Jag anser mig själv inte dålig på den biten (Har faktiskt IT-ansvaret här på jobbet *skryt*

Tänkte att här på Teslaforumet så finns det en del duktigt folk

Skulle behöva få till en sak i Excel som jag fnulat lite på men inte får ihop.
Jag skulle behöva kunna räkna fram när en produkt blir färdigproducerad, men med bara produktion på arbetsdagar, samt med en färdigtid. (Samt med varierbara arbetstimmar)
Jag TROR att det är "ARBETSDAGAR" ("WORKDAY") som behöver användas, men med lite mer parametrar för den skall räkna tiden också.
Att räkna bara dagar är inget problem. Men får inte till det med tiden. Har googlat lite men ingen av varianterna på formel jag hittar får jag att lira.
Men som exempel, jag sätter
Produkt 1 färdigproducerad 2016-11-15 09:00 (Detta blir då starttid för nästa produkt)
Om jag då producerar 15 enheter som tar 1 timme per enhet. Jag har produktionstid mellan 07:00-16:00 (detta behöver vara variabelt, så hämtas från celler förslagsvis). När är detta klart?
Den skall då ge mig informationen 2016-11-16 15:00 automatiskt. (Samt när jag då fyller i samma formel i cellen under skall den räkna vidare på nästa produkt osv).
Den behöver också hoppa över helger (Därav ARBETSDAGAR), dvs om jag startar produktion på Fredag, så skall den inte bli klar lördag eller söndag, utan Måndag eller Tisdag.
(Vi har också produktion som sträcker sig över flera veckor, men detta borde inte vara något problem?)
Vad jag är ute är en extremt enkel produkionsplanering helt enkelt.
Detta ska gå att få till, men får inte till det tyvärr, några idéer?
Som "bonus" så har vi dessutom annan arbetstid på Måndagar (Rengöring/underhåll av maskiner X antal timmar) och Fredagar (kortare skifttid), detta tror jag dock blir betydligt bökigare, så i ett första steg tror jag vi kan hoppa över detta och "jobba runt" det (Tänker mig att jag lägger in en produkt som heter "Underhåll" eller "Kortare skift" för att "boka bort" den tiden.
/Jocce