P100D på väg

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: P100D på väg

Inlägg av vigge50 »

tias skrev:
I och med att artikelförfattarna inte lyckades matcha Teslas siffror för p85d uppger de rollout som en tänkbar förklaring. Tesla kanske också använde sig av rollout för p85d, vad vet jag, men så länge obereonde tester av p90d och p100d resulterar i samma siffror som Teslas - eller tom bättre i vissa fall - tror jag vi ska utgå från att Tesla frångått den praktiken tills det finns källor som motbevisar det.
Är det inte så att de tider de mäter upp i USA, drag Times bland annat, är med rollout?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

tias skrev:
I och med att artikelförfattarna inte lyckades matcha Teslas siffror för p85d uppger de rollout som en tänkbar förklaring. Tesla kanske också använde sig av rollout för p85d, vad vet jag, men så länge obereonde tester av p90d och p100d resulterar i samma siffror som Teslas - eller tom bättre i vissa fall - tror jag vi ska utgå från att Tesla frångått den praktiken tills det finns källor som motbevisar det.
Som jag sa innan - Tesla själva medgav att dom anger p-modeller med 1 foot rollout och de vanliga mef stående start.
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare

Inlägg av tias »

Jag måste erkänna att jag varken vet hur Tesla eller andra genomför sina tester, men det har har varit mycket spekulerande i denna tråden och lite fakta.

Nedan oberoende test klockade p90d 0-60 mph på 2,6 s dvs 0,2 s snabbare än Teslas egna uppgifter på 2,8 s.

http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... st-review/
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

tias skrev:
Jag måste erkänna att jag varken vet hur Tesla eller andra genomför sina tester, men det har har varit mycket spekulerande i denna tråden och lite fakta.

Nedan oberoende test klockade p90d 0-60 mph på 2,6 s dvs 0,2 s snabbare än Teslas egna uppgifter på 2,8 s.

http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... st-review/
Jag har bara mobilen här. Ligger inlagd på danderyd pga problem med ögonen. Borde vara lättgooglat för ngn med bättre förutsättningar... Det har varit på tapeten här också, när Tesla kom med sin "förklaring"
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

dstr skrev:
tias skrev:
Även om Tesla skulle tillämpa det förstår jag inte varför obereonde tester skulle göras på samma sätt? Finns det någon källa där det bekräftas att både Tesla själva och alla oberoende tester av deras bilar görs på det sättet?
Tesla tog till det som efterkonstruktion enbart för P-modellerna när p85d inte presterade som förväntat.

Dom bloggade om det.
Jag vågar påstå att de flesta andra bilars tider som ligger i samma härad också är angivna med rollout, av den anledning jag skrev ovan. En tid för 0-100 på ~2,5 s är inte fysikaliskt möjligt utan bättre grepp än vanliga däck kan ge och/eller väldigt mycket downforce. Jag tror helt enkelt det är så de allra flesta gör, i alla fall med prestandabilar. Jag har försökt googla på det men mest funnit att det varierar hur man gör. De flesta mäter dock med en VBOX och som default använder en sån rollout, såvitt jag vet. Har du mer info tar jag tacksamt emot den.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Om du googlar så var det ngn som frågade mclaren, eftersom p85d jämfördes med den. Mclaren sbarade att dom alltid anger stående start.
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Tänk vad dagarna går långsamt nu...
Kan det bli december snart...
I förra veckan så var bilen på vattnet mellan USA och Holland...
Jag har fått bekräftat att jag har nya hårdvaran för autopiloten...
Infon man får av Elon att den ska gå ännu snabbare... och med tanke på den senaste diskussionen här på forumet så räcker nog den accelerationen långt även om det är 2,4 eller 3,4 sekunder.

Har dragit ny 3-fas till garaget...
Har nya garageportar som färdigställs i morgon...
Garaget i sin helhet görs klart under nästa vecka...
Laddboxen ligger redo i garaget för fast installation...
Huset är säkrat till 25A och garaget får en egen central med 20A och jordfelsbrytare och sånt

Typ-2 kabel beställd
Takräcke beställt (Teslas variant)
Gummimattor beställda
Vinterdäck med 19"-fälg beställda, fast jag tror jag ångrar mig här och kör bara däcken (dubbfria Nokian) och kränger på den 19"-fälg som sitter på.
Kanske byter jag till 21" under sommaren och då sitter jag med dubbla uppsättningar fälgar...

Försöker få till att fastighetsvärden utanför mitt kontor sätter upp en special-parkering för el-bilar - "Det skulle bli bra PR för er om jag kan använda den..."
Strular med Skatteverket vilken del av kostnaden för installationen av laddboxen som jag kan ta på firman.
Försöker få svar från Skatteverket vad förmånsvärdet blir efter nedsättning - har fått en preliminär siffra

Hur gör ni andra som har barnstolar i bilen?
Lägga handduk under för att inte sabba dynan?
Skydda stolsryggen från skitiga skor - enklast är väl att barnen får ta av sig skorna, men då blir det mer omständigt...

Tänk vad dagarna går långsamt nu...
Kan det bli december snart...
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Gastrogate skrev:
Strular med Skatteverket vilken del av kostnaden för installationen av laddboxen som jag kan ta på firman.
Försöker få svar från Skatteverket vad förmånsvärdet blir efter nedsättning - har fått en preliminär siffra
Var är ditt "tjänsteställe"?
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare

Inlägg av tias »

Härligt! Jag beställde en sån här i väntans tider - https://www.bamba.se/product.html?produ ... ory_id=457 - men du kanske menar framåtvänd stol?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

tias skrev:
Härligt! Jag beställde en sån här i väntans tider - https://www.bamba.se/product.html?produ ... ory_id=457 - men du kanske menar framåtvänd stol?
Ett par sådana skaffade jag också. Fungerar lysande.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

dstr skrev:
Gastrogate skrev:
I mitt bolag där jag själv är anställd så är det på kontoret (inte hemma). Det är också i detta bolag som jag tar bilen som tjänstebil.
I mitt ägarbolag så är mitt tjänsteställe hemma.

Kan det påverka? och i så fall hur?
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Gastrogate skrev:
dstr skrev:
Gastrogate skrev:
I mitt bolag där jag själv är anställd så är det på kontoret (inte hemma). Det är också i detta bolag som jag tar bilen som tjänstebil.

Om det behövs för en tjänstebil och tjänstestället är hemma så kam det omöjligt bli diskussion om förmån.

Måste du bygga om mycket för installationen, eller vad är problemet med skattmasen? Laddningen tillhör bilen och kostnader kring just det är INTE förmånsgrundande.
Bjorn N

Inlägg av Bjorn N »

För framåtvända stolar har du ett urval här. Praktiskt med massa fickor i sparkskyddet tycker jag själv, och mina barn...

http://www.barnresebutiken.se/kategorie ... sparkskydd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

dstr skrev:
Om du googlar så var det ngn som frågade mclaren, eftersom p85d jämfördes med den. Mclaren sbarade att dom alltid anger stående start.
Sorry, googlade så mycket jag kunde men hittade inte det här specifika exemplet. Överlag är det svårt att hitta info på ämnet.
dstr skrev:
Gastrogate skrev:
dstr skrev:
Gastrogate skrev:

Om det behövs för en tjänstebil och tjänstestället är hemma så kam det omöjligt bli diskussion om förmån.

Måste du bygga om mycket för installationen, eller vad är problemet med skattmasen? Laddningen tillhör bilen och kostnader kring just det är INTE förmånsgrundande.
Svaret är busenkelt och hittas i det här dokumentet: http://www4.skatteverket.se/download/18 ... 015_17.pdf

"Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extra- utrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el, och medför då ingen beskattning."

Det spelar ingen roll om utrustningen är hemma. Det som spelar roll är att den anskaffats för och används enbart för förmånsbilen. Förmånen för laddaren med installation blir alltså exakt 0 kr oavsett.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

danni skrev:
dstr skrev:
Sorry, googlade så mycket jag kunde men hittade inte det här specifika exemplet. Överlag är det svårt att hitta info på ämnet.
dstr skrev:
Gastrogate skrev:
dstr skrev:
Gastrogate skrev:

Svaret är busenkelt och hittas i det här dokumentet: http://www4.skatteverket.se/download/18 ... 015_17.pdf

"Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extra- utrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el, och medför då ingen beskattning."

Det spelar ingen roll om utrustningen är hemma. Det som spelar roll är att den anskaffats för och används enbart för förmånsbilen. Förmånen för laddaren med installation blir alltså exakt 0 kr oavsett.
Precis! Jag vill även ta upp installationskostnaden för boxen eftersom det har krävts att dra en ny 6mm2 ledning till garaget. Kostnaden är ca 20000kr för installationen och det är denna kostnad som kan ifrågasättas.

Jag fick muntligt svar att jag kan ta inköp och installationskostnaden på företaget, men för att installera enligt gällande elsäkerhetsföreskrifter som finns så krävdes det ett antal moment som jag gav i uppdrag till elektriker att lösa.

Har nu fått ett skriftligt svar att jag inte får ta installationskostnaden på firman...
Det är rätt intressant hur man kan tolka skrivelser.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

har du fått någon leveranstid?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

vad beställde du för spec? interiör etc?

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Niclas skrev:
har du fått någon leveranstid?
Ingen mer detaljerad än dec/jan
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Niclas skrev:
vad beställde du för spec? interiör etc?
Model S P100D Inkluderat

EXTERIÖR
Röd Multi-Coat-färg
Panoramatak
19" Silver Slipstreamhjul

INTERIÖR
Svarta Tesla Premiumsäten
Mörk askträdekor
Integrerad mittkonsol
Vit Alcantarainnertak

PERFORMANCE
Ludicrous Speed uppgradering
Teslas röda bromsok

CHARGING
Aktiverad för Supercharger

TILLVAL
Uppgraderad Autopilot Premium Uppgraderingspaket Aktiv Luftfjädring
Ultra Hi-Fi Ljudpaket Köldpaket
Säkerhetspaket

Hur ser din beställning ut?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Midnight silver
Ultravita perforerade säten
Kolfiberdekor
Svart alcantaratak
Panoramatak (soltak)
21" grå turbin

Ses i Västerås i sommar! hänger där en del.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Niclas skrev:
Midnight silver
Ultravita perforerade säten
Kolfiberdekor
Svart alcantaratak
Panoramatak (soltak)
21" grå turbin

Ses i Västerås i sommar! hänger där en del.
Grymt! Absolut. Har du fått något leveransdatum ännu?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Leverans slutet av mars. Hoppas på april nån gång, vill inte köra nya bilen i vinterslask!!

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Bli nog ganska ovanlig modell

P100D med AP2 och fri supercharging for life

P100D med AP1 blir ännu ovanligare, kanske inga alls i sverige/eu?

Tror också att P100D med begränsad SuC blir rätt ovanliga. Priserna har ju höjts ordentligt och kommer säker höjas än mer.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Niclas skrev:
Bli nog ganska ovanlig modell

P100D med AP2 och fri supercharging for life

P100D med AP1 blir ännu ovanligare, kanske inga alls i sverige/eu?

Tror också att P100D med begränsad SuC blir rätt ovanliga. Priserna har ju höjts ordentligt och kommer säker höjas än mer.
Jag beställde min 7 dagar efter release och får AP2 hw.
Undrar om någon AP1 alls levererats till EU.
Med den nuvarande prisbilden så har min bil ökat i värde med ca 170kkr sedan jag beställde den.

Att vilja vänta på leverans verkar dock inte normalt ;)
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Väntan är mer olidlig om man inte redan har en Tesla. Jag har redan min sedan 2,5 år så jag är inte lika nipprig som du!
Priserna är helt bananas!

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Skriv svar