Imma?
Moderator: Redaktion
- okjhum
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olle4951
Imma?
Nån som vet hur det är med imma och imskydd i Model X? Jag har sett på Tesla-Björns videor att han och hans fru ofta sover i bilen medan den sakta laddas på öde platser, men han har aldrig nämnt något om problem med imma eller fukt i kupén. Min erfarenhet med Toyota Prius och Mitsubishi Outlander PHEV är att det blir imma direkt om man är mer än en person i bilen och inte har fläktarna på. Vilket avsevärt förkortar el-räckvidden. Och låter väldigt illa...
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder
: midori64001 resp. hampus29576
---

Re: Imma?
Att ha fläktarna på och cirkulera luften förkortar inte räckvidden avsevärt. Uppvärmning tar en del räckvidd men denna behöver inte köras konstant på max effelt. Börjar det bli imma slår jag på ventilationen på rutorna och sedan är problemet borta. Lär inte dra många watt och har inte märkt av någon begränsing på räckvidden över huvudtaget pga detta.okjhum skrev:Nån som vet hur det är med imma och imskydd i Model X? Jag har sett på Tesla-Björns videor att han och hans fru ofta sover i bilen medan den sakta laddas på öde platser, men han har aldrig nämnt något om problem med imma eller fukt i kupén. Min erfarenhet med Toyota Prius och Mitsubishi Outlander PHEV är att det blir imma direkt om man är mer än en person i bilen och inte har fläktarna på. Vilket avsevärt förkortar el-räckvidden. Och låter väldigt illa...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag upplever ett litet problem med imma på Lefen vid halvkallt väder. Det beror på att automatklimaten stänger av AC:n när värmen är på vilket ger dimma om luften ute inte är tillräckligt kall/torr. Men drar jag igång AC:n manuellt så rensar det bort imman ganska fort.
Att ha på AC:n påverkar knappt räckvidden ens på en Leaf, kanske några km bara. Kan tänka mig att en Tesla lätt står en hel natt med AC utan problem. Det svåra är väl i så fall att få den att hålla igång, men det ska tydligen komma en camper mode i 8.1.
Att ha på AC:n påverkar knappt räckvidden ens på en Leaf, kanske några km bara. Kan tänka mig att en Tesla lätt står en hel natt med AC utan problem. Det svåra är väl i så fall att få den att hålla igång, men det ska tydligen komma en camper mode i 8.1.
- okjhum
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olle4951
Tack för bra svar!
Svar till Mickep: Mycket imma är ett problem vid stillastående, eftersom det blir vatten som rinner ner och fuktar insidorna. Sedan tar det väl längre tid att bli av med det när man väl börjat köra.
Svar till Mickep: Mycket imma är ett problem vid stillastående, eftersom det blir vatten som rinner ner och fuktar insidorna. Sedan tar det väl längre tid att bli av med det när man väl börjat köra.
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
---
: midori64001 resp. hampus29576
---

- Gustafsson
- Teslaägare
Köp RainX antifog, för demo sök på tuben 

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
grejen är väl att de sover...okjhum skrev:Nån som vet hur det är med imma och imskydd i Model X? Jag har sett på Tesla-Björns videor att han och hans fru ofta sover i bilen medan den sakta laddas på öde platser, men han har aldrig nämnt något om problem med imma eller fukt i kupén. Min erfarenhet med Toyota Prius och Mitsubishi Outlander PHEV är att det blir imma direkt om man är mer än en person i bilen och inte har fläktarna på. Vilket avsevärt förkortar el-räckvidden. Och låter väldigt illa...
Steamy windows - coming from the body heat
tina turner
väntade på denna men nu så
ms 76132 "Eleamore"