Hur fungerar Tesla Wall Connector Load sharing?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Hur fungerar Tesla Wall Connector Load sharing?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Funderar på hur Tesla Wall Connector rent tekniskt gör för att dela på belastningen.

Vad jag kan läsa mig till i manualen så kan fyra Wall Connector arbeta tillsammans, en ska då vara master och där finns väl avkänning på matarkabelns totala ström.
Sedan ställs en maximal belastningsström in i mastern och kommunicerar med de tre övriga slave Wall Connector.

Men hur sker själva begränsning eller delning av belastningen?

Skickas det en signal till bilen att den inte får ta mer från Wallboxen?

Funkar det även på andra fordon med Typ 2 kontakt?

Mäter den bara matningen till de fyra Wallboxarna eller kan jag mäta hela fastighetens totala belastning och dra ned laddningen om gränsen överskrids?

Från Teslas manual:

The Wall Connector includes a feature whereby Wall Connector to Wall Connector
communication allows you to split the maximum available load over a maximum of 4
Wall Connectors.
The wire used for this local network must share the main power cable
conduit or be housed in a separate conduit.

You can connect the Wall Connectors in series in a daisy chain configuration.

Note: Take additional precautions into consideration to prevent water ingress at the
Wall Connectors when instaling them outdoors.

Note: Consult with an electrician to ensure that the installation meets local regulations.

Set one Wall Connector as the master by setting the Rotary Switch Position from 1
through D, depending on the maximum available output current. Set up to 3 Wall
Connectors as slaves by setting the Rotary Switch Positions to F. In the load sharing
network, only one unit can be designated as the master (refer
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur fungerar Tesla Wall Connector Load sharing?

Inlägg av Bjelke »

Grunden för laddningen är att bilens elektronik pratar med laddboxen och strömuttaget bestäms där, sedan drar laddaren den ström som boxen sagt är ok. Boxen kan därmed ganska enkelt prata med dom andra boxarna och bestämma hur strömuttaget ska begränsas till varje bil.
Tex om mastern är inställd på 32A så säger den till Box nr 2 att dom får dra Max 16A per Box om båda bilar kan dra lika mkt.
Om bil 1 bara kan dra 10A så får bil 2 därmed tillstånd att dra Max 22A osv (vet inte hur smart det funkar om man blandar
1-fas och 3-fas-bilar)

Men det man har ställt in mastern på bestämmer allt, vet inte om den kan mäta på ingående och justera därefter...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
Grunden för laddningen är att bilens elektronik pratar med laddboxen och strömuttaget bestäms där, sedan drar laddaren den ström som boxen sagt är ok. Boxen kan därmed ganska enkelt prata med dom andra boxarna och bestämma hur strömuttaget ska begränsas till varje bil.
Tex om mastern är inställd på 32A så säger den till Box nr 2 att dom får dra Max 16A per Box om båda bilar kan dra lika mkt.
Om bil 1 bara kan dra 10A så får bil 2 därmed tillstånd att dra Max 22A osv (vet inte hur smart det funkar om man blandar
1-fas och 3-fas-bilar)

Men det man har ställt in mastern på bestämmer allt, vet inte om den kan mäta på ingående och justera därefter...
Edit: men typ allt det här verkade du redan veta, det lite mer avancerade kanske återstår att redan ut...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare

Inlägg av cnyb »

Boxen lägger på en PWM signal på CP som talar om för bilen hur mycket den får dra.
Finns lite mer info här https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

Enligt de jag varit i kontakt med på Tesla skall det funka med både tre-fas och en-fas samtidigt men exakt hur är jag osäker på

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Om bilen inte skulle göra som den blir tillsagd av Wall boxen, kan laddströmmen brytas bort helt och hållet då?

Eller bygger allt på att bilen verkligen sköter sig exemplariskt?

Vad jag kan se på detta schema så ligger avkänning för laddningsström inuti varje Wallbox så jag förmodar att vid fler slave kopplade Wallbox så summerar mastern alla totala strömmarna? Verkar vara en mycket prisvärd och smart Wallbox ivarjefall.
Wallbox.JPG
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
Om bilen inte skulle göra som den blir tillsagd av Wall boxen, kan laddströmmen brytas bort helt och hållet då?

Eller bygger allt på att bilen verkligen sköter sig exemplariskt?

Vad jag kan se på detta schema så ligger avkänning för laddningsström inuti varje Wallbox så jag förmodar att vid fler slave kopplade Wallbox så summerar mastern alla totala strömmarna? Verkar vara en mycket prisvärd och smart Wallbox ivarjefall.
Det har du rätt i, det ser faktiskt ut som om den gör det, det trodde jag faktiskt inte, utan var nästan säker på att principen byggde på att boxen litar på att bilen sköter sig osv, det vore ju en
nästan gratis lösning lixom och boxen är ju ganska billig så... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Så vad händer om det kopplas in en 1-fas bil? Blockerar den strömmen på alla faser då?
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag har ställt frågan och tydligen gör alla laddare med lastbalansering detta, dvs den reglerar ner strömmen på alla faser.

Det är då FerroAmp kommer in i bilden. Den kan last balansera hela systemet utifrån tillgänglig effekt oavsett fas. är ingående effekt 11kW kan den styra över i princip 11kW på en fas men förbrukar jämnt på alla faser.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

LarsL skrev:
Så vad händer om det kopplas in en 1-fas bil? Blockerar den strömmen på alla faser då?
Som jag förstår det så blockerar inte Wallboxen strömmen, utan istället skickar signal till bilen att den ska ställa ned laddströmmen.

Är det blandat med 1-fas och 3-fas anslutna bilar på fyra Wallbox från en och samma master är frågan hur den arbetar. Räcker det om strömmen på en fas överskrids för att den ska begära att bilarna drar ned på laddeffekten?

Verkar också som när det ansluts en bil med typ 2 kontakten spänningsätts alla 3-faser oavsett 1-fas eller 3-fas möjlighet i bilen. Bilar med 1-fas laddning brukar dock inte ha några kontaktstift för L2 och L3 i bilen. Lite onödigt med 400 volt i kontakten förstås.

Bilden är dock lite otydlig på hur reläet ESB 63-40 jobbar, men det verkar endast vara en reläspole. Fast den kanske kan gå i två steg, först 1-fas och sedan 3-fas? Det är ju ritat som två separata kontakter trots allt.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Skriv svar