Nordic Vehicle Preferences Survey

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Nordic Vehicle Preferences Survey

Inlägg av TiborBlomhall »

Århus universitet håller på med en undersökning om elbilar, hur folk använder dem, och om elbilar kan användas till vehicle-to-grid lösningar.

De har bett mig publicera länken till deras undersökning så att fler kan fylla i den:

http://tinyurl.com/NordicCarSurvey
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Nordic Vehicle Preferences Survey

Inlägg av bylund »

Märklig fråga:
"Over the last year, what was the longest trip you took by car? Please enter your best estimate as a whole number, in kilometers. Include rest stops, but not overnight stays. "

Jag hävdar att varken övernattningar, annat än på färjor eller biltåg, ökar på antalet km. Möjligen menar de längsta dagsetappen man gjort.
Jo, jag skickade samma kommentar till dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Fastnade lite på frågan hur jag kommer köpa nästa bil. "Brand new (from a dealership)" stämde ju inte. Fyllde i other och sen "Brand new, directly from manufacturer" istället.
bylund skrev:
Märklig fråga:
"Over the last year, what was the longest trip you took by car? Please enter your best estimate as a whole number, in kilometers. Include rest stops, but not overnight stays. "

Jag hävdar att varken övernattningar, annat än på färjor eller biltåg, ökar på antalet km. Möjligen menar de längsta dagsetappen man gjort.
Jo, jag skickade samma kommentar till dem.
Nej, övernattningar lägger såklart inte på antalet km, men de tänker sig nog att man börjar en ny resa nästa dag. Tänker man på det från elbilsperspektiv blir det ju lite klarare. De tänker sig nog att man ofta har destinationsladdning, och kopplar kanske längsta dagsetappen till hur lång räckvidd de tänker sig att en elbil behöver (snabbladdning verkar vara ett perspektiv som saknas igenom hela undersökningen).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Laddtiderna när man ska välja bil är ju lite snurriga... för mig betyder kortare laddtid mindre batteri. Men de kanske menar att det saknas snabbladdare helt enkelt?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Och laddtid hemma eller laddtid på resa. Hemma kan det ta hela natten, inga problem, men jag vill som inte stanna 8h varje 150 km...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nej, jag köper inte en bil utan möjlighet till snabbladdning, jag köper inte B-klass även om det är en väldigt bra bil.
Skriv svar