Kupévärme Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare

Kupévärme Model X

Inlägg av DR-EL »

Fick leverans av min MX i fredags och har naturligtvis åken en del i helgen. Upplever att det är svårt att få upp värmen i kupén, Någon som upplevt liknande? kan man justera var värmen kommer in? allt är så automatiskt ...

Annans super nöjd, hade lite laddångest när bilen säger att man skall ha 5% kvar när man kommer hem, men hem kom vi. :P
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Kupévärme Model X

Inlägg av Svenssons »

Jag tycker det går fort att få upp grundtempen till kanske 20-22 grader särskilt med tanke på hur stor bilen är men det är lite svårare att få 25 grader eller mer. Du kan styra hur fläktarna går genom att trycka på Front eller Rear på mitten av nedersta delen på skärmen. Tycker dock inte att det går att få fullt blås med mycket varm luft vilket i och för sig kanske inte är jättenödvändigt när bilen ändå blir hyfsat varm snabbt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Har du använt dig av preheat funtkionen via mobil programmet?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

DR-EL skrev:
Fick leverans av min MX i fredags och har naturligtvis åken en del i helgen. Upplever att det är svårt att få upp värmen i kupén, Någon som upplevt liknande? kan man justera var värmen kommer in? allt är så automatiskt ...

Annans super nöjd, hade lite laddångest när bilen säger att man skall ha 5% kvar när man kommer hem, men hem kom vi. :P
Du har väl inte range mode på? Den funktionen borde nämligen bannlysas ;)
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Låter märkligt, jag får snabbt god värme i min Model X. Men som sagt se till att inte range mode är aktiverat och förvärm bilen via appen.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare

Inlägg av DR-EL »

Range mode är av. Värmen kan vara inställd på 23 grader men det känns som det drar kallt. Upplever detta när man är ute och kör under en längre tid. Nu var det typ - 2 ute, hur blir det när det är -20?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Har tyvärr samma upplevelse i min Model S.
Var uppe i Göteborg igår och mina fötter var som isbitar när jag kom fram till Göteborg och när jag kom hem igen.
Provade att med lite olika inställningar men det kommer ut minimalt med varmluft vid fötterna.

Ska in till Service Center i december månad och jag hoppas att de kan fixa detta
Tesla Model 3 Highland
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

Jag upplever också att det drar kallt från förardörrens ruta (högst upp längst bak). När man kör på motorväg och håller handen där känner man att det läcker in kall luft. Förhoppningsvis en justeringsfråga som kommer åtgärdas när jag lämnar in den om några veckor.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag tyckte att värmen fungerade dåligt i Model S förra vintern. Väldigt ojämn värme och svårt få bra temperatur. Jag brukar ha temperaturen satt mellan 20 och 21 och det blev snabbt för varmt, sedan blev det kallt och dragit.
20.5 kunde vara bastu och 20.0 dragig isgrotta. Efter alla uppdatering som kommit under året känns det mycket bättre och stabilare iår. Brukar aldrig ha temp över 21 för det blir för varmt.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

DR-EL skrev:
Range mode är av. Värmen kan vara inställd på 23 grader men det känns som det drar kallt. Upplever detta när man är ute och kör under en längre tid. Nu var det typ - 2 ute, hur blir det när det är -20?
Tesla har väl inte gjort om samma misstag som på Model S?

På Model S så var listen under det lilla sidofönstren (vid sidospeglarna) dålig och oisolerad. Jag hade ett påtagligt kalldrag därifrån innan de fixade detta på SC. Frös alltid om benen och fötterna inna detta var fixat.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Nicke Nyfiken skrev:
DR-EL skrev:

På Model S så var listen under det lilla sidofönstren (vid sidospeglarna) dålig och oisolerad. Jag hade ett påtagligt kalldrag därifrån innan de fixade detta på SC. Frös alltid om benen och fötterna inna detta var fixat.
Tack för tipset på modell S. Hittills inte haft problemet iår (ny software ?), men förra året var det ett problem. Ska kolla rutan..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Nicke Nyfiken skrev:
DR-EL skrev:

Tack, och ska kolla detta innan bilen ska lämnas in för en del andra saker.
Tesla Model 3 Highland
Skriv svar