Batteripris
Moderator: Redaktion
Batteripris
Tror detta har funnits lite till och från i andra trådar. Men efter som Tibor nu visade AVL siffror så vart jag lite nyfiken. 13.000 euro är det exkl alla skatter och direkt ifrån fabrik i USA?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Batteripris
Nej 13,000 euro är kostnaden för Tesla Motors att bygga batteriet. Det är alltså deras inpris, inte utpris.
Som alla andra biltillverkare är det knappast deras inpris man får betala som kund när man köper en reservdel.
Iom att alla reparationer fortfarande sker på garanti vet vi faktiskt inte Teslas utpris, vad de kommer sälja sina batteripack som reservdel för.
Det finns dock EN prissumma som en kund som uppgraderat sin Model S från 60 till 85 kW batteri fick.
("Vänta nu! Man KAN ju inte uppgradera batterierna!" säger ni nu, men jo det går - fast då får man tjata länge, och helst driva en välbesökt blog om sin bil.)
Green Car Reports fick priserna $44,564 för 85 kWh batteriet, och $37,102 för 60 kWh batteriet när de skulle byta batteri.
http://www.greencarreports.com/news/108 ... kwh/page-3
Dessa siffror är bara ett enda offert, de behöver inte vara representativa för alla batterier och framtida prisnivåstrategier Tesla kan utforma.
Men vet man att Teslas inpris är 13 000 Euro så vet man att deras utpris knappast är lägre iaf...
Som alla andra biltillverkare är det knappast deras inpris man får betala som kund när man köper en reservdel.
Iom att alla reparationer fortfarande sker på garanti vet vi faktiskt inte Teslas utpris, vad de kommer sälja sina batteripack som reservdel för.
Det finns dock EN prissumma som en kund som uppgraderat sin Model S från 60 till 85 kW batteri fick.
("Vänta nu! Man KAN ju inte uppgradera batterierna!" säger ni nu, men jo det går - fast då får man tjata länge, och helst driva en välbesökt blog om sin bil.)
Green Car Reports fick priserna $44,564 för 85 kWh batteriet, och $37,102 för 60 kWh batteriet när de skulle byta batteri.
http://www.greencarreports.com/news/108 ... kwh/page-3
Dessa siffror är bara ett enda offert, de behöver inte vara representativa för alla batterier och framtida prisnivåstrategier Tesla kan utforma.
Men vet man att Teslas inpris är 13 000 Euro så vet man att deras utpris knappast är lägre iaf...
Re: Batteripris
Kostnaden är ju mest av kuriosa då ingen ägare behöver bry sig under de åtta år som bilen har batterigaranti. Vad batterier kostar 2022 när garantierna inte gäller längre är givetvis intressant. Gissar att det kommer finnas väldigt billiga batterier med längre räckvidd... Ryktet säger 20-30% billigare batterier per år. Vet dock inte vart jag läst det...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Batteripris
Intressant då har de alltså en ganska kraftig marginal på bilarna de säljer, eller har möjlighet till det i framtiden. Verkar ju lovande inför Model 3, om inte annat.
Re: Batteripris
det skulle innebära runt 170$ /kwh för färdiga paketet och runt 127-130$ för cellerna/kwh.
Det har ju diskuterats att när batterierna ligger på ett pris under 200$/kwh, att då skulle ödestimmen för bensin och dieselbilar vara slagen.
För 2014 års leveranser (runt 33000) behövde dom ju köpa runt 230 000 000 celler, klart man kan få en bra mängdrabatt då.
Jag har för mig att det skulle vara möjligt att komma under 130$ /kwh om man har bra inköpskanaler för litium batterier (och mindre inköpsvolym än tesla och kanske sämre kvalitet på batterierna).
Det är nog inte omöjligt att Teslas batteripaket är ännu billigare i verkligheten.
Men problemet är ju fortfarande volymen av batterier som behövs såklart.
Tesla gör ju allting rätt just nu och spenderar den begränsade (än så länge) tillgången på batterier på en riktig högmarginalsbil, till förmån för laddinfra etc
och lägger grunden för en garanterad säljsucce för model trEEE.
Det har ju diskuterats att när batterierna ligger på ett pris under 200$/kwh, att då skulle ödestimmen för bensin och dieselbilar vara slagen.
För 2014 års leveranser (runt 33000) behövde dom ju köpa runt 230 000 000 celler, klart man kan få en bra mängdrabatt då.
Jag har för mig att det skulle vara möjligt att komma under 130$ /kwh om man har bra inköpskanaler för litium batterier (och mindre inköpsvolym än tesla och kanske sämre kvalitet på batterierna).
Det är nog inte omöjligt att Teslas batteripaket är ännu billigare i verkligheten.
Men problemet är ju fortfarande volymen av batterier som behövs såklart.
Tesla gör ju allting rätt just nu och spenderar den begränsade (än så länge) tillgången på batterier på en riktig högmarginalsbil, till förmån för laddinfra etc
och lägger grunden för en garanterad säljsucce för model trEEE.