Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Dags att Tesla tar tag i taxiproblemet

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Pontus skrev:
LarsL skrev:
Foluke skrev:
"Avtal skall hållas"! Det är en grundprincip. Är det fritt SuC så är det. Att bygga som man gjort mellan Arlanda och Sthlm samt sälja taxi gör problemet oundvikligt. En ny SuC norr om Arlanda samt de nya reglerna efter nyår är väl det man får hoppas på.
Ett annat sätt att möjligen tackla det på har man gjort i Nebbenes, Eidsvoll. Där räknade jag till 20 Tesla laddstolpar! Vi var 5 som laddade. Så var det ett par tre andra stolpar också. Solli , Sarpsborg hade 8 stolpar och alla upptagna under någon minut.
Med modell 3 i antågande kan det bli trångt på fler SuC!
Fast det är ju knappast en långresa som Taxi är ute på när de laddar? Supercharging har alltid varit till för långresor...

Att begränsa till 80% tycker jag låter vettigt, åtminstone för alla som håller på och vardagsladdar på närmsta SC.
När jag köpte min Tesla nämndes ingenting om att SuC bara skulle vara till för långresor. Du får gärna visa var i avtalet det står att SuC bara är till för långresor för det vore intressant att läsa formuleringen.
Redan de i de första Youtube klippen säger Elon Musk att de ska bygga ett laddningsnätverk för att möjliggöra fria långresor. Att sedan petrolheads tolkar det som att de kan skippa hemladdningen och använda Superchargern som en bensinstation är ju beklagligt.
Jag hoppas att det nya systemet straffar vardagsladdare hårt och gynnar oss som använder systemet korrekt. Alltså fortfarande billiga långresor med lätt tillgänglighet till laddare så att det verkligen går att åka med 20-30 minutersstopp även med en Model 3. Om det har sabbats av vardagsladdarna så kommer jag bli sur på riktigt.
Hoppas du har rätt. Men problemet är nog att man sålt bilar och säkert taxibilar också med motiveringen att det är gratis att ladda bilen till vardags for life.
Tror en utbyggnad är ända möjligheten och att man börjar innan model 3 är här.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
Hoppas du har rätt. Men problemet är nog att man sålt bilar och säkert taxibilar också med motiveringen att det är gratis att ladda bilen till vardags for life.
Jag tror på ett differentierad pris beroende på var man laddar. Det skulle tex kunna kosta 2-3 gånger mer att ladda på en SC som ligger nära stället som bilen uppfattar som hemmet. Ibland måste man ju snabbladda även nära jobbet eller hemmet, måste kanske iväg direkt efter en tidigare utflykt osv så det ska inte vara förbjudet. Får vi bort de som åker förbi bara för att det är gratis så är mycket vunnet.
Mickep

Inlägg av Mickep »

LarsL skrev:
Pontus skrev:
Jag tror på ett differentierad pris beroende på var man laddar. Det skulle tex kunna kosta 2-3 gånger mer att ladda på en SC som ligger nära stället som bilen uppfattar som hemmet. Ibland måste man ju snabbladda även nära jobbet eller hemmet, måste kanske iväg direkt efter en tidigare utflykt osv så det ska inte vara förbjudet. Får vi bort de som åker förbi bara för att det är gratis så är mycket vunnet.
Jag tycker (egen uppfatning) att det behövs både ock. Större utbyggnad (och fler platser) och självklart med debitering. Ska man vara miljömedveten måste man minska sin energianvändning oavsett om den är på elbil eller annat. med fri tillgång bidrag man med girighet som mänskligheten har bevisligen svårt att hantera. jämför med frosseriet vid julbord och buffer där man har betalt i förskott, det är ingen vacker syn. (är själv villig erkännande av min svaghet för "gratis" speciellt när man tycker sig betalat för det).
Det positiva med debitering är att det kommer driva på utvecklandet av ännu effektiva och energisnålare motorer. (kanske det tom kommer en energideklaration till motorer som tex kylskåp har, för att göra konsumenten medveten om sina val). Och med debitering får tesla råd att sätta upp fler stationer, vilket med al bevisning behövs.

Kan dock inte säga att taxi gör något fel. Det är irriterande att behöva vänta, men samma sak kommer ske när model3 släpps. För att jag tror att man fått behövs vänta är ett större problem än att det var taxiskylt på bilen.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Ytterligare ett problem är att när det alltid är fullt är att det blir dålig snabbladdare, ligger ofta på 40-60 kW i Väsby.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

SR-71-BlackBird skrev:
Ytterligare ett problem är att när det alltid är fullt är att det blir dålig snabbladdare, ligger ofta på 40-60 kW i Väsby.
Japp jag hade ca 55kW igår.
Lite kul att appen skickade meddelandet om att laddningen var klar först och sedan efter en liten stund ett nytt om att jag borde flytta bilen så att ngn annan kunde ladda :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare

Inlägg av PerH »

I Toftaholm var jag ensam inga 08 eller Norrbaggar... kändes tråkigt men 110kw

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
r_o_n

Inlägg av r_o_n »

Orkade läsa tre sidor.
Någon skrev att Taxi bryter mot användarreglerna, men om nu Superchargern är för långresenärer, hur kan ni då bevaka stolparna?
Då är ju ni med i närområdet. Det borde ju inte störa er då, för då är inte ni heller några långresenärer.
Dessutom så äger väl någon taxikusk sin Tesla och har även rätt till stolpen. Om inte en som kör taxi är långresenär, vem är det isf? De kör ju väldigt långa sträckor.

Felet är väl snarare att det är för få stolpar. Det är ju knappast någon ägares problem, varken taxiförare eller andra, utan snarare Teslas snålhet med stolpar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

r_o_n skrev:
Orkade läsa tre sidor.
Någon skrev att Taxi bryter mot användarreglerna, men om nu Superchargern är för långresenärer, hur kan ni då bevaka stolparna?
Då är ju ni med i närområdet. Det borde ju inte störa er då, för då är inte ni heller några långresenärer.
Dessutom så äger väl någon taxikusk sin Tesla och har även rätt till stolpen. Om inte en som kör taxi är långresenär, vem är det isf? De kör ju väldigt långa sträckor.

Felet är väl snarare att det är för få stolpar. Det är ju knappast någon ägares problem, varken taxiförare eller andra, utan snarare Teslas snålhet med stolpar.
Såklart är det så, men problemet har mer vart att dom står där och okynnesladdar dvs toppladdar även om dom inte behöver
det och det kommer andra (tex jag som har 26 mil dit) som verkligen måste ladda för att överhuvudtaget ska kunna åka
vidare och dom vägrar att flytta på sig, dom står kvar enbart för att dom har tid sas. Den allra sista biten upp till 100% går ju
sjukt sakta att ladda lixom. Det är respektlöst och inget annat.
Det är såklart lika fel när andra tex går och handlar i två timmar och blockerar en plats, så det är inte bara ett Taxiproblem...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

r_o_n skrev:
...
Sin vardagsladdning bör man ordna på annat sätt än med snabbladdare eller Superchargernätverket. I mitt fall har jag dragit ut 16A 3-fas till parkeringen så att jag alltid kommer ha full laddad bil på morgonen. Taxi i Stockholm borde göra som i Amsterdam och köpa sig egna Fastchargers från Tesla så att de kan trygga sin laddning och inte sabba för resenärer som kommer långt bortifrån, du blir inte långresenär av att snurra runt kring Stockholm.

Det som irriterar mig är att dessa snåljåpar som inte kan fixa sin vardagsladdning kanske gör det omöjligt eller svårt för mig att göra långresor med min Model 3.

Att ta bort ordet gratis kommer att göra underverk tror jag. Endel människor klarar helt enkelt inte av det utan flippar ut och tar så mycket de orkar bära...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det finns ju taxichaffisar som har koll också. Den jag åkt med hade trefas hemma i garaget och laddade varje natt och tyckte att det räckte till de flesta dagarna. Kunde fylla på lite i samband med nån Arlandakörning men max en gång i veckan enl honom. Det var en av de första Taxi Stockholm-bilarna. Han körde dock åt sig själv och hade inga andra som körde bilen åt honom på nätterna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:

När jag köpte min Tesla nämndes ingenting om att SuC bara skulle vara till för långresor. Du får gärna visa var i avtalet det står att SuC bara är till för långresor för det vore intressant att läsa formuleringen.
Stod det alls i ditt avtal något om att eller hur du fick använda superladdare?

Om du postar det kan jag hjälpa dig att hitta om det står något om långresor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Problemet är att Elon Musk tror att alla ligger på hans nivå och intuitivt förstår vad Autopilot är och hur Superchargers ska användas.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

r_o_n skrev:
Orkade läsa tre sidor.

Självklart så har Taxi rätt att använda SuC de med vid långresor, men jag har vid flertal tillfällen stått där och laddat för att komma vidare söderut, när en taxi kommer dit, laddar en stund, åker iväg i 20 minuter (troligtvis en körning) och sedan kommer tillbaka och fortsätter. 20 minuter är inte en långresa i min värld...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare

Inlägg av Lucidor »

Jag åkte en Tesla Taxi Stockholm från Arlanda igår och passade såklart på att fråga var han brukar ladda. Det var i huvudsak på fyra platser:
  • 1. Hemma i taxigaraget i Solna.
    2. På en ChaDeMo i Kista (betalstation).
    3. På Teslas laddare i MoS (här blev jag förvånad, trodde de var reserverade för Teslas demobilar?).
    4. SuC i Upplands Väsby.
Jag frågade också om han brukade ladda fullt i Uppands Väsby. Det gjorde han inte, normalt fick han en körning under tiden och fick avbryta prematurt. Han nämde också att han hört att SuC var skadligt för batteriet så han brukade undvika superchargers om han kunde.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det som behövs är laddare på arlanda.
problemet som jag hört är att swedavia är extremt giriga och att ha dessa skulle bli extremt dyrt.
Har full förståelse om de far till SuC när de inte har något att göra och toppladdar och sedan sticker när de får körning (för att sedan återkomma). De vet inte hur lång körningen är så de behöver ha så mycket laddning när körningen väl kommer. (finns det någon anledning varför de inte skulle ladda?)- problemet är att de skulle kunna göra det på andra ställen, men även dessa är få till antalet) Att åka in centralt för att ladda är bara tokeri och energislöseri. Det behövs fler laddplatser (gärna i anslutning till arlanda) det behöver inte vara SuC.

Annars är det bara en försmak vad som kommer ske när modell3 kommer (och andra tillverkare som får tillträde).
(om 10 år går det säkert snabbare att ladda, det tror jag kommer bli en naturlig utveckling, och batterierna kommer bli större så man behöver inte stanna vid varje SuC(som givetvis är fler)) Att förbjuda viss trafikslag från att ladda är helt fel väg att gå.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Det som behövs är att taxibolagen tar ansvar för sin laddning. Som det är nu så ignorerar dr problemet totalt.
Jag har personligen mailat Taxi Stockholm och frågat hur de tänkt lösa problemet, men de säger bara att supercharging ingår i priset och det är så de planerar att ladda.
De hänvisar även till att kommuner skall lösa deras problem, men absolut inte de själva.
En extremt tråkig inställning enligt mig.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

JonasH skrev:
Det som behövs är att taxibolagen tar ansvar för sin laddning. Som det är nu så ignorerar dr problemet totalt.
Jag har personligen mailat Taxi Stockholm och frågat hur de tänkt lösa problemet, men de säger bara att supercharging ingår i priset och det är så de planerar att ladda.
De hänvisar även till att kommuner skall lösa deras problem, men absolut inte de själva.
Undrar om de skulle ha annan åsikt i fall UV var belaggd med teslor på långresa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

JonasH skrev:
Återigen, dom är klart korkade om dom hävdar att dom PLANERAR att ladda på detta sätt, men visst lycka till då säger jag, för om dom tror/utgår från att dom
alltid kan ladda hur mkt och länge som helst och tar det för givet så lär dom kraschlanda (mycket snart dessutom)...

För inte fan känner jag någon slags medkänsla och flyttar på mig om det kommer en Taxi och tutar och vill ladda, inte när jag själv som åkt 26 mil och verkligen måste
ladda där för att alls kunna åka vidare och fått vänta när det sitter en sketen lurk och fisladdar och läser tidningen eller putsar på bilen och har typ 95% SOC redan men inte haft en
tanke på att lämna plats åt mig.

Drabbar det ingen annan och dom visar lite gentlemannaskap när det kommer in bilar som behöver laddas så ser jag inget som helst problem såklart, men fortsätter det så här så.......
Men absolut, det behövs fler laddmöjligheter oavsett hur man ser på det.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
JonasH skrev:
Undrar om de skulle ha annan åsikt i fall UV var belaggd med teslor på långresa
Kan ju säga att jag gör så gott jag kan när jag är i krokarna ;) :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Hur länge behåller en åkare sina taxibilar? Byter de dem regelbundet efter ett antal mil eller kör de bilarna tills de är slut? Hur ändras det om de har en Tesla (köpt innan "gratisladdandet" tar slut)?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

bjelkeman skrev:
Hur länge behåller en åkare sina taxibilar? Byter de dem regelbundet efter ett antal mil eller kör de bilarna tills de är slut? Hur ändras det om de har en Tesla (köpt innan "gratisladdandet" tar slut)?
30-40 tusen mil? Inte ovanligt iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
bjelkeman skrev:
Alltså två till tre år.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
bjelkeman skrev:
Alltså två till tre år.
Nåt sånt ja, fast undrar hur det blir med Teslorna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

De flesta bolag har rätt hårda regler på hur gamla bilar deras åkare får köra med under växelns "flagg".
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
De flesta bolag har rätt hårda regler på hur gamla bilar deras åkare får köra med under växelns "flagg".
Fast en tre år gammal Tesla är ändå modernare än en ny fossilbil. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar