Stänga av antisladd?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Stänga av antisladd?

Inlägg av Jocce »

Vet att "slip start" finns, men går det att stänga av antisladden också?
(och antispinnen i högre fart?)

Misstänker att svaret är nej, så nästa fråga är:
Någon som vet vilken säkring det är? Samt vart den sitter?
Vet att vissa "löser" det så enkelt på andra bilar...

JA, vintern är här, snö på backen, lagom halt på rätt ställen...vill kunna åka på bredden ibland iallafall :D

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Haglund »

Ja, funktion i stil med BMW:s "tryck länge så stängs antispinn av och anstisladden blir en elektronisk diffbroms" vore väldigt trevlig!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare

Inlägg av HBrosenius »

Och lägg till möjligheten att ställa hur mkt drivning man vill ha fram resp bak när vi ändå önskar. Lite mer "Happy tail" på vintern är alltid roligt :D
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Ni vill ju ha en Rimac Concept One

1:35 in i klippet

Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är väl för att slippa sladd man kör på batteri?

På bakhjulsdrivna bilar kan man stänga av antisladden (nästan), men inte på fyrhjulsdrivna vad jag vet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Det är väl för att slippa sladd man kör på batteri?

På bakhjulsdrivna bilar kan man stänga av antisladden (nästan), men inte på fyrhjulsdrivna vad jag vet.
Jag har testat en gång hur det känns att stänga av anti spinn. Det var i ett grustag och det fanns massor med plats. Fast så mycket utrymme hade inte behövts. Bilen gjorde bara några donuts och sen var jag nöjd. Nu vet jag det... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare

Inlägg av HBrosenius »

bylund skrev:
Inte varit några problem att stänga av antisladden på en Audibilar jag haft tidigare iaf.... Fyrhjulssladd är lite spännande och roligt om man har gott om plats ;-)
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Med bilar menade jag Model S. Finns det andra bilar?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

bylund skrev:
X
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

HBrosenius skrev:
bylund skrev:
Inte varit några problem att stänga av antisladden på en Audibilar jag haft tidigare iaf.... Fyrhjulssladd är lite spännande och roligt om man har gott om plats ;-)
Som han skrev så menade han såklart bakhjulsdrivna- respektive fyrhjulsdrivna Teslor. Men du lär ha haft en hyfsat gammal Audi då, för på nyare modeller går det inte. Min A6 quattro från 2013 gick det inte stänga av antisladd på, bara stänga av antispinn.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
JFAH

Inlägg av JFAH »

MAn vill ju ha lite roligt då och då. Antispinn och antisladd i all ära, men det är roligast utan. Visst med 700 höst tillgängliga så vill jag nog ha en modererad antispinn aktiverat i vart fall eftersom fullt blås mest skulle göra bilen okörbar, framförallt med den extremt snabba responsen från elmotorer (jag har trots allt mänskliga reaktiontider att ta hänsyn till). Men det är fantastiskt roligt ha en perfekt sladd genom en hel rondell... BMW 5 serie från 90 talet (utan antisladd), det är grejor det!
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

testade igår att hålla inne pknappen på en vändplan, satans vad tung den är då, slänger runt värre än en gammal amazon, sen måste man vara med och peta in D för att dra den framåt igen

och nej 80tals bmw e28 med diffbroms, det var kul det
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare

Inlägg av Mrk »

danni skrev:

Som han skrev så menade han såklart bakhjulsdrivna- respektive fyrhjulsdrivna Teslor. Men du lär ha haft en hyfsat gammal Audi då, för på nyare modeller går det inte. Min A6 quattro från 2013 gick det inte stänga av antisladd på, bara stänga av antispinn.
Jodå, håll in knappen 5sek :) ESC-Off varning i displayerna

Finns det ingen kod man kan slå in i textraden på Tesla-loggan? Liknande som för att aktivera performance.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Mrk skrev:
danni skrev:

Jodå, håll in knappen 5sek :) ESC-Off varning i displayerna

Finns det ingen kod man kan slå in i textraden på Tesla-loggan? Liknande som för att aktivera performance.
Jag lovar dig dyrt och heligt att det inte gick att stänga av antisladd helt på min A6 från 2013 hur länge jag än höll inne knappen. Tro mig, jag provade. Det gick att aktivera någon form av "sportläge" med mindre ingrepp, men helt av gick inte. Här har du en tråd jag startade på det ämnet för över tre år sen: https://nordicaudi.com/forum/thread/105497

Men lite kunde man sladda med den ändå:

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag kör fortfarande på sommardäck. Sladdar nog rätt bra om jag tar bort ägget från den högra pedalen. ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Jocce, jag undrade samma sak. Säljaren sa att det gick bra på 2wd men inte D modellerna. Dock har jag förstått att det kan funka om man tar bort säkring 77 i säkringsbox 3 under frunken.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

bylund skrev:
Jag fick någon slags nödlösning idag när Teslan var på garantijobb. En bakhjulsdriven BMW.
Tala om sladd i snömodden. Antispinn gjorde så gott den kunde men snälla nån, automatlåda som växlar och ändrar drivning på hjulen vid minsta pådrag så att bakvägen beter sig som en upprorisk tonåring. På en tom parkering kunde man kanske roa sig men hur kul är det med en bil som vill leva sitt eget liv i trafiken.
Den enda sladd jag haft med Teslan är den man kopplar till elnätet. Det går dessutom med mycket högre fart i halkan med Teslan jämfört med det lätthalkande lånealternativet.

Edit:
Nu bar det sig inte bättre än att man kom och bytte låneBMW till en S85+! Tesla igen men bakhjulsdriven. Här får man känslan av en livligare bakvagn som troligen skulle passa Jocce på en lämplig väg när andan föll på. Jag har inte testat men bilen är underbar. Snabb, bekväm och tyst. Borde vara ett bra begagnatköp.
Min egen bil levereras hem ikväll! :D :D
Senast redigerad av Foluke, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Rennwagen skrev:
Jocce, jag undrade samma sak. Säljaren sa att det gick bra på 2wd men inte D modellerna. Dock har jag förstått att det kan funka om man tar bort säkring 77 i säkringsbox 3 under frunken.

Googlade lite och verkar som att förutom antispinn, antisladd m.m. så tar den säkringen även ABS samt Styrservot :O

Hur hittar jag den i frunken? Dvs hur lossar jag "inredningen" så jag kommer åt den?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Det skall sitta tre säkringsdosor under underhållspanelen. Det intressanta är att det fanns väl beskrivet i en tidigare version av instruktionsboken, inkl beskrivning av funktion för resp säkring (sid 158 ff). Den versionen skrev jag ut (old school). I den nuvarande versionen står det bara så här på sid 160:

"Ta bort underhållspanelen för att kontrollera vätskenivåer:
1. Dra den bakre kanten på underhållspanelen uppåt för att lossa fem klämmor som håller panelen på plats.
2. Flytta underhållspanelen mot vindrutan för att ta bort den.
Observera: Underhållspanelen skyddar det främre bagageutrymmet från vatten. När du sätter tillbaka panelen ska du se till att den sitter på plats ordentligt."

Hoppas att det hjälper.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Hur fungerar detta på faceliftade Model S? Enligt säkringsdiagrammet finns det ingen tydlig säkring för antispinn och antisladd http://cl.ly/gOU2. Någon som har tips och vet hur man gör för att koppla ur antispinn och antisladd genom att lyfta bort en säkring?
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Jag kämpar fortfarande med att försöka koppla ur antisladd och antispinn helt på en faceliftad S90D. Hittade spännande läsning då Tibor var på demokörning med Tesla i Finland där de sladdade runt på fruset hav. Han sa "När vi körde skedde det med "Slip start" påslagen. Då kan man få bilen att sladda rejält så länge det är kontrollerat, antisladd griper endast in när man tappat kontrollen över bilen. Väldigt användbart och roligt!
Ifall de kopplade ur systemen när instruktörerna sedan gjorde uppvisning är jag av Tesla tvingad svara "no comments" till ;-) dessutom ville de inte visa hur de gjorde :-("

Så det skall gå att koppla ur, frågan är bara hur. Någon som vet mer?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Antagligen någon säkring som tas ur.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Eller en hemlig kod bara (typ i en service-meny) ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Pre-facelift så vet jag vilken säkring det är. Men man gjorde om säkringsboxen och tog bort skissen över säkringarnas funktioner i samband med facelift. Belöning till den som berättar hur man gör på faceliftade bilar.

Som kuriosa så kan jag avslöja att på Porsche 911 (997) 4wd så kan man koppla ur framhjulsdriften genom att dra upp handbromsen ett hack. Det funkar jag har testat och kört många donuts och bredsladdar på det sättet :o :o .
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill dock slå ett STORT slag för Slip start knappen.

Den låter dig sladda. REJÄLT. Man kan ha MYCKET roligt med den. Rejäla bredsladd som på dataspel :D

Enda gången den griper in är när framhjulen också släpper dvs när du helt har tappat kontrollen. Så länge du behärskar sladden låter den dig leka. Vissa har föreslagit Slip start knappen borde heta Fun mode istället.

Så innan ni reflexmässigt börjar leta efter säkringar att rycka bara för att det är så man brukar göra ge Slip start en chans.

Teslas Slip start har ingenting att göra med fossilbilars liknande namngett funktioner utan är som en intelligent "nanny" som låter dig leka och griper bara in om du gör nåt väldigt dumt.
Skriv svar