper ju ofta en elbil utifrån sämsta förutsättningarna och längsta sträckan. Om man kan förbättra de förutsättningarna och använda några få liter etanol på vintern så kan det ju vara värt det.

Etanolvärmaren i c30 är på 5kW. Säg att den i minus 20 behöver köras till max, då drar värmaren 7,5 kWh under 1h30min (innan bageriet är slut) som gör att man kommer 120km på en laddning i 80km/h. Batteriet ligger på typ 18kWh användbar energi. Man har alltså snittat 12kW i motoreffekt. Skulle man istället använt 12+5kW = 17kW så skulle man bara ha kommit 85km.

120km med etanol eller 85km utan etanol, 35km räckvidd med väldigt lite åtgång av etanol, hmm kanske inte så dumt.
Ungefär så resonerade jag när jag körde min Leaf 10 mil enkelresa varje dag (fram tills jag köpte Teslan) och DÅ hade jag kunna betala en bra slant för just den sortens lösning men jag hittade ingen
som kunde ordna det :( Det funkade ju skapligt på sommaren men verkligen inte på vintern med 24-batteriet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

apkungen skrev:

Fast nu tar du ju upp ett fall med en förlegad bil. Där verkade det ju vara skillnaden mellan att kunna åka hem från jobbet medan det i Teslan började närma sig felmarginalen och på sin höjd innebar att man fick stanna till några minuter extra på superchargern. Eftersom jag ändå antar att etanolvärmaren kostar lite pengar, tar lite plats och även väger lite hade jag nog alla dagar i veckan lagt dem på ett marginellt större batteri.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Säger som Tibor, aldrig att jag skulle vilja slabba med vätskor. Elbilens omedelbara värme/kyla är ju en annan av fördelarna med elbil.

Ohållbart betyder ohållbart, alltid.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

För mig betyder vinter o varm kupe' att jag oftast behöver ladda en extra gång / 90 mil (3 istf 2). Känns som onödigt jobb att installera en massa bråte som jag egentligen inte behöver. Med tre laddningar behöver jag inte heller ladda fullt, så det går nästan lika fort. Skiljer ca 1/2 tim totalt. Med 90 batteri måste detta vara en ickefråga. Med den nya MS60 går det ju minst lika fort att ladda som för mig, så jag tror detta är en vanesak.

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jo det är sant. En etanolvärmare o extraprylar lär ju kosta pengar. Pengar som är bättre att lägga på några extra kwh batteri
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är inte kupévärmen som gör att körsträckan blir kortare på vinter, med Leafen i alla fall. Att stänga av kupévärmen ger bara några fåtal km och tappet är på flera mil. Det känns helt klart som om jag får ut mindre energi ur batteriet när det är kallt helt enkelt.
Att sätta i en bränslevärmare är ingen lösning jag skulle ge mig på överhuvudtaget. Tar hellre alla extra kWh jag kan få för de pengarna/vikten.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

LarsL skrev:
Det är inte kupévärmen som gör att körsträckan blir kortare på vinter, med Leafen i alla fall. Att stänga av kupévärmen ger bara några fåtal km och tappet är på flera mil. Det känns helt klart som om jag får ut mindre energi ur batteriet när det är kallt helt enkelt.
Att sätta i en bränslevärmare är ingen lösning jag skulle ge mig på överhuvudtaget. Tar hellre alla extra kWh jag kan få för de pengarna/vikten.

Kall luft har högre energitäthet så det är inget konstigt med att bilen förbrukar mer energi per km på vintern.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

+46 skrev:
LarsL skrev:

Kall luft har högre energitäthet så det är inget konstigt med att bilen förbrukar mer energi per km på vintern.
Efter vad jag har sett, de här kalla dagarna, så ökar visserligen förbrukningen något men det är ännu tydligare att batteriet kan lämna ifrån sig betydligt mindre energi. Skulle säga att den tillgängliga energin har minskat med 20-30% från när det var lite mer hygglig temperatur.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

LarsL skrev:
+46 skrev:
LarsL skrev:

Efter vad jag har sett, de här kalla dagarna, så ökar visserligen förbrukningen något men det är ännu tydligare att batteriet kan lämna ifrån sig betydligt mindre energi. Skulle säga att den tillgängliga energin har minskat med 20-30% från när det var lite mer hygglig temperatur.
Det stämmer inte i mitt fall, men jag kör å andra sidan långt ofta, så batteriet blir väl varmt efter en stund.
Skulle säga ca 7-10 % skillnad såvida det inte är snömodd också, då får man ta fram plan B.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Skillnaden mellan vätsketempererat (Model S) och lufttempererat batteri (Leaf)?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Skillnaden mellan vätsketempererat (Model S) och lufttempererat batteri (Leaf)?
Japp den kan ju inte ta överskottsvärme från motorn till batteriet så om batteriet är kallt så blir det klenare, men som Gustafsson skrev så blir skillnaden inte så farlig om man kör skapligt långt,
då blir batteriet lite varmare med tiden ändå.
Jag körde ju 10mil/dag enkelresa och det var ganska tydligt då, det kunde se hopplöst ut i början även om man slog av kupévärmen men efter några mil så såg det ngt bättre ut även
om det är hopplöst jobbigt med 10 mil i den bilen såklart (oavsett kupévärme eller ej).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar