Energiförbrukning på vintern?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Energiförbrukning på vintern?

Inlägg av Andersen »

Såg dessa två tweets idag:

"Hur hade det gått om de suttit i en el-bil med batterier?Jennifer fastnade i snökaos i 16 timmar http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... timmar:nyh via @svtnyheter"

"Snökaos i Stockholm! Tänk om man satt i en el-bil med batterier och fick vänta i många timmar. Det funkar mindre bra i Norden vintertid."

Jag undrade om han bara hade elbilsfördomar, eller egen erfarenhet och fick detta till svar:

"@Knytanders Åkte i en Teslataxi idag, kanon. Men batterier är för dåliga och produktionen miljöfarlig. Elmotorer är fantastiska!"

Jojo. Men hur hade en Model S (eller X för den delen) funkat i den situationen som kvinnan i första länken råkade ut för? Hur mycket energi går åt att hålla bilen varm?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Energiförbrukning på vintern?

Inlägg av LarsL »

Fastnar heller i en snöstorm med en elbil än en fossil kan jag säga. Leafens värme drog 1,5 kW i vecka, när det var kallt. Hade jag då blivit stående hade jag kunnat sitta i typ 15 timmar... det hade jag aldrig klarat med fossilen. Hade bilen dessutom snöat in så hade jag aldrig kunnat köra motor pga risken att förgiftas.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Bara elbilsfördomar. Det är inget mystiskt med en elbil. Är den fulladdad innan du åkte kan du sitta i dygn i bilen, var den nästan helt urladdad kan du sitta timmar. Precis som om energikällan skulle varit fossilbränslen. En tom tank/batteri är helt enkelt kass i snöstorm oavsett energiform.

Har för övrigt aldrig åkt så varmt och gott som jag gör nu i Teslan. Det är som på den gamla goda tiden med direktverkande elelement 8-)
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är betydligt värre med "moderna" dieselbilar med sina små motorer. Dessa bilar blir oftast inte riktigt varma, eftersom motorerna alstrar för lite värme. Det finns då tre alternativ, och jag har varit med om alla tre.
1. Dieselvärmare som eldar upp diesel i en liten oljepanna. Funkar, men förbrukningen ökar kraftigt såklart. Förr eller senare är tanken tom. Dessutom går avgaserna oftast rakt ut i luften. Mindre bra för dem som är utanför bilen. Har haft det i mina volvobilar. Tyckte det var bra då. Känns totalt idiotiskt idag.
2. Elektriska värmelement, alltså direktverkande el som drivs via bilens generator. Luktar inte lika illa som första alternativet, annars samma nackdelar, dvs kraftigt ökad förbrukning. Inte lika kraftfullt heller. Har för mig att vissa använder även ACn som värmepump.
3. Man får frysa, vanligaste alternativet i dieselbilar. Framförallt i lite billigare modeller. Jag har har blivit dödssjuk en gång när det var -20 ute och det tog över 2 timmar (!!!!) för biljäveln att bli någorlunda varm.

Eller så har man elbil. Varmt och behagligt från minut ett. Räcker oftast med rumpgrillen på lägsta nivå, ACn kan stå på 20 grader. Ingen lukt, ingen rök, ingen vibrerande klump där framme.
Vem sa att det inte funkar med elbil på vintern? Skaffa en så får ni se. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Och skulle man sitta i bilen länge på sommaren när det är riktigt varmt så är det heller ingen höjdare med fossilare, och där vinner elbilen stort! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Att stå på tomggång o varva en stor motor för att hålla igång acn är väldigt ineffektivt. En Tesla lär klara nåt dygn isf innan batteriet är slut.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Som sagt farligt att stå still med motorn igång.
Inte trovärdigaste "källan" iofs
http://viralking.se/mamman-och-sonen-do ... -mordaren/

En Tesla bör ju kunna stå och hålla värmen i mer än två dygn, vilket jag gissar är minst lika länge som en fossilare.
Skriv svar