Besiktning av fossilbil...
Moderator: Redaktion
Besiktning av fossilbil...
Var och besiktigade frugan bensinare på lunchen, en Saab 9-3 automat. Det var första gång jag körde fossil på drygt tre månader. Efter bara 50 meter så trodde jag att det var något fel på bilen och att den aldrigskulle gå igenom besiktningen. Skramlade, vibrerade och hände absolut inget när jag stampade gasen i botten, först efter några sekunder började det låta ännu mer och sedan så började bilen röra sig framåt lite fortare... Släppte jag gassen fortsatte bilen att låta en massa och saktade inte ner alls.
Ringde frugan och undrade om bilen fungerade som normalt. Hon tyckte det fast visserligen låter det lite mer när dubbdäcken kom på.
Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning...
Ringde frugan och undrade om bilen fungerade som normalt. Hon tyckte det fast visserligen låter det lite mer när dubbdäcken kom på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Besiktning av fossilbil...
Svenssons skrev:Var och besiktigade frugan bensinare på lunchen, en Saab 9-3 automat. Det var första gång jag körde fossil på drygt tre månader. Efter bara 50 meter så trodde jag att det var något fel på bilen och att den aldrigskulle gå igenom besiktningen. Skramlade, vibrerade och hände absolut inget när jag stampade gasen i botten, först efter några sekunder började det låta ännu mer och sedan så började bilen röra sig framåt lite fortare... Släppte jag gassen fortsatte bilen att låta en massa och saktade inte ner alls.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
Lika modernt som att köra ånglok!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Analogin med ånglok är rätt bra, de sista ångloken var fantastiskt fina. Men tekniken hopplöst.överspelad. Vi ser just nu teknikskiftet. Och Saudiarabien är inte vinnare...Teslaspolen skrev:Lika modernt som att köra ånglok!
http://www.svtplay.se/dokument-utifran
- Teslaspolen
- Teslaägare
Jo det är något jag tänkt på ända sedan jag började övningsköra med en manuellt växlad bil, att dra i spakar och trycka ned analoga pedaler så att det klickar och händer saker direkt en halvmeter längre fram, det gav mig exakt känslan som jag kunde ana när jag tittat in i ånglokomotiv. När slutade lokförarutbildningen att inkludera ångmaskineri?Swede1 skrev:Analogin med ånglok är rätt bra, de sista ångloken var fantastiskt fina. Men tekniken hopplöst.överspelad. Vi ser just nu teknikskiftet. Och Saudiarabien är inte vinnare...Teslaspolen skrev:Lika modernt som att köra ånglok!
http://www.svtplay.se/dokument-utifran
Ångloken finns ju kvar för entusiaster än idag, vilket är toppen, och folk får gärna ha kvar sina veteranbilar som de får visa upp och hålla på och mecka med. Men som primär transport för alla miljoner människor så ska den bort bort bort.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Kan nämna att det var ett problem med bilen som besiktningsmannen höll med om men som inte leder till någon anmärkning i besiktningen; blybatteriet är segt och behöver troligen bytas snart...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Förklarade du inte för besiktningsmannen att du till vardags inte kör såna där stenåldersmaskiner längre? Jag är säker på att jag hade gjort det. Det är ju pinsamt annars.
Jag var häromdagen i verkstaden och bokade service för min sambos ångmaskin. Jag åkte såklart med Teslan. Det var fyra saker som hände då:
1. Bilförsäljaren tittade väldigt konstigt på mig
2. Jag tyckte synd om säljaren eftersom han tillhör en gammal tidsepok utan att veta om det.
3. Jag tyckte ännu mer synd om de två kunderna som precis var på gång att köpa en ny bensinbil av honom. De pratade nåt om oljesticka och oljebyten. Va... vad heter det sa du....?
4. Jag tyckte otroligt jälva synd om min stackars sambo som måste köra omkring med en såndär bensinbil. Jag ser mig tyvärr tvungen att köpa en elbil till henne, det är helt oacceptabelt att hon förnedras på detta vis varje dag.
Jag var häromdagen i verkstaden och bokade service för min sambos ångmaskin. Jag åkte såklart med Teslan. Det var fyra saker som hände då:
2. Jag tyckte synd om säljaren eftersom han tillhör en gammal tidsepok utan att veta om det.
3. Jag tyckte ännu mer synd om de två kunderna som precis var på gång att köpa en ny bensinbil av honom. De pratade nåt om oljesticka och oljebyten. Va... vad heter det sa du....?

4. Jag tyckte otroligt jälva synd om min stackars sambo som måste köra omkring med en såndär bensinbil. Jag ser mig tyvärr tvungen att köpa en elbil till henne, det är helt oacceptabelt att hon förnedras på detta vis varje dag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
När min son (hösten 2015) hämtade ut sin tjänstebil frågade säljaren om hon fick åka en runda med Teslanmati skrev:Förklarade du inte för besiktningsmannen att du till vardags inte kör såna där stenåldersmaskiner längre? Jag är säker på att jag hade gjort det. Det är ju pinsamt annars.
3. Jag tyckte ännu mer synd om de två kunderna som precis var på gång att köpa en ny bensinbil av honom. De pratade nåt om oljesticka och oljebyten. Va... vad heter det sa du....?![]()

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Precis det gjorde jag när jag var och besiktiga frugans VW-fuldiesel förra gången på Besikta. Och jag kan säga att det INTE föll i god jord. Besiktningsmannen blev påtagligt irriterad och sur för att jag pratade mig varm om elbilar. Jag var tvungen att sluta innan han surnade ihop totalt och satte ombesiktning på bilen.mati skrev:Förklarade du inte för besiktningsmannen att du till vardags inte kör såna där stenåldersmaskiner längre? Jag är säker på att jag hade gjort det. Det är ju pinsamt annars.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Har man gammal diesel eller bensinare som inte funkar 100% så gäller följande
Töm felkoderna på parkering utanför besiktningen och hoppas inte dom kommer tillbaka innan besiktningen är över
Massa krångel med sådan grejor
Jag har en jobbar kompis som har en V50 som inte funkar som den skall men den ger inga felkoder
Han har bytt partikelfilter, kat, luftmängd mätare, styrventiler till spällhuset
Var gång han byter något går den bra en litet tag (1-4 dar), sen stinker den och går dåligt utan att det blir fefkoder från den
Ingen hittar ej det rätta felet då den fungera var gång den kommer närheten av en verkstad
Han började med byta motorn för den säckade i hop först
Den sticker fruktansvärt och slurpar i sig diesel mängder
Töm felkoderna på parkering utanför besiktningen och hoppas inte dom kommer tillbaka innan besiktningen är över
Jag har en jobbar kompis som har en V50 som inte funkar som den skall men den ger inga felkoder
Han har bytt partikelfilter, kat, luftmängd mätare, styrventiler till spällhuset
Var gång han byter något går den bra en litet tag (1-4 dar), sen stinker den och går dåligt utan att det blir fefkoder från den
Ingen hittar ej det rätta felet då den fungera var gång den kommer närheten av en verkstad
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Har man en fabriksmanipulerad VW-fuldiesel så kollar de inte ens avgasvärdena på Besikta. När jag frågade om han inte skulle kolla värdena, sa han att det gör man bara om motorlampan lyser.Stefan T skrev:Har man gammal diesel eller bensinare som inte funkar 100% så gäller följande

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det är iofs inte specifikt för just dem utan för alla "nyare" dieslar. Vet inte exakt från vilken årsmodell men den Forester-diesel från 2009 som jag hade tidigare kollade de inte på.
Model Y LR AWD 2022
Det låter väl som att den fungerar som den är designad?Stefan T skrev:Har man gammal diesel eller bensinare som inte funkar 100% så gäller följande
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
Känns faktiskt skönt att vi bara har elbilar härmati skrev:Förklarade du inte för besiktningsmannen att du till vardags inte kör såna där stenåldersmaskiner längre? Jag är säker på att jag hade gjort det. Det är ju pinsamt annars.
3. Jag tyckte ännu mer synd om de två kunderna som precis var på gång att köpa en ny bensinbil av honom. De pratade nåt om oljesticka och oljebyten. Va... vad heter det sa du....?![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Konstigt. Jag kan förstå att verkstäder och bilmekaniker inte tycker om elbilar, med tanke på att service, oljebyten, slitna kamremmar och dylikt är det de lever på. Men för besiktningen ser jag inga direkta nackdelar i samband med elbilar. Om det nu inte visar sig att elbilar inte behöver ombesiktas lika ofta som ångmaskinerna. Kan ju vara så iofs.Nicke Nyfiken skrev:Precis det gjorde jag när jag var och besiktiga frugans VW-fuldiesel förra gången på Besikta. Och jag kan säga att det INTE föll i god jord. Besiktningsmannen blev påtagligt irriterad och sur för att jag pratade mig varm om elbilar. Jag var tvungen att sluta innan han surnade ihop totalt och satte ombesiktning på bilen.mati skrev:Förklarade du inte för besiktningsmannen att du till vardags inte kör såna där stenåldersmaskiner längre? Jag är säker på att jag hade gjort det. Det är ju pinsamt annars.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det är nog olika. Den besiktningstekniker jag känner är allmänt bilintresserad och har definitivt inget mot elbilar eller Tesla.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
Han var antagligen petrolhead rent allmänt kanske?mati skrev:Konstigt. Jag kan förstå att verkstäder och bilmekaniker inte tycker om elbilar, med tanke på att service, oljebyten, slitna kamremmar och dylikt är det de lever på. Men för besiktningen ser jag inga direkta nackdelar i samband med elbilar. Om det nu inte visar sig att elbilar inte behöver ombesiktas lika ofta som ångmaskinerna. Kan ju vara så iofs.Nicke Nyfiken skrev:Precis det gjorde jag när jag var och besiktiga frugans VW-fuldiesel förra gången på Besikta. Och jag kan säga att det INTE föll i god jord. Besiktningsmannen blev påtagligt irriterad och sur för att jag pratade mig varm om elbilar. Jag var tvungen att sluta innan han surnade ihop totalt och satte ombesiktning på bilen.mati skrev:Förklarade du inte för besiktningsmannen att du till vardags inte kör såna där stenåldersmaskiner längre? Jag är säker på att jag hade gjort det. Det är ju pinsamt annars.
Här i Bollnäs gick det väldigt smidigt och allt var som vanligt när jag besiktade min Leaf nyligen iaf

(bortsett från dubbdäck som jag hade hoppats slippa men blev tvungen att lägga på dom bara veckan innan, bromsprovaren är inte snäll mot dessa känns det som tyvärr, bilen hoppade
lixom ur rullarna när dom testade parkeringsbromsen som naturligtvis slog på fullt eftersom den är elektrisk precis som på Tesla och säkert många andra bilar numera)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19