Räkneexempel personalbil

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

ochso

Räkneexempel personalbil

Inlägg av ochso »

Hej på er!

Jag har läst här på forumet, googlat runt lite och dessutom lyssnat på Teslapodden (riktigt bra avsnitt), men jag har inte riktigt greppat vad som i slutändan blir den faktiska månadskostnaden.

Tänk er följande teoretiska förutsättningar:
Person bosatt i Stockholms kommun.
Bruttolön: 39 000 kr.
Nettolön: 29 251 kr.

Den teoretiska personen önskar en Tesla model S 90D som personalbil från sin arbetsgivare, och arbetsgivarens villkor är att hela upplägget ska bli kostnadsneutralt för företaget.

Bilen ska införskaffas helt utan extrautrustning och någon omfattande tjänstekörning ska INTE ske. Bilen ska nyttjas helt och hållet privat men en jobbresa per år på 101 mil ska genomföras så halv moms för företaget borde bli aktuellt.

Bilens förmånsvärde uppgår till 5483 kr per månad, är det denna summa som också blir företagets exakta leasingavgift för bilen, eller till kommer några andra avgifter?

På Teslas hemsida står att företagsleasing för den aktuella bilen uppgår till 6199 kr i månaden. Blir detta månadskostnaden för företaget, och därmed också den nettolönesänkning som jag kan förvänta mig?

Hur fungerar det hos Tesla, kan man välja mellan finansiell och operationell leasing? Framgår det någonstans vad som ingår i leasingen, vinterdäck, service osv?

Vet ni hur övriga elbilar fungerar att leasa? Vilka som går att hitta för operationell leasing? Så att man slipper restvärde osv? Just hos Tesla finns ju deras restvärdesgaranti, så där blir ju ekvationen enkel för min arbetsgivare även vid finansiell leasing. Men hur fungerar det med övriga bilmärken, innebär det inte en stor osäkerhet för min arbetsgivare vid finansiell leasing, där man på förhand inte vet restvärdet?

Om det är en annan bil än en Tesla som ska leasas, leasar man direkt från bilföretaget (alltså Nissan, BMW, Opel osv) eller finns det något annat företaget som står för själva leasingen?

Jag hoppas verkligen att någon vill hjälpa mig med beräkningen så att jag förstår hur det hänger samman!
vigge50

Re: Räkneexempel personalbil

Inlägg av vigge50 »

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med leasing men avgiften på 6199 kr är efter beräknade besparingar på bensin, skatt mm, månadskostnaden är 7949 kr .
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Förenklat kan man säga:

Kostnaden för bolaget är:

leasingkostnaden inklusive första förhöjd hyra =kontantinsats. Där företaget lyfter 1/2 moms på det. Sen tillkommer för företaget arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet =0,3142xförmånsvärdet. Dessutom tillkommer försäkring, skatt, service, reparationer, däck osv (ex moms normalt)

Du betalar sen privat skatt på förmånsvärdet som läggs på din övriga inkomst.

Sen ska företagets alla kostnader "bakas ihop" till en "personalbilsmånadskostnad" som täcker alla företagets kostnader.

Räknar man utifrån "restvärdesgarantin" så är bara värdeminskningen ett rejält belopp. Säg att bilen kostar 1000000 ny. Garantin är ca 50%. Då blir värdeminskningen (ex 1/2 moms) 450000. Är det då på 45 månader så blir det 10000kr/mån för företaget. Sen tillkommer de andra kostnaderna.

Sen gör skattesystemet att det blir billigare än så för dig eftersom du inte kunnat få ut det i lön i samma grad osv. (Företaget betalar ju arbetsgivaravgift på din bruttolön som du sen betalar skatt på innan lönen till slut hamnar i din plånbok)

Men det springer fort upp i stora pengar/månad.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har skrivit om det här många gånger förut på forumet (testa att söka!) men jag har inte riktigt tid att göra ett långt inlägg om det här denna vecka. Här kan du i alla fall ladda ner min kalkyl: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... nders.xlsx

Till vänster finns allmänna parametrar som bränslepris och hur långt man kör. Längst upp i varje kolumn fyller man i lite generella grejer om bilens olika kostnader. Sen följer lite olika uträkningar. Först har jag en uträkning som försöker räkna om alla utgifter till "privata pengar" genom att räkna som om man hade tagit ut allt som lön istället. Det är en jämförelsesiffra för mig som egenföretagare för att kunna jämföra olika bilar och även mellan att ha bil i firman eller privat.

Sen kommer siffror uppdelade på vad företaget betalar respektive man själv betalar. Sist kommer två stycken som kanske är mest intressanta för dig, personalbilssiffrorna. Där har jag först räknat ut vad man får för bruttolöneavdrag och privat bränslekostnad om man kör på enbart bruttolöneavdrag. Sen har jag räknat på kostnaderna om man kör nettolöneavdrag för förmånsdelen och bruttolöneavdrag på resten (den faktiska kostnaden blir densamma för dig som anställd och för företaget, men fördelen är att din lön på pappret kommer vara högre, vilket ger högre pension, högre föräldrapenning, högre sjukpenning etc). Det kan vara lite knixigt att förstå men jag hoppas du greppar det.

Där finns även ett par icke-Teslor för jämförelse. Skapa gärna en egen kolumn med faktiska siffror för den bil du räknar på åt dig själv.

Det här är räknat på finansiell leasing och med antagandet att det finansiella restvärdet och det faktiska restvärdet på bilen stämmer (som vid restvärdesgarantin t.ex.). Det finns även operationell leasing på Teslor via Sixt, mer info om detta här: http://www.sixtleasing.se/miljobil/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

danni skrev:
Jag har skrivit om det här många gånger förut på forumet (testa att söka!) men jag har inte riktigt tid att göra ett långt inlägg om det här denna vecka. Här kan du i alla fall ladda ner min kalkyl: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... nders.xlsx
Skit i att svara om du inte har tid, men.. Jag ser inte vid en snabb besiktning var kostnader för ökade arbets- och sociala avgifter kommer in i arket. Är det i rad 17?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

MSO skrev:
danni skrev:
Skit i att svara om du inte har tid, men.. Jag ser inte vid en snabb besiktning var kostnader för ökade arbets- och sociala avgifter kommer in i arket. Är det i rad 17?
Nej. Arket bygger på nettolöneavdrag för att hantera förmånsvärdet. Dvs förmånsvärdet slår mot "privata pengar" som redan belastats med sociala avgifter och inkomstskatt. Däremot tror jag faktiskt att jag har glömt att hantera sociala avgifter för förmånsvärdet i fallet med personalbil och bara bruttolöneavdrag. Jag har uppdaterat arket med det nu.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
ochso

Inlägg av ochso »

danni skrev:
MSO skrev:
danni skrev:
Nej. Arket bygger på nettolöneavdrag för att hantera förmånsvärdet. Dvs förmånsvärdet slår mot "privata pengar" som redan belastats med sociala avgifter och inkomstskatt. Däremot tror jag faktiskt att jag har glömt att hantera sociala avgifter för förmånsvärdet i fallet med personalbil och bara bruttolöneavdrag. Jag har uppdaterat arket med det nu.
Tusen tack för svaren, det har varit till stor hjälp. Jag hade missat att länken till dessa beräkningar fanns här på forumet. Jag har läst igenom de trådar som finns men inte riktigt förstått hur alla siffror hänger ihop osv. Jag har inte greppat det till 100% ännu, men jag ska gå igenom dokumentet någon gång till så ska nog polletten trilla ner :D
Skriv svar