Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Moderator: Redaktion
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Jag har en "gammal" P85 från mars 2014. Fulladdad påstår bilen att den kan köras 366 km men vi vet ju att verkligheten är mer flexibel och att NEDC har en annan siffra. Jag hittar dock inte NEDC uppgifter om min bil och är intresserad av att byta upp mig till en bil med Totalsjälvkörningskapacitet. Frågan är om 75 kW är likställt med vad jag har? Eller är det så enkelt att man jämför watt för watt?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
En ny 75 med nytt batteri skulle nog komma längre än så gissar jag. Jag har ställt mig samma fråga nämligen. Min P85 från mars 2014 visar 379km vid fulladdat batteri.
En 75 har dock inte samma roliga kick-in-the-ass känsla som P85:an.
En 75 har dock inte samma roliga kick-in-the-ass känsla som P85:an.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Det jag märker när jag nu sen en stund tillbaka kör en 70D är att förbrukningen är i stort sett identisk med min RWD85. Jag trodde att D-bilarna var snålare, men på de vägar jag kör så är det ingen skillnad. Vilket då betyder att jag får kortare räckvidd med en 70 i och med att den de facto har mindre batteri att använda sig av. Hur stor skillnaden är mer exakt vet jag inte, har inte kört den tom. Jag trodde att räckvidden skulle bli ungefär samma när man jämför ett lite mindre batteri men med lägre förbrukning. Men så är det alltså inte (för mig iaf)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Min 70 visar 360 typical vid 100% och 323 vid 90% så en 75 har lite mer än vad era P85 visar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Hittade den här tabellen som delvis svarar på min egen fråga.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
Kan inte klistra in bilden men finns på länken till wikipedia.
Våra RWD 85 ska gå 502 km. En AWD 75: 442. En RWD 75: 417 enligt NEDC.
Skickat från min iPad med Tapatalk
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
Kan inte klistra in bilden men finns på länken till wikipedia.
Våra RWD 85 ska gå 502 km. En AWD 75: 442. En RWD 75: 417 enligt NEDC.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Detta stämmer nog inte eller så är NEDC riktigt snäll mot P85Ragnarferdinand skrev:Hittade den här tabellen som delvis svarar på min egen fråga.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
Kan inte klistra in bilden men finns på länken till wikipedia.
Våra RWD 85 ska gå 502 km. En AWD 75: 442. En RWD 75: 417 enligt NEDC.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Enligt samma sida och EPA klarar P85 426km och 75D 417km. Det skiljer alltså bara 9km. Nu vet jag iofs inte hur man någonsin skulle kunna klara 426km med en P85, men det är en annan femma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
En p85 ska alltså komma några km längre men efter några tusen mil kan man nog räkna med lite degradering av batterierna så borde bli typ lika, kanske något bättre för en helt ny 75a
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Låter lite konstigt. Du borde köra samma sträcka sida vid sida med en annan Tesla och kolla exaktHelectriC skrev:Det jag märker när jag nu sen en stund tillbaka kör en 70D är att förbrukningen är i stort sett identisk med min RWD85. Jag trodde att D-bilarna var snålare, men på de vägar jag kör så är det ingen skillnad. Vilket då betyder att jag får kortare räckvidd med en 70 i och med att den de facto har mindre batteri att använda sig av. Hur stor skillnaden är mer exakt vet jag inte, har inte kört den tom. Jag trodde att räckvidden skulle bli ungefär samma när man jämför ett lite mindre batteri men med lägre förbrukning. Men så är det alltså inte (för mig iaf)

Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Båda batterierna degraderar väl. Det är alltså i princip slumpen som avgör vilken bil som har längre räckvidd efter några år. Om 75:ans batteri råkar degradera mer så har man otur, men det kan ju vara tvärtom också. Min P85 har ungefär 13km längre räckvidd än trådskaparens, så det ligger helt klart inom marginalen. Man skulle alltså kunna säga att 75D och P85 har i praktiken samma räckvidd, men inte riktigt samma prestanda.apkungen skrev:En p85 ska alltså komma några km längre men efter några tusen mil kan man nog räkna med lite degradering av batterierna så borde bli typ lika, kanske något bättre för en helt ny 75a
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
det räcker att se över tid vid ungefär samma väder med vinterdäck på båda och samma förare. Mer exakt en så känns aningen för akademisktapkungen skrev:Låter lite konstigt. Du borde köra samma sträcka sida vid sida med en annan Tesla och kolla exaktHelectriC skrev:Det jag märker när jag nu sen en stund tillbaka kör en 70D är att förbrukningen är i stort sett identisk med min RWD85. Jag trodde att D-bilarna var snålare, men på de vägar jag kör så är det ingen skillnad. Vilket då betyder att jag får kortare räckvidd med en 70 i och med att den de facto har mindre batteri att använda sig av. Hur stor skillnaden är mer exakt vet jag inte, har inte kört den tom. Jag trodde att räckvidden skulle bli ungefär samma när man jämför ett lite mindre batteri men med lägre förbrukning. Men så är det alltså inte (för mig iaf)

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Ligger på ca 395km typical. Körde 42 mil i somras med 5mil kvar =47mil. Var 70-90väg Tärnaby till Umeå där jag slaviskt höll hastighetsgränsen och 4 personer i bilen.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Och modellen är ...?Leo skrev:Ligger på ca 395km typical. Körde 42 mil i somras med 5mil kvar =47mil. Var 70-90väg Tärnaby till Umeå där jag slaviskt höll hastighetsgränsen och 4 personer i bilen.

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Han körde efter navigatorns rek. och då blir alla sträckor längre6884 skrev:Tärnaby - Umeå är väl bara 36 mil..

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
P85.
6884: Det blev en omväg via Vindeln och Vännäs osv. Därav milen. Var förresten uppe på Ryfjällstoppen i somras och vi kan inte begripa hur man kan springa upp/ner på 57min utan att slå ihjäl sig! För att inte tala om hur man orkar! Respekt
6884: Det blev en omväg via Vindeln och Vännäs osv. Därav milen. Var förresten uppe på Ryfjällstoppen i somras och vi kan inte begripa hur man kan springa upp/ner på 57min utan att slå ihjäl sig! För att inte tala om hur man orkar! Respekt

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Jag köpte min P85 begagnad men kanske någon här minns vad 100% laddning motsvarade i typical när bilen var ny. Och vad ska vi förvänta oss som naturlig degenerering?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Det går väl inte att jämföra så i och med att brickingen ändrades nångång under årens lopp?Ragnarferdinand skrev:Jag köpte min P85 begagnad men kanske någon här minns vad 100% laddning motsvarade i typical när bilen var ny. Och vad ska vi förvänta oss som naturlig degenerering?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Bricking?
Det får jag googla 
Om någon mer missat så hittade jag lite bakgrund här.
http://www.theverge.com/2013/4/26/42708 ... onditional


Om någon mer missat så hittade jag lite bakgrund här.
http://www.theverge.com/2013/4/26/42708 ... onditional
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Bricking=hur mycket i botten av batteriet som inte går att använda för att skona batteriet. Eller så var det själva formeln som räknar ut distans som ändrades? Typ vilket tal som ligger i systemet som genomsnittsförbrukning. Nåt var det iaf som ändrades nån gång under 2015?Ragnarferdinand skrev:Bricking?Det får jag googla
Om någon mer missat så hittade jag lite bakgrund här.
http://www.theverge.com/2013/4/26/42708 ... onditional
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Räckvidd P85 2014 vs. Ny 75
Ska man vara noga så är bricking snarare det att man har använt mer än vad batteriet tål, och det kan då inte laddas upp igen. Det blir lika användbart som en tegelsten (brick). Det är skyddet mot bricking som man misstänker har minskats, d v s att bilen tillåter större urladdning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS