Hur långsam laddning när kallt?
Moderator: Redaktion
Hur långsam laddning när kallt?
Hur långsam laddning kan man förvänta sig när det är kallt (och framförallt batteriet är kallt)?
Har varit i Stugan i Fjällen, haft inkopplat 1x10A under hela kvällen och natten. Tyvärr räcker detta ej till Superchargern i Gävle så åkte nu till CHAdeMOn i Åsarna.
Ca -3 under natten, nu 0-gradit, ändå får jag bara ut ca 16-17 kw, även om jag ser på Amperen att den stegar uppåt (började på ca 35A, nu efter ca 20 minuter så är den på 48A).
Det här är ju ingen extrem temperatur, hur blir det när det är -10 ute?
Hade även problem på vägen upp på Superchargern, fick ca 50kw som mest där, men tror något annat spökar där)
Range Mode är EJ aktiverat...
/Jocce
Har varit i Stugan i Fjällen, haft inkopplat 1x10A under hela kvällen och natten. Tyvärr räcker detta ej till Superchargern i Gävle så åkte nu till CHAdeMOn i Åsarna.
Ca -3 under natten, nu 0-gradit, ändå får jag bara ut ca 16-17 kw, även om jag ser på Amperen att den stegar uppåt (började på ca 35A, nu efter ca 20 minuter så är den på 48A).
Hade även problem på vägen upp på Superchargern, fick ca 50kw som mest där, men tror något annat spökar där)
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur långsam laddning när kallt?
Kan vara läge att ringa SC medans du laddar och be dom kolla live sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
CHAdeMOn matar sakta uppåt...Bjelke skrev:Kan vara läge att ringa SC medans du laddar och be dom kolla live sas...
Skall se hur det blir på SuC i Gävle nu på vägen ner, ringer dem om den inte ger full effekt...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Jocce skrev:Hur långsam laddning kan man förvänta sig när det är kallt (och framförallt batteriet är kallt)?
/Jocce
Hittade lite uppgifter.
Följande gäller för snabbladdning av Nissan Leaf med kallt batteri.
+10, ca 30min
0 ca 45 min
-10 ca 90min
-20 ca 3 timmar
Den kemiska reaktionen halveras för varje 10 graders sänkning av temperaturen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
Förutom strulet med en av stolparna, hur funkade laddningen sedan?Jocce skrev:CHAdeMOn matar sakta uppåt...Bjelke skrev:Kan vara läge att ringa SC medans du laddar och be dom kolla live sas...
Skall se hur det blir på SuC i Gävle nu på vägen ner, ringer dem om den inte ger full effekt...
/Jocce
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Många verkar ha låg laddning vid SuC sw8 eller SuC som det är fel på ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
Som tur var så stiger temperaturen i batteriet medans man snabbladdar så det tar inte 3 timmar i praktiken utan laddhastigheten stiger ganska snabbtZalman3 skrev:Jocce skrev:Hur långsam laddning kan man förvänta sig när det är kallt (och framförallt batteriet är kallt)?
/Jocce
Hittade lite uppgifter.
Följande gäller för snabbladdning av Nissan Leaf med kallt batteri.
+10, ca 30min
0 ca 45 min
-10 ca 90min
-20 ca 3 timmar
Den kemiska reaktionen halveras för varje 10 graders sänkning av temperaturen.

Laddar man däremot på låg effekt så är det inte lika skojsigt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bjelke skrev:
Förutom strulet med en av stolparna, hur funkade laddningen sedan?
CHAdeMOn gick sakta men säkert uppåt och gav mer "normal" hastighet mot slutet (En Pizza på Åsarna Skicenter gjorde tricket

Tror också att jag satt i bilen = hade värmen på drog ner effekten på laddningen något...
På Gävle Supercharger fungerade allt som vanligt med full effekt från start (vilket var skönt då jag kom dit med endast 20km kvar i batteriet).
(förutom att jag fick byta stolpe då 3A inte ville koppla fast sig i bilen - Felanmält igår)
/Jocce
- Bjelke
- Teslaägare
Då verkar ju allt vara som det ska iafJocce skrev:Bjelke skrev:
Förutom strulet med en av stolparna, hur funkade laddningen sedan?
CHAdeMOn gick sakta men säkert uppåt och gav mer "normal" hastighet mot slutet (En Pizza på Åsarna Skicenter gjorde tricket)
Tror också att jag satt i bilen = hade värmen på drog ner effekten på laddningen något...
På Gävle Supercharger fungerade allt som vanligt med full effekt från start (vilket var skönt då jag kom dit med endast 20km kvar i batteriet).
(förutom att jag fick byta stolpe då 3A inte ville koppla fast sig i bilen - Felanmält igår)
/Jocce

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Lyfter tråden lite.
Åkte ut för att fylla på lite i Infra, får.bara ca 45 kw, och nu uppe i ca 200 km/h.
Provat både borta vid SC och här vid Max. Ensamma laddare på alla ställen.
3 grader ute (troligen någon grad kallare då det är halt på backen...) och bara kört ca 15 min så batteriet är säkert kallt, men hur snabbt skall det bli varmt vid laddning?
Ringde supporten och hon såg inget fel men ska kolla loggar och SC återkommer efter helgen.
Vad är era erfarenheter med SuC och kallare väder?
Hur kallt kan det vara innan man märker problem?
Hur snabbt blir batteriet varmt osv?
/Jocce
Åkte ut för att fylla på lite i Infra, får.bara ca 45 kw, och nu uppe i ca 200 km/h.
Provat både borta vid SC och här vid Max. Ensamma laddare på alla ställen.
3 grader ute (troligen någon grad kallare då det är halt på backen...) och bara kört ca 15 min så batteriet är säkert kallt, men hur snabbt skall det bli varmt vid laddning?
Ringde supporten och hon såg inget fel men ska kolla loggar och SC återkommer efter helgen.
Vad är era erfarenheter med SuC och kallare väder?
Hur kallt kan det vara innan man märker problem?
Hur snabbt blir batteriet varmt osv?
/Jocce