Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Moderator: Redaktion
Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet
Har sett taxi-Stockholm ladda på chademo senaste tiden. (OKQ8 i Sollentuna och enebyberg har det stått taxi Stockholm-teslor). Samtidigt har jag faktiskt inte sett just taxi-Stockholm på SuC upplandsväsby när åkt förbi senaste tiden. Bara andra bolag.
Undrar om taxistockholm haft nån diskussion med Tesla om det och köpt chademoadaptrar eller om det bara är en tillfällighet. Eller så är det redan problem för taxi-Stockholm att SuC upplandsväsby är full så ofta så dom börjar använda närliggande gratis-chademo?
Undrar om taxistockholm haft nån diskussion med Tesla om det och köpt chademoadaptrar eller om det bara är en tillfällighet. Eller så är det redan problem för taxi-Stockholm att SuC upplandsväsby är full så ofta så dom börjar använda närliggande gratis-chademo?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Dom behöver väl bara ställa alla bilar framför alla stolpar och blockera dom med så blir nog alla nöjda och glada, verkar ju funka utanför deras egen dörr, så har dom 8 stolpar att utföra alla sina enorma laddbehov (en stolpe utanför där igår var helt tom ruta men ändå blockerad, synd att jag inte tog kort på det).bylund skrev:Jag tror ändå inte att det är en bra idé att stänga den. Det ger nog mer badwill än en station med köer om det finns en längre norrut. Folk kan känna sig lurade, både taxiåkare och andra, om den stängs (därmed försöker jag inte insinuera att Tesla har lovat att den ska vara där för evig tid). Det vore bättre om den aldrig öppnats där dock, utan hellre i t ex Knivsta, eller möjligen Uppsala.
Dom sa klart och tydligt att dessa stolpar var tillgängliga på precis samma sätt som alla andra före jag köpte min bil, så alltså kan dom "ta tillbaka" sina stolpar och därmed dom utanför Max oxo (näedå jag är inte bitter haha).
Well, hur som helst så behöver dom såklart jobba med problemet på SuC Väsby och andra som börjar bli överbelastade. Tror oxo en enkel åtgärd vore några destination chargers i närheten tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Igår strax efter 11 var det fullt med taxi vid Max, och en taxi till stod utanför SC där det i övrigt var fullbelamrat med Teslabilar som inte laddade. En halvtimme senare var taxin vid SC kvar och det var 4 kvar vid Max och två tomma platser.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Tror en stor del av problemet är att de inte fattar hur man laddar effektivt. Det verkar som om de ofta laddar till 100% vilket bara gör att de blockar laddplatser extra länge.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Jo, så är det förmodligen. Men hur informerar man dem på ett bra sätt? Trycka upp en broschyr? Prata med förarna direkt? Ringa/kontakta bolagen de kör för?JonasH skrev:Tror en stor del av problemet är att de inte fattar hur man laddar effektivt. Det verkar som om de ofta laddar till 100% vilket bara gör att de blockar laddplatser extra länge.
Sedan har de väl inte samma höga motivation att lämna laddaren innan de är fulladdade. Inte deras egen bil, så batterdegradering svider inte egen plånbok, och har de ändå ingen körning så kan de lika gärna stå inkopplade och vänta. I snitt skulle såklart varje förare vinna på att alla i normalfallet kopplade ur runt 80 %, men de vinner väldigt lite på att själva göra det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Är det inte så att taxiförarens i Stockholm äger sina egna bilar eller åtminstonde är några som delar på en? I så fall borde de vara intresserade av batteridehraderingen.bylund skrev:Sedan har de väl inte samma höga motivation att lämna laddaren innan de är fulladdade. Inte deras egen bil, så batterdegradering svider inte egen plånbok, och har de ändå ingen körning så kan de lika gärna stå inkopplade och vänta. I snitt skulle såklart varje förare vinna på att alla i normalfallet kopplade ur runt 80 %, men de vinner väldigt lite på att själva göra det.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Var och laddade igår em, flera lediga platser, och det blev inte fullt under den halvtimmen jag laddade.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Det finns nog förvisso en del fall där åkaren och föraren är samma personer.vigge50 skrev:Är det inte så att taxiförarens i Stockholm äger sina egna bilar eller åtminstonde är några som delar på en? I så fall borde de vara intresserade av batteridehraderingen.bylund skrev:Sedan har de väl inte samma höga motivation att lämna laddaren innan de är fulladdade. Inte deras egen bil, så batterdegradering svider inte egen plånbok, och har de ändå ingen körning så kan de lika gärna stå inkopplade och vänta. I snitt skulle såklart varje förare vinna på att alla i normalfallet kopplade ur runt 80 %, men de vinner väldigt lite på att själva göra det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
Hoppas dessa taxivärstingar inte läser dagens nyhet som Tibor la ut idag, för då lär dom väl ladda ännu mer på SuC
Att ladda upp till max och (med största sannolikhet ff eller?) riskera degradering tror jag inte dom ens funderar på så......
Lustigt att jag förut hade rätt i att det tom kan vara bättre med SuC än vanlig laddning även om jag själv inte riktigt trodde på det

Att ladda upp till max och (med största sannolikhet ff eller?) riskera degradering tror jag inte dom ens funderar på så......
Lustigt att jag förut hade rätt i att det tom kan vara bättre med SuC än vanlig laddning även om jag själv inte riktigt trodde på det

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det kan ju spela mer roll hur länge man står och laddar, till vilken procent och hur fort man sedan gör av med toppladdningen. Står man och pumpar vid 100% längre tid så lär det inte vara bra för batteriet även ifall det är vid SuC varje gång... När jag laddar vid SuC så brukar det vara så att jag kommer till nästa laddare alternativt kan jag stå lite längre vid en SuC för att då kunna stå kortare tid vid nästa. När väl laddhastigheten börjar sjunka så vill man dock börja köra till nästa laddare.Bjelke skrev:Hoppas dessa taxivärstingar inte läser dagens nyhet som Tibor la ut idag, för då lär dom väl ladda ännu mer på SuC![]()
Tesla har väl tagit tag i framtida taxiproblem nu? Max 400kWh vid SuC per år är gratis för framtida bilar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
Japp, håller med, jag tänkte mest på att dom (taxi-folket alltså) nu kanske får för sig att det tom är superduperbra att ladda där men kanske inte tänker alls på det där med toppladdning (för det verkar domSvenssons skrev:Det kan ju spela mer roll hur länge man står och laddar, till vilken procent och hur fort man sedan gör av med toppladdningen. Står man och pumpar vid 100% längre tid så lär det inte vara bra för batteriet även ifall det är vid SuC varje gång... När jag laddar vid SuC så brukar det vara så att jag kommer till nästa laddare alternativt kan jag stå lite längre vid en SuC för att då kunna stå kortare tid vid nästa. När väl laddhastigheten börjar sjunka så vill man dock börja köra till nästa laddare.Bjelke skrev:Hoppas dessa taxivärstingar inte läser dagens nyhet som Tibor la ut idag, för då lär dom väl ladda ännu mer på SuC![]()
Tesla har väl tagit tag i framtida taxiproblem nu? Max 400kWh vid SuC per år är gratis för framtida bilar...
ju inte tänka på nu iaf) osv, och därmed snarare får vatten på kvarn sas och kör på SuC-laddning än värre än hittills... Och tyvärr så gäller ju inte dessa nya 400kWh-regler för alla dessa som vi ser idag.
För oss vettiga människor var det dock lite skönt att läsa om det här idag, för jag laddar precis som du beskriver och säkert dom flesta av oss lixom

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Skulle ladda i Väsby nu i em, fullt och fyra eller fem taxibilar i kö, fyfan!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
Hoppas dom mister kunder pgav sitt eget beteende!SR-71-BlackBird skrev:Skulle ladda i Väsby nu i em, fullt och fyra eller fem taxibilar i kö, fyfan!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Tesla? Nä, du menar väl Taxi hoppsa jag ....Bjelke skrev:Hoppas dom mister kunder pgav sitt eget beteende!SR-71-BlackBird skrev:Skulle ladda i Väsby nu i em, fullt och fyra eller fem taxibilar i kö, fyfan!

Tesla Model Y
Träffade ett par Teslataxis häromdan. En hade kört 12000 mil på 9 månader, den andre15000 mil på knappt ett år. Räknade kallt med att byta till nytt inom 1-1,5 år. Då kvittar nog de
graderingen av batteriet!

X100 lev.14/8-18.
- Bjelke
- Teslaägare
Ja såklartgellerstam skrev:Tesla? Nä, du menar väl Taxi hoppsa jag ....Bjelke skrev:Hoppas dom mister kunder pgav sitt eget beteende!SR-71-BlackBird skrev:Skulle ladda i Väsby nu i em, fullt och fyra eller fem taxibilar i kö, fyfan!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Fast indirekt kan även Tesla förlora kunder oxo tyvärr...Bjelke skrev:Ja såklartgellerstam skrev:Tesla? Nä, du menar väl Taxi hoppsa jag ....Bjelke skrev:Hoppas dom mister kunder pgav sitt eget beteende!SR-71-BlackBird skrev:Skulle ladda i Väsby nu i em, fullt och fyra eller fem taxibilar i kö, fyfan!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag förstår dig. Samtidigt måste man ändå förstå att Taxibolagen har givetvis gjort denna hemläxa innan de köpte bilarna, och Tesla har säkerligen förstått att de kalkylerat med fri och snabb laddning i stor utsträckning för att det skall fungera som taxifordon. Jag tycker snarare att Tesla som leverantör antingen bör begränsa problemet, vilket de nu gör med en kostnad efter 400kwh, eller hitta en affärsmodell med Superchargers dedikerade för taxibilar för storstäderna.SR-71-BlackBird skrev:Skulle ladda i Väsby nu i em, fullt och fyra eller fem taxibilar i kö, fyfan!
Jag kommer nog aldrig ha behov av att använda denna superchargerstation då jag bor så pass nära den, men det är ju olyckligt att denna nästan måste räknas bort för de som passerar vid längre resor.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- Silversound
- elbilist
Jag är rätt säker på att jag nämnt detta tidigare, kanske i denna tråd till och med, men skulle man inte kunna lägga en begränsning på hur mycket man får ladda på en specifik SuC per dag? Eftersom de bara ska användas till långresor, så är det osannolikt att man besöker en SuC mer än en gång under ett dygn. I vissa fall kanske två gånger då, om man åker fram och tillbaka en längre sträcka under samma dag. Alternativt nu när det införs en betallösning, så får man börja betala om man laddar mer än skäligt på en specifik SuC under samma dygn. Det borde ta bort en del okynnesladdning på vissa platser.
Hyundai Ioniq -18
+1, problemet löst! Då slipper vi ju även vänta på att de taxis som finns idag hamnar på skroten och att alla taxis som säljs fram till årsskiftet kan "förstöra" för oss andra.Silversound skrev:Jag är rätt säker på att jag nämnt detta tidigare, kanske i denna tråd till och med, men skulle man inte kunna lägga en begränsning på hur mycket man får ladda på en specifik SuC per dag? Eftersom de bara ska användas till långresor, så är det osannolikt att man besöker en SuC mer än en gång under ett dygn. I vissa fall kanske två gånger då, om man åker fram och tillbaka en längre sträcka under samma dag. Alternativt nu när det införs en betallösning, så får man börja betala om man laddar mer än skäligt på en specifik SuC under samma dygn. Det borde ta bort en del okynnesladdning på vissa platser.
Ringer du Elon eller ska jag försöka?

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Jag tror det är kört med att införa en hård begränsning för befintliga bilar. Taxiåkarna har ju precis som alla vi andra köpt en bil där fri supercharging under bilens livstid är inkluderat. Mycket svårt att backa på i efterhand och jag tror att Tesla hellre bygger en ny SuC norr om Arlanda eller liknande istället, för att lösa problemet.
Taxibilarna är ju ett övergående problem tror de ganska snart bytt bort sina bilar. I en sådan verksamhet har du inte råd med gamla trasslande bilar.
Den första tiden gjorde säkert tesla fel gällande info om SuC
När jag köpte min bil (sept 2015) var de tydliga med att det är bara långresor
Vissa har tom fått mail om att de inte ska ladda lokalt
Problemet med taxi går att lösa det är bara det att tesla tar inte tag i det, varför vet jag inte
Ställ frågan högt upp i Tesla Sverige !
När jag köpte min bil (sept 2015) var de tydliga med att det är bara långresor
Vissa har tom fått mail om att de inte ska ladda lokalt
Problemet med taxi går att lösa det är bara det att tesla tar inte tag i det, varför vet jag inte
Ställ frågan högt upp i Tesla Sverige !
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Blir för mycket badwill.e5m1r skrev:Problemet med taxi går att lösa det är bara det att tesla tar inte tag i det, varför vet jag inte