Service/småfix och upplevelser av lånebil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Service/småfix och upplevelser av lånebil

Inlägg av olarsson »

Har bilen inne för koll/åtgärd av en del köldrelaterade små irritationsmoment och fick låna en S60 under tiden.
Några subjektiva reflektioner kring skillnader mot min (äldre) S85.

- 60 vs 85 – Väsentligt sämre acceleration. Minst lika stor skillnad som 85 vs P85 skulle jag subjektivt säga.
- Nya stolarna – Bättre ryggstöd med högre nackstöd och lite mer sidostöd(?).
- Nya sensorer/farthållare etc – Använder sällan farthållare och gillar inte att lämna över till automatiska system, har inte provat hur väl de fungerar. Bra dock att hastighetsskyltarna visas i instrumentklustret. Sensorerna har också ett vidare upptagningsområde och tycks vara känsligare, vilket gör att de reagerar när man kökör invid tex en snövall och tänder upp varningsgrafiken i instrumentklustret.
- Nya blinkers/vxl-spakarna – Snyggare och mera ergonomisk placering, men klenare känsla i plast och form.
- Luftfjädring – Som jag minns det från tidigare lånad bil, lite bekvämare på vissa underlag och i vissa hastigheter, men också en konstgjord, artificiell och lite död chassikänsla.
- Dubbdäck – Jäklar vad de låter! Har inte haft dubbat på några år och hade glömt det. Väg/däckljud är väl kanske även annars de ljud man märker mest (oavsett däck).

Det som förhoppningsvis ska fixas på min bil är

- ”Gummipackning” mellan backspegelhus och fot frös fast då spegeln var invikt med auto fold. Stack ut då spegeln fälldes tillbaka ut. Har inte använt auto fold sedan dess, verkar klokast att inte göra det vintertid. (Detsamma gäller auto tilt vid backning då glaset också fryser fast i spegelhuset och inte går att justera.) Även lånebilen hade fö utstickande ”gummipackning” när speglarna fälldes in.
- Återkommande problem att ladda vid kyla. Kabeln går in helt, men låses inte fast och laddning startar ej. Låsstiften som kärvar och inte låser fast kabeln?
- Låsmekanismen till frunken kärvar och öppnar bara halvvägs. Man måste trycka på nyckelmojängen och lyfta luckan samtidigt för att det ska funka.
- Kromlist dörrkant höger bak lossnade/sitter löst – åkte med sidorutan upp/av. Sitter väl bara tryckta på dörrkanten, vet inte om det ev är något clip eller liknande som eventuellt lossnat.
- Takluckan fastnade, gick ej att öppna utan att trycka uppåt i bakkant med handen. Problemet kvarstod även då bilen blivit varm, men fungerar som det ska nu. Tesla ville titta på det och kolla så att mekanismen fungerar som den ska. Dessutom knarrar och gnisslar det runt listerna när man kör, särskilt på ojämnt underlag. Justeras? Smörjas? Har provat att smörja med vaselin efter tips, men det hjälper bara en kort tid sedan är ljudet tillbaka. Mycket irriterande då det sitter precis ovanför huvudet och låter när man kör.

För övrigt överraskade de mig med det glada beskedet att den i augusti beställda mittkonsolinsatsen nu fanns hemma och ska monteras. Precis när man inte saknar småfack etc längre och börjat uppskatta hålet att ställa hämtmatkassen i, hehe.
Men jag tror att det blir snyggare och lite mera ombonat och de extra drickahållarna är välkomna då de under armstöden sitter just under armstöden vilket inte är så praktiskt.. : )

Återkommer med rapport om hur felen avhjälpts och kanske en bild eller två på mittkonsolen om någon är nyfiken.
Senast redigerad av olarsson, redigerad totalt 1 gånger.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Re: Service/småfix och upplevelser av lånebil

Inlägg av Feddan »

Intressant, jag uppskattar informationen! Har du pre-paid service plan eller täcks allt av garanti?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Ingen pre-paid, men jag menar att det bör gå under garanti. Ett par av sakerna var jag beredd att avfärda men Tesla ville att jag skulle komma in så att de fick titta på det ändå.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Allt fixat under garanti utan kostnad.

- ”Gummipackning” mellan backspegelhus och fot: Borttagen. Tydligen lite blindtarm över dem, man klarar sig fint utan..
- Återkommande problem att ladda vid kyla: Felet kunde inte återskapas, var nog inte kallt nog.
- Låsmekanismen till frunken kärvar: Smörjt, fixad.
- Kromlist dörrkant höger bak. Återmonterad med fixade clips som lossnat.
- Takluckan fastnade/gnisslar: monterat någon slags anti-squeak-tejp. Har inte hunnit kolla hur det funkar.

Sedan får man också berömma dem för kundomhändertagandet. Ringde och lämnade statusrapport under arbetet, levererade bilen hem på kvällen när den var klar, tvättad (om än ganska slarvigt), allmänt genomgången (däck, bälten, torkarblad osv, spolarvätska påfyllt).

Däremot kan jag inte rekommendera mittkonsolen. Ganska snygg att se på, ger mer ombonat intryck, men ruskigt dålig kvalitet. Amerikanskt plastig, väsentligt sämre än inredningen i övrigt. Känns som ett tredjepartstillbehör, men prissatt som om den vore gjord av guld. 6900 inklusive arbete och anslutning för telefon!! :shock: :o
Nu slapp jag betala arbetskostnaden eftersom jag beställde den redan innan leverans av bilen, men jäklar i min lilla låda, det är den inte värd.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bra att veta, tänkte själv beställa en. I Infra city sa de att jag kunde beställa en och titta på den när den kommer och sedan bestämma mig om jag vill ha den eller inte. Kanske du kan lämna tillbaka din om du inte vill ha den?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Nej jag kommer att behålla den. Nu sitter den där och jag gillar hur det ser ut, men det är synd att de inte kunde fått pris/kvalitet att mötas lite bättre. Dvs halva priset och dubbla kvaliteten...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

När jag kört med bilen lite nu så verkar allt funka som det ska.

Och mittkonsolen är rätt trevlig ändå. Plastig att ta i men ganska snygg att se på och det är fint att kunna gömma undan lite prylar utom synhåll och ställa kaffet ur vägen för armbågen.
Dessutom är det bra att saker inte dräller omkring löst när det börjar gå undan lite.
http://flip.it/EB6Q5
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

olarsson skrev:
När jag kört med bilen lite nu så verkar allt funka som det ska.

Och mittkonsolen är rätt trevlig ändå. Plastig att ta i men ganska snygg att se på och det är fint att kunna gömma undan lite prylar utom synhåll och ställa kaffet ur vägen för armbågen.
Dessutom är det bra att saker inte dräller omkring löst när det börjar gå undan lite.
http://flip.it/EB6Q5
Ganska coolt med rosa telefonen mot backsätet :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hade ju varit bra med en kylbox i mittkonsolen. Men det kanske finns någon som passar direkt ner i facket? Men det ska ju bli snyggt också.
Skriv svar