Kostnad per mil vid laddning hemma?
Moderator: Redaktion
Kostnad per mil vid laddning hemma?
Med aktuella priser på elen och den av er verkliga förbrukningen, vad blir den ungefärliga kostnaden per mil när man laddar Teslan hemma?
/Jocce
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
ungefär 2 kr
här kan du prova lite själv, de har en laddnings kalkylator litel ängre ner på sidan http://www.teslamotors.com/sv_SE/charging#/calculator
här kan du prova lite själv, de har en laddnings kalkylator litel ängre ner på sidan http://www.teslamotors.com/sv_SE/charging#/calculator
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
Marginalkostnaden för en extra kWh ligger väl på ca 1kr, så 2-2,5kr/mil ungefär borde stämma ja.
Senast redigerad av olarsson, redigerad totalt 1 gånger.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
Tack!
Kommer troligen kunna ladda på jobbet om det nu blir en Tesla (samt i superchargers), men kan vara bra att ha koll
Beräkningssidan där var riktigt smidig och bra!
/Jocce
Kommer troligen kunna ladda på jobbet om det nu blir en Tesla (samt i superchargers), men kan vara bra att ha koll

Beräkningssidan där var riktigt smidig och bra!

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
Räknar jag priset på elräkningen genom antal kilowattimmar så blir det 1.50-1.85kr/kWh.(timdebitering och laddar på natten bara) Det är för mig det enda vettiga sättet att göra det på. Gångra detta med 1.1 för verkningsgraden på laddaren och sedan gånger din förbrukning per mil. I mitt fall 2kWh/mil*(1.55*1.1) 3.41kr i el per mil.Jocce skrev:Tack!
Kommer troligen kunna ladda på jobbet om det nu blir en Tesla (samt i superchargers), men kan vara bra att ha koll
Beräkningssidan där var riktigt smidig och bra!
/Jocce

BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
150 till 1.85 låter dyrt, läge att utvärdera leverantören?18650 skrev:Räknar jag priset på elräkningen genom antal kilowattimmar så blir det 1.50-1.85kr/kWh.(timdebitering och laddar på natten bara) Det är för mig det enda vettiga sättet att göra det på. Gångra detta med 1.1 för verkningsgraden på laddaren och sedan gånger din förbrukning per mil. I mitt fall 2kWh/mil*(1.55*1.1) 3.41kr i el per mil.Jocce skrev:Tack!
Kommer troligen kunna ladda på jobbet om det nu blir en Tesla (samt i superchargers), men kan vara bra att ha koll
Beräkningssidan där var riktigt smidig och bra!
/Jocce
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
Eon. Kolla din förbrukning och dela på totala kostnaden, elnät+elpris+abonnemang etc.
Börjar man krana på tusentals kilowattimmar mer per år eller säkrar upp så ökar leveranspriserna, så jag räknar alltid på hela summan som mitt kwh pris.
Man räknar ju inte dollarpriset per fat råolja när man tankar v-power utan det faktiska priset på macken.
Vad hamnar du på?
Börjar man krana på tusentals kilowattimmar mer per år eller säkrar upp så ökar leveranspriserna, så jag räknar alltid på hela summan som mitt kwh pris.
Man räknar ju inte dollarpriset per fat råolja när man tankar v-power utan det faktiska priset på macken.
Vad hamnar du på?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
18650 skrev:Eon. Kolla din förbrukning och dela på totala kostnaden, elnät+elpris+abonnemang etc.
Börjar man krana på tusentals kilowattimmar mer per år eller säkrar upp så ökar leveranspriserna, så jag räknar alltid på hela summan som mitt kwh pris.
Man räknar ju inte dollarpriset per fat råolja när man tankar v-power utan det faktiska priset på macken.
Vad hamnar du på?
Nja, i mitt fall har elförbrukningen ökat från ca 7500 kWh till 18.000 kWh och jag har inte gjort nån uppsäkring eller drabbats av ökade fasta kostnader på något sätt sen jag skaffade Teslan. Räknat på elpriset+skatt från min senaste faktura (1,13 kr/kWh) så hade jag med tidigare förbrukningen ett totalpris inkl. abbonemang och andra avgifter på 1,52 kr/kWh men numera ligger det på 1,29 kr/kWh. Det naturliga är väl ändå att räkna på marginalkostnaden 1,13 kr/kWh för man vill ju förmodligen jämföra kostnaden mot milkostnaden för en bensinare och kostnaden för elabbonemang lär ju kvarstå även när man kör fossilt.
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
satt och bet lite räkningar när jag såg tråden, har 2 abb, bägge är för jan-15
ett på villan i sollentuna, sollentuna energi, 1630:- 1404kwh, per kwh 1.16, extra 1 kwh 81,75 öre
landet värmland fortum, el 1521:- , 959 kwh, per kwh 1.59, extra 1kwh 124,64 ören
sollentuna energi tillämpar som ett? av få? elbolag en effektavgift som bara räknas mellan 07-19, lär ändras med nattladdande elbilar...
dvs styra laddning till rätt tid gäller
http://www.sollentunaenergi.se/elnat/natavgift.asp
ett på villan i sollentuna, sollentuna energi, 1630:- 1404kwh, per kwh 1.16, extra 1 kwh 81,75 öre
landet värmland fortum, el 1521:- , 959 kwh, per kwh 1.59, extra 1kwh 124,64 ören
sollentuna energi tillämpar som ett? av få? elbolag en effektavgift som bara räknas mellan 07-19, lär ändras med nattladdande elbilar...
dvs styra laddning till rätt tid gäller
http://www.sollentunaenergi.se/elnat/natavgift.asp
ms 76132 "Eleamore"
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
Jag har en gräns vid 8000kWh/år där priset åker upp. Jag tycker man skall ta det som står på prislappen och inte säga tex att Teslan kostar 1295kr/år i helförsäring. För man skulle ju ändå haft en fossilbil och den kostar 6000kr, marginalen är det man får se. Hm inte mitt sätt att se det, jag har för lite pengar på banken för det. Jag släpper detta här. Finns ingen poäng i att vinna mot er, jag bara förklarar hur jag ser det.elulf skrev:18650 skrev:Eon. Kolla din förbrukning och dela på totala kostnaden, elnät+elpris+abonnemang etc.
Börjar man krana på tusentals kilowattimmar mer per år eller säkrar upp så ökar leveranspriserna, så jag räknar alltid på hela summan som mitt kwh pris.
Man räknar ju inte dollarpriset per fat råolja när man tankar v-power utan det faktiska priset på macken.
Vad hamnar du på?
Nja, i mitt fall har elförbrukningen ökat från ca 7500 kWh till 18.000 kWh och jag har inte gjort nån uppsäkring eller drabbats av ökade fasta kostnader på något sätt sen jag skaffade Teslan. Räknat på elpriset+skatt från min senaste faktura (1,13 kr/kWh) så hade jag med tidigare förbrukningen ett totalpris inkl. abbonemang och andra avgifter på 1,52 kr/kWh men numera ligger det på 1,29 kr/kWh. Det naturliga är väl ändå att räkna på marginalkostnaden 1,13 kr/kWh för man vill ju förmodligen jämföra kostnaden mot milkostnaden för en bensinare och kostnaden för elabbonemang lär ju kvarstå även när man kör fossilt.
Laddar på natten gör jag redan de gånger jag laddar hemma.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
Du som bor i Sollentuna kan även köpa el från Sollentuna Energi på landet, garanterat 100% miljöel utan extra påslag. Du kommer föstås inte undan de dyra leveransavgifterna från Eon eller Vattenfall, men ett steg i rätt riktning.12man skrev:satt och bet lite räkningar när jag såg tråden, har 2 abb, bägge är för jan-15
ett på villan i sollentuna, sollentuna energi, 1630:- 1404kwh, per kwh 1.16, extra 1 kwh 81,75 öre
landet värmland fortum, el 1521:- , 959 kwh, per kwh 1.59, extra 1kwh 124,64 ören
sollentuna energi tillämpar som ett? av få? elbolag en effektavgift som bara räknas mellan 07-19, lär ändras med nattladdande elbilar...
dvs styra laddning till rätt tid gäller
http://www.sollentunaenergi.se/elnat/natavgift.asp

MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
Hur många mil har du kört Teslan på dom kWh?elulf skrev:18650 skrev:Eon. Kolla din förbrukning och dela på totala kostnaden, elnät+elpris+abonnemang etc.
Börjar man krana på tusentals kilowattimmar mer per år eller säkrar upp så ökar leveranspriserna, så jag räknar alltid på hela summan som mitt kwh pris.
Man räknar ju inte dollarpriset per fat råolja när man tankar v-power utan det faktiska priset på macken.
Vad hamnar du på?
Nja, i mitt fall har elförbrukningen ökat från ca 7500 kWh till 18.000 kWh och jag har inte gjort nån uppsäkring eller drabbats av ökade fasta kostnader på något sätt sen jag skaffade Teslan. Räknat på elpriset+skatt från min senaste faktura (1,13 kr/kWh) så hade jag med tidigare förbrukningen ett totalpris inkl. abbonemang och andra avgifter på 1,52 kr/kWh men numera ligger det på 1,29 kr/kWh. Det naturliga är väl ändå att räkna på marginalkostnaden 1,13 kr/kWh för man vill ju förmodligen jämföra kostnaden mot milkostnaden för en bensinare och kostnaden för elabbonemang lär ju kvarstå även när man kör fossilt.
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
Har inte haft bilen över ett helt kalenderår än så 18 MWh är en uppskattning. Om jag jämför 2013 mot 2014 hoppade iaf elförbrukningen upp från 7.681 kWh till 15.316 kWh så uppskattningsvis 7635 extra kWh till bilen. På den energin plus ett fåtal SC-uppladdningar gick bilen ca 2900 mil.jjmaskin skrev:Hur många mil har du kört Teslan på dom kWh?
Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
Ok tack för svaret
Det var ju inte så mycket ca 3 kWh/ mil kanske ? Finns det någon som har mätare kopplad bara till bilen och har statestik på hur mycket den förbrukar under dygnet? tex drar bilen själv igång 6 kW batterivärmaren om temperaturen sjunker mycket om den inte laddar och förvärmning ej är aktivt men laddkabel inkopplad eller är bilen "död" tills man aktiverar dessa funktioner ?

Re: Kostnad per mil vid laddning hemma?
du har rätt, men oss skulle det kosta, 1,3öre/kwh + 200:- ~ 320:- mer, anledningen att fortum har så hög framkörningsavgift , de har 2 olika fasta avgifter under/över 10000kWh/år, men gynnar hellre soll energi, bytte på andra stugan där det vattenfall, bara för att.Bengt skrev:Du som bor i Sollentuna kan även köpa el från Sollentuna Energi på landet, garanterat 100% miljöel utan extra påslag. Du kommer föstås inte undan de dyra leveransavgifterna från Eon eller Vattenfall, men ett steg i rätt riktning. 8-)
Vad jag ville skriva till TS var att priset varierar väldeliga, men det kommer bara att gå ner.. till skillnad från bensinpriset, tillägg vill jag ta tråden OT,
det jag tror starkt på (gränsen till vet) är att vi är förbi peak elpris, det var c:a 2 år sedan..
vindkraftsel går bara ned, solcellsel likaså, kärnkraftsel också, se molten salt reaktorer, man pratar om 1-2 öre per kwh, använda till avsaltning...
kärnkraftsgubbar sa, to cheap to meter, på 50 talet, kanske det blir så, dess höga pris beror med all rätt på alla säkerhetsaspekter(kanske stora elbolag också men men)
i sollentuna bet jag 2/3 fast 1/3 rörligt för vatten, och det har mer säkerhetsaspekter runt sig, tänk livsmedel
kommer el komma dit, det tror jag, nätet kommer att vara ett tillfällgt batteri för kunden, villaägare kan på sin tomt producera 15-20000kwh, med en investering runt 200ksek idag, vad är chansen/risken att elpriset höjs då?
fortum är rent korkade som säljer sitt nät och behåller produktion, suck
vattenfall gör äntligen rätt och kränger av gammal produktion
mycket att få mothugg på nu...
tillbaks till ämnet och TS, om det kostar 1,2,3,4 kronor milen idag så kommer det kosta mindre framöver, vilket inte gäller alternativet
och t.o.m en p85d är prisvärd i sammanhanget
ms 76132 "Eleamore"