fyrhjulsdrivna elekritska bilar. vilka finns?
Moderator: Redaktion
fyrhjulsdrivna elekritska bilar. vilka finns?
Efter att idag ha kört fast på mina föräldrars kvartersgata och blivit tvungen att skotta loss mig så har jag börjat fundera på vilka alternativ man har när man sen köper egen bil. Jag kör just nu en Ford Focus från 08 som jag har fått låna av min farfar tills han har sålt den.
Idag har det snöat riktigt mycket. På mindre än en vecka har det kommit cirka 1 meter snö i mina hemtrakter. En stor del kom idag och det ska snöa fram tills på onsdag verkar det som. Då det samtidigt inte hade kommit nån traktor att skotta på hela dan så blev slutresultatet att jag fastnade i en större snöhög som låg på gatan.
Tesla har jag inte råd med så det kan man stryka. Finns det fyrhjulsdrivna elbilar som inte är Tesla? Om man kan höja fjädringen så är det ett stort plus. Jag känner inte till nån annan elbil än Tesla som har fyrhjulsdrift. Ska jag behöva köpa mig en hybrid?
Idag har det snöat riktigt mycket. På mindre än en vecka har det kommit cirka 1 meter snö i mina hemtrakter. En stor del kom idag och det ska snöa fram tills på onsdag verkar det som. Då det samtidigt inte hade kommit nån traktor att skotta på hela dan så blev slutresultatet att jag fastnade i en större snöhög som låg på gatan.
Tesla har jag inte råd med så det kan man stryka. Finns det fyrhjulsdrivna elbilar som inte är Tesla? Om man kan höja fjädringen så är det ett stort plus. Jag känner inte till nån annan elbil än Tesla som har fyrhjulsdrift. Ska jag behöva köpa mig en hybrid?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: fyrhjulsdrivna elekritska bilar. vilka finns?
Tror du gissar rätt, finns väl ingen annan ren elbil med 4-hjuls-drift. Vet inte ens om det finns luftfjädning på ngn annan ren elbil heller.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Peter Holm
- Teslaägare
Tyvärr tror jag att du har rätt. Jag har inte sett någon annan fyrhjulsdriven BEV än Tesla. Att tänka på ar att en elektrisk drivlina kan reglera kraften snabbare än en ICE varför du sannolikt kommer längre innan du fastnar. En annan sak att hålla i minnet är att flera fyrhjulsdrivna hybrider har ett huvuddrivsystem på en axel och eldrift på den andra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Rimac Concept 1 är fyrhjulsdriven, dock aningen dyrare än Tesla 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
Ja just fan ja, DEN är ju 4-hjulsdriven oxo såklartHelectriC skrev:Rimac Concept 1 är fyrhjulsdriven, dock aningen dyrare än Tesla

Men lite dyrare som sagt var (och inte många byggda heller så den är hyfsat ovanlig)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Verkar som om det kommer att få bli en Toyota Rav4 hybrid i en inte allt för avlägsen framtid. Alternativt så kämpar jag på och skaffar egen bil först när model Y kommer.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Om hybrid är ok så finns ju Outlander PHEV. Fast den verkar ha rätt dålig fyrhjulsdrift om framkomlighet är syftet.
Model Y LR AWD 2022
Volvos Hybrid har underbar fyrhjulsdrift. Känns nästan som man kör på asfalt när man gasar iväg med den aktiv. Blir stor skillnad från att t.ex köra i pure-läget och bara ha bakhjulsdriften. Även om jag aldrig fastnat och stått stilla så tar det bra mkt mer tid att få upp farten när det är isigt vid rödljusen.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
jag har aldrig riktigt gillat Volvos bilar. Ja jag vet helgerån att säga sånt som en svensk men så är det. Outlander faller på priset den är lite för dyr. Får se vad det blir. Nu när Toyota börjar snacka om att de ska göra elbilar så känns en elektrisk variant av Rav4 logisk då de redan har haft inte bara en sån modell utan två. Borde inte bli så mycket jobb att få fram en ny variant. Kanske man skulle vänta på den.
Den här blir kanske lite intressant när den kommer..
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -outlander
12 mils räckvidd i en hybrid är ju så pass att de flesta kommer klara nästan alla resor enbart på el.
12 mils räckvidd i en hybrid är ju så pass att de flesta kommer klara nästan alla resor enbart på el.
I så fall finns ju SLS också med fyra elmotorer. Men den passar inte heller i pris eller snö tror jag.HelectriC skrev:Rimac Concept 1 är fyrhjulsdriven, dock aningen dyrare än Tesla
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Den produceras väl inte längre?Pontus skrev:I så fall finns ju SLS också med fyra elmotorer. Men den passar inte heller i pris eller snö tror jag.HelectriC skrev:Rimac Concept 1 är fyrhjulsdriven, dock aningen dyrare än Tesla
Model 3-24/Polestar 3-24
- Bjelke
- Teslaägare
Absolut, men konceptet är ff lite fel... Men indagsläget är det helt klart befogat (uppenbarligen)joel80 skrev:Den här blir kanske lite intressant när den kommer..
Jag har inte kört fossilt på flera år nu, fast med en Tesla är det ju lätt å vara kaxig

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nej men jag såg en till salu för inte alltför länge sedan.HelectriC skrev:Den produceras väl inte längre?Pontus skrev:I så fall finns ju SLS också med fyra elmotorer. Men den passar inte heller i pris eller snö tror jag.HelectriC skrev:Rimac Concept 1 är fyrhjulsdriven, dock aningen dyrare än Tesla
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Efter att provat allt 4-hjulsdrivet råkade jag komma in i en Subaru Forrester för ca 10 år sen. Sen har jag gjort av med 3 stycken såna . Tills jag råkade sätta mej i en Tesla S för ett drygt år sen . ALLT annat kommer ljusår bakom. Har inte ens luftfjädring. Behövs inte med den bilen. Några decimeter snö-kein problem. Dä bar å åk!! Vilket jag gjort med den sen januari i år.
X100 lev.14/8-18.