Hur tänkte dom egentligen? Materialet i hjulhuset...
Moderator: Redaktion
- peterlauri
- Teslaägare
Hur tänkte dom egentligen? Materialet i hjulhuset...
Är det någon som har tänkt på materialet dom använder på insidan av hjulhusen? Någon typ av filt. Under hösten har alla löv fastnat där, nu när det snöar fastnar snön. Självklart skulle det fastna saker om det var ett annat material, men detta material, hur fan tänkte dom? Eller har jag missuppfattat anledningen till att dom har ett filtliknande material i hjulhusen? :/
- lator
- Teslaägare
Re: Hur tänkte dom egentligen? Materialet i hjulhuset...
Ljuddämpande men givetvis smutssamlande och som ett kardborreband för mycket... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Ser så ut på de flesta bilar, ljuddämpande i alla fall.
2016 Model S 75
Jag har numera nästan svårt att få hjulen att snurra öht. Det går inte att styra ordentligt heller. Det är så packat med med nån slags grå snöbetong mellan däck och hjulhusen att jag funderar på att försöka med varmt vatten eller nåt. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag hadde problem förra vintern då båda mattorna fram lossnade och låg över framhjulen och var i samband med mycket snö.
Funkar säkert fin-fint i Kalifornienpeterlauri skrev:Är det någon som har tänkt på materialet dom använder på insidan av hjulhusen? Någon typ av filt. Under hösten har alla löv fastnat där, nu när det snöar fastnar snön. Självklart skulle det fastna saker om det var ett annat material, men detta material, hur fan tänkte dom? Eller har jag missuppfattat anledningen till att dom har ett filtliknande material i hjulhusen? :/
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Grunden till dessa är att fungera som sprayskydd, alltså vattendimma som blåser upp och ställer till det för bilarna bakom.
Minns inte om det bara kom på lastbilar och deras släp eller på alla fordon samtidigt dock.
Det finns lite olika tekniker för att klara kraven men filt är väl vanligast iaf på personbilar.
Det funkar verkligen inte bra när det där vattnet inte är flytande dock! Snö/is fastnar så in i h....te i det
Var säkert några EU-politiker som satt i södra Spanien och tänkte att det där är superbra för allt och alla och i alla delar av EU... (ungefär som bälte på MC kanske)
Fast det gör "ganska" stor nytta i plusgrader och regn... (det finns olika åsikter om det oxo haha)
Minns inte om det bara kom på lastbilar och deras släp eller på alla fordon samtidigt dock.
Det finns lite olika tekniker för att klara kraven men filt är väl vanligast iaf på personbilar.
Det funkar verkligen inte bra när det där vattnet inte är flytande dock! Snö/is fastnar så in i h....te i det

Var säkert några EU-politiker som satt i södra Spanien och tänkte att det där är superbra för allt och alla och i alla delar av EU... (ungefär som bälte på MC kanske)
Fast det gör "ganska" stor nytta i plusgrader och regn... (det finns olika åsikter om det oxo haha)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det funkade även på min förra bil som var en SUV med mycket mer plats mellan hjulen och hjulhusen. Men Teslan är ju så tajt att snön komprimeras mer och mer vid varje gupp man kör över. Jag kunde höra hur det gick till i morse, duns.... skraaaap..... duns... skraaaap. Och sen bara skraaaaaaaaaaap. Nu är det så packat att man behöver järnspett för att få loss skiten. Kanske funkar varmluftspistol också. Ja ska testa det ikväll.
Skulle man inte kunna spraya in den där filten med nånting så att snön inte fastnar så lätt? Silikonspray kanske?
Skulle man inte kunna spraya in den där filten med nånting så att snön inte fastnar så lätt? Silikonspray kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag pratade faktiskt om just detta med några igår och vi funderade då på om man skulle kunna spraya på saltvatten eller nåt, eller konc. spolarvätska typ.mati skrev:Det funkade även på min förra bil som var en SUV med mycket mer plats mellan hjulen och hjulhusen. Men Teslan är ju så tajt att snön komprimeras mer och mer vid varje gupp man kör över. Jag kunde höra hur det gick till i morse, duns.... skraaaap..... duns... skraaaap. Och sen bara skraaaaaaaaaaap. Nu är det så packat att man behöver järnspett för att få loss skiten. Kanske funkar varmluftspistol också. Ja ska testa det ikväll.
Att behandla själva mattorna vore ju najs om det funkade

(eller som en del timmerbilsåkare iaf gjorde förr och tog bort skiten på vintern, dom hade tom färdiga skärmar som dom bytte mellan, ungefär som vi byter mellan vinter/sommar-däck)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tvätta bilen med högtryck. Tar även bort salt som gör att bilen rostar.
- peterlauri
- Teslaägare
Högtryck tar inge bort all skit som fastnar när det inte är vinterMrk skrev:Tvätta bilen med högtryck. Tar även bort salt som gör att bilen rostar.