App för energiberäkning
Moderator: Redaktion
App för energiberäkning
Bara för android
Kan nån av våra medlemmar som kodar för iOS göra en variant också
https://play.google.com/store/apps/deta ... percharger
Kan nån av våra medlemmar som kodar för iOS göra en variant också
https://play.google.com/store/apps/deta ... percharger
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: App för energiberäkning
Vad gör denna som inte bilen klarar av? Finns det mer inställningar eller är det bara att slippa sitta i bilen som är bra?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Har ni provat evtripping.com? Det är ett alternativ till / kopia av evtripplanner, men funkar på mobilen och enligt dem också i Teslan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Jag har nog inte fattat finessen!Pontus skrev:Vad gör denna som inte bilen klarar av? Finns det mer inställningar eller är det bara att slippa sitta i bilen som är bra?
Jag installerade, testade och avinstallerade! Jag fattar det som en miniräknare med fast värde för genomsnittligt förbrukningsvärde för just min bil? Övriga värden får man lägga in varje gång man beräknar. Det klarar jag utan speciell app..... Eller....? Vad har jag missat i min 2- minuters utvärdering?
Senast redigerad av Foluke, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85D,
Aha. Kul. Jag hade kanske tyckt att den var användbar om jag inte hade haft en betydligt bättre sådan integrerad i bilen. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har inte android så jag har ingen aning
Den kan kanske vara bra att ha om du vet att du kör på 220 och behöver ta dig fram x km och vill veta vilken laddning som krävs för att komma fram
Ja allt detta kan du räkna ut med en miniräknare eller om du haft bilen längre tid på ren känsla men kan vara användbart för nån
Den kan kanske vara bra att ha om du vet att du kör på 220 och behöver ta dig fram x km och vill veta vilken laddning som krävs för att komma fram
Ja allt detta kan du räkna ut med en miniräknare eller om du haft bilen längre tid på ren känsla men kan vara användbart för nån
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ser ett visst värde att enkelt se hur mycket jag kan förbruka om jag har X kilometer kvar i batteriet och Y kilometer kvar att köra. Eller tvärtom. En snöig vinterdag med hög förbrukning ser hur mycket jag behöver ladda för att nå fram med just den förbrukningen. Bilens logik räknar med standard förbrukning 190wh/km och en viss buffert.
Är du helt hundra på det? Jag har praktiserat lite pulse & glide de senaste dagarna, så bilens förbrukning hade sjunkit till 150Wh/km. Sen planerade jag en rutt och då använde bilen helt uppenbarligen den "nya" låga förbrukningen som beräkningsunderlag. Framme vid målet hade jag kört med knappt 160 Wh/km och SOC låg 1% under vad bilen hade räknat ut.bullen skrev:... Bilens logik räknar med standard förbrukning 190wh/km och en viss buffert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du kan ha rätt. Gick kanske långt i mitt antagande. Vet dock inte hur mycket historik som finns med vid beräknad laddtid för att nå fram Men poängen är att man kan beräkna laddning efter hur man tänkt sig att köra. Det är iaf svårt för bilens system att göra.
- Monark1954
- Teslaägare
Vet inte om detta är optimal tråd men frågan är.
Hur mycket skall jag ladda för att komma fram, till nästa laddare, hem eller destinationsladdare?
Begriper inte vilken förbrukningssiffra som bilen använder.
Är verkligen Energivisningsläget Distance/Ideal 90 km/h och plan väg?
Hade jag litat på det när jag "nödladdade" på Chademo laddaren i Härnösand hade jag ej nått de 10 milen till Supercharger i Örnsköldsvik.
Den räckvidd som visades får jag inte att stämma med senaste medel över senaste 50 km eller den förbrukning jag ser i trippinformationen.
Räknar ni alltid själva?
Jag har sett Tesla Björn räkna själv flera gånger min inte varför?
Jag använde % siffran och batterikapacitet delat med en hög förbrukning jag upplevt.
Framme vid Supercharger i Övik hade jag 6 km/2% kvar trots att jag tagit höjd för uselt väder och hög fart.
Appen i tråden får jag väl utvärdera sen om det är räkna själv som gäller.
Blir lite speciellt om nu modell X har ett spann mellan 250 - 350 Wh/km utan släp beroende på omständigheter.
Hur mycket skall jag ladda för att komma fram, till nästa laddare, hem eller destinationsladdare?
Hade jag litat på det när jag "nödladdade" på Chademo laddaren i Härnösand hade jag ej nått de 10 milen till Supercharger i Örnsköldsvik.
Den räckvidd som visades får jag inte att stämma med senaste medel över senaste 50 km eller den förbrukning jag ser i trippinformationen.
Räknar ni alltid själva?
Jag använde % siffran och batterikapacitet delat med en hög förbrukning jag upplevt.
Framme vid Supercharger i Övik hade jag 6 km/2% kvar trots att jag tagit höjd för uselt väder och hög fart.
Blir lite speciellt om nu modell X har ett spann mellan 250 - 350 Wh/km utan släp beroende på omständigheter.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Lyssna på bilens varningar, ladda gärna 5min extra efter att bilen säger att du kan fortsätta din resaMonark1954 skrev:Vet inte om detta är optimal tråd men frågan är.
Räknar ni alltid själva?
Detta tills du lärt känna fin bil och då kan du rulla in med 1% kvar och ändå vara trygg hela vägen
Och för att bilen ska kunna säga till när du har tillräckligt måste du berätta vart du är på väg. Ange en destination och titta t ex på trip-fliken i energiappen, så ser du hur många procent bilen tror du ska komma fram med.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Testa https://abetterrouteplanner.com och se om du gillar den. Funkar i bilen också.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com