I USA räknar man bränsleförbrukning i miles/gallon och när energianvändningen för elbilar så räknas energiinnehållet om så att även elbilar kan beräknas med samma enhet. Tidigare har USA satt upp ett krav på att genomsnittsförbrukningen på nya bilar ska vara 50 MPG 2025(Model S ligger runt 100) för nya bilar och för att nå detta krävs en stor del elbilar. Nu har flera tillverkare gått ihop och redan igår skickat ett mail till Trump där de ber honom att sänka kraven då de påstår att elbilar är för dyra för att de ska säljas i tillräckligt stora volymer som skulle krävas. De som står bakom brevet är Alliance of Automobile Manufacturers" som består av BMW, Crystler/Fiat, Ford, GM, Jaguar, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Porsche, Toyota, Volkswagen och Volvo.
Ochhur länge tror de att Trump sitter då? Om det nu tar 5-6 år att ta fram en ny bil så hinner de ju knappast ut på marknaden innan han är borta och då står de där utan vettiga bilar....igen.
Ochhur länge tror de att Trump sitter då? Om det nu tar 5-6 år att ta fram en ny bil så hinner de ju knappast ut på marknaden innan han är borta och då står de där utan vettiga bilar....igen.
Aldrig någonsin mer en produkt från dessa företag köpt av mig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag skulle vilja ha en kopia av det där brevet bara för att kunna gå in till alla bilförsäljare av dessa märken och med ett snett leende be dem förklara hur de tänker.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Tyvärr har fordonsbranschen starka muskler och många lobbyister som inte vill att utvecklingen ska gå framåt. De vill helt enkelt tjäna så mycket pengar de kan på den redan befintliga billiga men smutsiga tekniken som finns tillgänglig. Det var inte så länge sedan Europas ledande lastbilsföretag fick böter av EU för att de hade ingått i en kartell med syfte att försena ny mijömässigt bättre teknik.
Och dom påstår att dom snart kommer med en elbil.
Dom gör ju allt för att försinka det.
Dom kommer inte vakna förrän Tesla levererat någon miljon M3or, om någonsin.
Sen koekar dom när dom märker att dom har 10.000 tals bilar i lager som ingen vill ha.
Vi kan väl kalla det för iPhone syndromet
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Tyvärr har fordonsbranschen starka muskler och många lobbyister som inte vill att utvecklingen ska gå framåt. De vill helt enkelt tjäna så mycket pengar de kan på den redan befintliga billiga men smutsiga tekniken som finns tillgänglig. Det var inte så länge sedan Europas ledande lastbilsföretag fick böter av EU för att de hade ingått i en kartell med syfte att försena ny mijömässigt bättre teknik.
Det var så Nokia och Faciet gick under. Det är totalt livsfarligt för ett företag att hamna efter och inte anpassa sig till ny teknik.
En smart politiker säger åt dem att ställa om och att göra det nu! Fanns någon i Tyskland som insett detta för att inte tala om Kina.
Så då är bara till göra bilar som på guld åldern högre fenor mer krom och V8:or utan avgasrening med förgasare och stötstänger eller kanske sidventiler
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Men biltillverkarna måste ju rätta sig globalt. Så även om Trump ger de lättnader i USA så skulle Europa Asien ställa liknande krav på genomsnitts utsläpp för såld bilflotta måste de ändå utveckla och producera nollutsläppsbilar.
Kanske dags att tipsa media om vad Volvo lobbar för?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27 Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Jag har skrivit följande till både Aftonbladet, GP och Sydsvenskan.
Hej
Läste i veckan denna artikeln om hur flera biltillverkare nu vill utnyttja att Trump har kommit till makten genom att lätta på kommande krav när det gäller utsläpp på nya bilar 2025. För att nå dessa krav skulle det krävas en del elbilar men de påstår att efterfrågan och köpviljan inte finns för tillräckligt många elbilar.(trots att Tesla nog har över en halv miljon reservationer av Model lll) Samtidigt har jag läst om vissa i USA som har frågat deras Chevrolet återförsäljare om Bolt och fått svaret att de inte kommer ta in den eller att det bara är en prototyp vilket tyder på total ovilja att sälja bilen.
Förutom amerikanska tillverkare så står även Volkswagen, Toyota, Mercedes, BMW och även Volvo bakom detta vilket strider mot speciellt Volkswagens marknadsföring att de ska satsa på elbilar framöver. Vill de inte sälja elbilar och minska världens utsläpp? Jag har inga källor på det men vad jag har hört så är en av anledningarna till att Sverige inte har infört bonus malus systemet att de skulle påverka Volvo vilket tyder på att Volvo varit inne och lobbat för Sveriges regering. Nu har de tydligen även lobbat i USA för att fördröja övergången till elbilar, hur seriöst är deras prat om elbilar och miljö?
Uppenbarligen har VW nu ändrat sig igen angående byggandet av egna batterifabriker. VWs vd har nu nämligen bekräftat att det kommer att byggas en batterifabrik i Salzgitter. Det är där de bygger sina motorer idag.
Så då är bara till göra bilar som på guld åldern högre fenor mer krom och V8:or utan avgasrening med förgasare och stötstänger eller kanske sidventiler
Jag har skrivit följande till både Aftonbladet, GP och Sydsvenskan.
Hej
Läste i veckan denna artikeln om hur flera biltillverkare nu vill utnyttja att Trump har kommit till makten genom att lätta på kommande krav när det gäller utsläpp på nya bilar 2025. För att nå dessa krav skulle det krävas en del elbilar men de påstår att efterfrågan och köpviljan inte finns för tillräckligt många elbilar.(trots att Tesla nog har över en halv miljon reservationer av Model lll) Samtidigt har jag läst om vissa i USA som har frågat deras Chevrolet återförsäljare om Bolt och fått svaret att de inte kommer ta in den eller att det bara är en prototyp vilket tyder på total ovilja att sälja bilen.
Förutom amerikanska tillverkare så står även Volkswagen, Toyota, Mercedes, BMW och även Volvo bakom detta vilket strider mot speciellt Volkswagens marknadsföring att de ska satsa på elbilar framöver. Vill de inte sälja elbilar och minska världens utsläpp? Jag har inga källor på det men vad jag har hört så är en av anledningarna till att Sverige inte har infört bonus malus systemet att de skulle påverka Volvo vilket tyder på att Volvo varit inne och lobbat för Sveriges regering. Nu har de tydligen även lobbat i USA för att fördröja övergången till elbilar, hur seriöst är deras prat om elbilar och miljö?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27 Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
De som står bakom brevet är Alliance of Automobile Manufacturers" som består av BMW, Crystler/Fiat, Ford, GM, Jaguar, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Porsche, Toyota, Volkswagen och Volvo. /
Det intressanta är ju vilka som INTE är med bland dessa.
Är det någon här som skicka detta till någon tidning och fick svar? HAr skickat till ett antal men inte fått något svar och har inte sätt någon svensk artikel om det förutom Recharge. Anser svensk media att det inte är något viktigt eller vill de inte skita ner Volvo kanske?
Denna artikel har legat i topp på SVD i flera dagar i veckan men endast för prenumeranter.
Bilindustrins skamlösa brev till Trump
Obehaget skär genom kroppen, som kallt taggigt stål. Det tog inte ens en dag efter valet innan den amerikanska bilindustrilobbyn, Alliance of Automotive Manufacturers, vädrade morgonluft och lämnade in en kravlista till Donald Trump
Denna artikel har legat i topp på SVD i flera dagar i veckan men endast för prenumeranter.
Bilindustrins skamlösa brev till Trump
Obehaget skär genom kroppen, som kallt taggigt stål. Det tog inte ens en dag efter valet innan den amerikanska bilindustrilobbyn, Alliance of Automotive Manufacturers, vädrade morgonluft och lämnade in en kravlista till Donald Trump