Alltså den här bilen...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Alltså den här bilen...

Inlägg av Bjelke »

P_EL skrev:
Generellt så är det väl många i trafiken som får lite Tesla-kramp, inte bara farbror blå. Eller är det bara jag som upplever en del bilar som kommer ikapp i ytterfil och sedan lägger sig bredvid i samma hastighet för att "kolla in Teslan", eller killar i typ "Audi A4 med tonade rutor" som lägger sig bredvid vid rödljus bara för att se om just deras chiptrimmade turbo har någon chans...och det har de ju aldrig :lol:
:D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

P_EL skrev:
Generellt så är det väl många i trafiken som får lite Tesla-kramp, inte bara farbror blå. Eller är det bara jag som upplever en del bilar som kommer ikapp i ytterfil och sedan lägger sig bredvid i samma hastighet för att "kolla in Teslan", eller killar i typ "Audi A4 med tonade rutor" som lägger sig bredvid vid rödljus bara för att se om just deras chiptrimmade turbo har någon chans...och det har de ju aldrig :lol:
Jorå, det här är jättevanligt. Många halvgamla BMW:ar som bara måste lägga sig en halvmeter bakom och stressa på, och så vidare. I fredags höll jag på att skratta ner mig. Jag körde iväg från ett rödljus, hade familjen i bilen så ingen särskilt acceleration, kanske tryckte ner gaspedalen en fjärdedel ungefär. Normal acceleration, med andra ord. Efter en stund kom den lilla japanska bilen som hade stått intill mig vid rödljuset farandes och flög om mig i vansinnig fart. Det var då jag insåg - han hade försökt rejsa mig vid rödljuset men jag hade inte ens märkt det när jag körde iväg i maklig takt, och när han väl var ikapp så hade han hunnit upp i rätt god fart :mrgreen:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag kan bli lite sne på alla AWDare som tror att bara för man har AWD kan man köra snabbare på t.ex motorväg och fortfarande ha samma eller högre säkerhet än de med FWD eller RWD... När det väl gäller är det oftast AWB som gäller.. Och det har alla bilar... Alltså All Wheel Brake.

Har man däremot bra däck kan man med glädje ligga i ytterligare och köra om alla nissar med sommardäck och europeiska friktionsdäck.

Och ja, jag har också AWD.. Sjukt skönt när det är mycket snö och man ska ut eller in på översnöade parkeringar eller upp för hala backar. Men jag tror mig inte kunna köra snabbare med ökad säkerhet p.g.a AWD.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Viss skillnad är det allt i stabilitet när man korsar moddsträngar på motorvägen och liknande. Nu har iofs de bilar jag haft senaste 10 åren varit sådana som har permanent 4wd (subaru/audi med torsen) och de kanske är ännu stadigare.

Men visst, bromsförmågan är inte ett dugg bättre, så är det. Och jag är inte 100% säker på att 3:an blir AWD även om jag var det i onsdags när det snöade friskt och jag var ute och åkte bil.. :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag har aldrig gasar mig igenom moddsträngar på motorväg utan brukar frirulla genom dem.. Vet inte om det skulle kännas bättre att accelerera genom dem i 100km/h...

Annars håller jag med om att det är bättre stabilitet i accelerationer.. Vilket jag tyckte var lite lurigt i början med AWD då jag kunde känna mig lurad av bilen i hur halt det egentligen var! När bilen drar iväg som att det nästan är barmark för att sen när man ska bromsa lite senare vara precis lika halt som man fattar att det är när det går lite segare att komma iväg.. Om nu förstår hur jag menar. :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
... Det var då jag insåg - han hade försökt rejsa mig vid rödljuset men jag hade inte ens märkt det när jag körde iväg i maklig takt, och när han väl var ikapp så hade han hunnit upp i rätt god fart :mrgreen:
Oj, vad jag känner igen det. Jag hade nåt SUV-aktigt bredvid mig i Alingsås i lördags. Och en Porsche Cayenne bakom mig. Det var lite slaskigt och jag har ju bara RWD. Så jag tog det väldigt lugnt och gasade inte mer än nån gnutta liksom. Gissa vad som hände. Först var jag ensam. Sen hände ingenting. Sen svooooosh blev jag omkörd av någon som trodde att det var ett race. Det var SUV:en. Cayennen stannade bakom mig hela tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
danni skrev:
... Det var då jag insåg - han hade försökt rejsa mig vid rödljuset men jag hade inte ens märkt det när jag körde iväg i maklig takt, och när han väl var ikapp så hade han hunnit upp i rätt god fart :mrgreen:
Oj, vad jag känner igen det. Jag hade nåt SUV-aktigt bredvid mig i Alingsås i lördags. Och en Porsche Cayenne bakom mig. Det var lite slaskigt och jag har ju bara RWD. Så jag tog det väldigt lugnt och gasade inte mer än nån gnutta liksom. Gissa vad som hände. Först var jag ensam. Sen hände ingenting. Sen svooooosh blev jag omkörd av någon som trodde att det var ett race. Det var SUV:en. Cayennen stannade bakom mig hela tiden.
En av dom mest komiska saker i liknande manér jag varit med om var i somras när det var ngn i en dyr och fin Merca som tyckte det var fullt rejs efter ett vägarbete på E4:an. Jag gasade på
lite halvfränt typ och efter en stund när jag kör på AP så kommer dom ikapp i full karriär och tvärnitar precis bredvid och hela familjen i den andra bilen glor in och deras barn vinkar vilt, tror dom hade hoppas
på ett rejs efter attt jag hade "provocerat" dom lite tidigare :D Det sjuka var att med AP:n på så höll jag precis på att plocka upp lite "frukost" ur en ryggsäck och var inte direkt "aktiv" bakom ratten sas,
så hållandes i en baguette vinkade jag glatt tillbaks och visade ganska klart att bilen körde själv osv och dom skrattade rejält kan jag säga...
Det blev alltså lite
"Hej nu jäklar ska vi rejsa är du beredd? Va? näe jag sitter och käkar lite frukost här, jaha ni trodde jag tokgasade alldeles nyss? näe DET var bara halvgas..."

Fast han hade ett jäkla klipp i den där bilen iaf såg jag (även om det bolmade som jag vet inte vad när han tröck på gasen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Fast han hade ett jäkla klipp i den där bilen iaf såg jag (även om det bolmade som jag vet inte vad när han tröck på gasen)...
Du menar jämförelsevis, antar jag? Trots att den gick på dinosaurieblod, typ. Inte att han hade haft en realistisk chans mot en riktig bil?
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Du menar jämförelsevis, antar jag? Trots att den gick på dinosaurieblod, typ. Inte att han hade haft en realistisk chans mot en riktig bil?
Helt galet vad ni håsar upp ens förväntningar. Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Jo jämförelsevis såklart, men några mil senare kom jag ikapp dom igen och när han såg mig i backspegeln stämplade han gasen i botten och jag blåste inte förbi lika lätt som man oftast gör, fast då gick
det redan "lite" fort och då börjar ju Teslans fördelar att tunnas ut oxo. Sen tog jag det lugnt igen och jag såg dom faktiskt inga fler ggr...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Väghållningen på den här bilen är så god att jag kör mycket försiktigare på vinterväg. Jag har under alla år under vintern startat bilturen med att provocera bilen till att släppa fästet. Detta för att känna var gränsen är just då. Så rättar jag körningen efter det.
Nu, med Teslan funkar inte det. Fästet och balansen är för bra för att jag skall våga provocera fram sladd eller uppställ på allmän väg. Fästet för bra, bilen för stor, för dyr och farten blir för hög. Alltså inga tester som tidigare. Nu vet jag inte längre vad gränserna går och då blir det lugnare och försiktigare körning! Större marginal. Lite komiskt för mig men naturligtvis bra för allt och alla. :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag förstår precis vad du menar. Jag har varit ganska skraj inför vintern. Jag körde jätteförsiktigt när första snön kom, testade lite, testade lite mer, lite mer, tryckte gasen i botten. Lugna puckar, det händer inget. Inga bredställ, inget sladd. Lite lagom svansviftande när man gasar alldeles för mycket i kurvorna där det är halt. Men det känns supertryggt, trots RWD. Man har ingen aning hur halt det egentligen är. Bara antispinn-lampan berättar att nånting inte är som det ska vara. 8-)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

joel80 skrev:
Jag har aldrig gasar mig igenom moddsträngar på motorväg utan brukar frirulla genom dem.. Vet inte om det skulle kännas bättre att accelerera genom dem i 100km/h...

Annars håller jag med om att det är bättre stabilitet i accelerationer.. Vilket jag tyckte var lite lurigt i början med AWD då jag kunde känna mig lurad av bilen i hur halt det egentligen var! När bilen drar iväg som att det nästan är barmark för att sen när man ska bromsa lite senare vara precis lika halt som man fattar att det är när det går lite segare att komma iväg.. Om nu förstår hur jag menar. :)
Testa att bara fortsätta hålla samma fart. Varken rulla eller accellerera. Det upplever jag som klart stabilast.

Håller helt klart med om risken med att fyrhjulsdriften maskerar halkan, har själv överraskats några gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar