Okej, detta kanske skulle läggas i befintlig tråd men jag tyckte det borde lyftas fram även om det inte är helt klart hur det ska tolkas. Under Q&A så fick Elon frågan vad som händer med de som lade reservation på Model lll innan nyheten om supercharger men av förklarliga skäl inte kommer få den före den första april, här är hans svar.
Model 3, from the beginning we said free charging is not included in the Model 3 – free unlimited charging is not included, so, free long distance is, but not free local. It becomes really unwieldy for people to use the gas station approach for electric cars, like, cars should really be charged where you charge your phone, but then you just need to solve the long distance problem which is what the supercharger stations will do.
Det var väl ganska flummigt uttryckt redan från början oxo, jag kan bara minnas att vi tolkade allt som sades då att den skulle ha
"möjlighet" till SuC men inte nödvändigtvis fri laddning sas, dvs alla bilar har HW för SuC men inget mer sades från början (vilket även var min tolkning av
hur Elon uttryckte sig på eventet tex)...
Men han har säkert twittrat och babblat i alla möjliga sammanhang som jag inte hängt med på där han kan (som vanligt) ha sagt en massa annat oxo
Jo det var väl lite av en superchargergate. Comes as standard var orden som kom ur Elons mun men det stod något annat på presentationen. Sen ändrade de i omgångar på Model 3-sidan.
Ska det tolkas som att man inte kan använda sina 400 kWh på laddare nära hemmet? För jag har mycket svårt att tro att Model 3 skulle få ett generösare paket än Model X och S.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skulle inte vara några problem norrut för mig, kan hoppa över Väsby och komma till Gävle. Söderut skulle jag vara tvungen att stanna på Sillekrog för att komma vidare. Men det är ju en bit dit..
Ganska luddig faktiskt. Precis som Bylund säger skulle det vara skumt om M3 fick en bättre deal än MS (efter 1/1). Jag tolkar det som att vi ännu inte sett den slutgiltiga lösningen på hur "free supercharging" skall se ut. En modell där de närmaste laddarna kostar torde fungera riktigt bra om de kan implementera den.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Som jag sa för några dagar sedan, tror inte heller vi hört/sett den slutliga lösningen, utan tror dom känner av marknaden mest sas... Betala på den närmaste om den ligger inom ett visst avstånd typ skulle kunna funka faktiskt, eller liknande.
Jo det var väl lite av en superchargergate. Comes as standard var orden som kom ur Elons mun men det stod något annat på presentationen. Sen ändrade de i omgångar på Model 3-sidan.
Gate och gate. Det var ändå att bilen hade supercharging som sades från början. Inte att det skulle vara gratis att ladda.
Som jag sa för några dagar sedan, tror inte heller vi hört/sett den slutliga lösningen, utan tror dom känner av marknaden mest sas... Betala på den närmaste om den ligger inom ett visst avstånd typ skulle kunna funka faktiskt, eller liknande.
Avstånd tillsammans med rutt kanske kan fungera, dvs, man kan få ladda "gratis" lokalt om man är på väg hem från långresa. Sen finns det förstås en massa specialfall där och frågan är om detta verkligen går att genomföra på ett enkelt sätt. Hur man än vänder och vrider sig med en mer luddig logik så kommer det finnas någon som hävdar att det inte är lokal laddning. Alternativt har man väldigt lösa regler där krävs en hel del för att det ska betecknas som lokal laddning, upprepade laddningar på samma station inom en viss tidsrymd.
Jag lånar detta förslag från Troy på TMC när det gäller den enklare lösningen:
Två kategorier av SC, "Långfärd" samt "Stad".
Nuvarande bilar kan laddas fritt oavsett typ.
Nya bilar (S/X/3...) laddar gratis på "Långfärd" , det dras av från de 400 kWh/år när man laddar på "Stad" laddarna.
"Stad" laddarna byggs ut dramatiskt och blir snabbt fler än "Långfärd".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Om priset per kWh motsvarar det jag betalar hemma så spelar modellen inte jätte stor roll för mig. Men det är klart kostar det 5 kr/kWh så blir det ju viktigare hur modellen ser ut och om jag kan ladda billigare lite längre bort tex. Nu tror jag ju iofs inte att varken Falkenberg, Uddevalla eller Ödeshög räknas som lokalladdning för mig, allt blir långresor helt enkelt.
Samma här, får jag 400 kWh/år och det kostar 2-3 kr/kWh så spelar ingen roll för mig heller. Även 5 kr/kWh skulle ha marginell betydelse. Men det ser inte bra ut om det kostar lika mycket som bensin/dieselbilar vid långfärd, även om det är de sista 4-5 procenten som brukar deras bilar så mycket så att de påverkas av detta. Jag tror/hoppas att Tesla inte går i den fällan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Bensin och diesel kostar ju 1-1,5kr/kWh så elen får inte kosta mer än så i Superchargern, anser jag. Men det går att tolka kosta mindre än motsvarande bensin bil som att det ska kosta 400kr/laddning och då funkar det så klart inte alls. Resultatet blir ju då att man lika gärna kan körs en liten billig elbil för lokala resor och sedan en fossilbil för längre resor eller resor med släp.
Edit: eller kanske inte just jag... men många av mina kollegor skulle nog resonera så.