Vad kostar ett batteri?
Moderator: Redaktion
Vad kostar ett batteri?
Tänkte höra om någon har uppfattning om vad ex ett 90kwh batteri skulle kunna kosta?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Vad kostar ett batteri?
De som har P90D och vill uppdatera till P100D får betala $20 000 har jag för mig.Lophornis skrev:Tänkte höra om någon har uppfattning om vad ex ett 90kwh batteri skulle kunna kosta?
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
200 000 dollar låter galet dyrt, då behåller jag nog hellre min P90D och köper en ny P100Dvigge50 skrev:De som har P90D och vill uppdatera till P100D får betala $200 000 har jag för mig.Lophornis skrev:Tänkte höra om någon har uppfattning om vad ex ett 90kwh batteri skulle kunna kosta?

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tänkte ungefär svenska kronor men skrev dollarJohnalm skrev:200 000 dollar låter galet dyrt, då behåller jag nog hellre min P90D och köper en ny P100Dvigge50 skrev:De som har P90D och vill uppdatera till P100D får betala $200 000 har jag för mig.Lophornis skrev:Tänkte höra om någon har uppfattning om vad ex ett 90kwh batteri skulle kunna kosta?

Tänkte mer vad det kan kosta att ersätta när det börjar bli sämre. En mobil som får sämre batteri tider byter man ju ut. Lite extremt att byta hela bilen.vigge50 skrev:Tänkte ungefär svenska kronor men skrev dollarJohnalm skrev:200 000 dollar låter galet dyrt, då behåller jag nog hellre min P90D och köper en ny P100Dvigge50 skrev:De som har P90D och vill uppdatera till P100D får betala $200 000 har jag för mig.Lophornis skrev:Tänkte höra om någon har uppfattning om vad ex ett 90kwh batteri skulle kunna kosta?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Teslas har 8 års garanti på batterierna och antagligen kommer de hålla bra även efter garantin har gått ut så din fråga borde i så fall vara om vi vet vad ett 90 kWh batteri kostar om 10-12 år och jdet kan vi omöjligt svara på eftersom vi inte har en aning om hur batterier kommer utvecklas framöver. Jämför inte med degraderingen i en telefon, batterierna i en Tesla håller betydligt bättre än så.Lophornis skrev:Tänkte mer vad det kan kosta att ersätta när det börjar bli sämre. En mobil som får sämre batteri tider byter man ju ut. Lite extremt att byta hela bilen.vigge50 skrev:Tänkte ungefär svenska kronor men skrev dollarJohnalm skrev:200 000 dollar låter galet dyrt, då behåller jag nog hellre min P90D och köper en ny P100Dvigge50 skrev:De som har P90D och vill uppdatera till P100D får betala $200 000 har jag för mig.Lophornis skrev:Tänkte höra om någon har uppfattning om vad ex ett 90kwh batteri skulle kunna kosta?
Det är 8 års garanti på batteriepacket så ingen lär behöva tänka på detta förrän år 2023/2024 vad gäller Model X och då lär kostnad per kWh vara rejält lägre än nu. Priset på $20 000 för uppgradering från 90kWh till 100kWh gällde för de som redan hade tagit leverans medan de som inte hade fått bilen levererad kunde betala $10 000 för samma sak. Dock får man inte glömma att kostnaden alltså är 90kWh batteripack + $10 000 eller $20 000 för byte till 100kWh. Man behåller alltså inte sit gamla 90 kWh batteripack.Lophornis skrev:
Tänkte mer vad det kan kosta att ersätta när det börjar bli sämre. En mobil som får sämre batteri tider byter man ju ut. Lite extremt att byta hela bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tror att väldigt få bilar kommer byta batteri. Bilarna kommer helt enkelt ta slut innan batteriet gör det.
Precis, 8 år är garantin. Batterierna kommer inte fungera OK i 8 år och sedan vara värdelösa efter 8 år och en dag. Efter 8 år kan man nog tänka sig att det skulle gå att få större kapacitet i samma batteripackformat som i dag. Då får man avgöra om bilen är tillräckligt bra skick för att kosta på ett nytt batteripack och ge den längre räckvidd eller om man hellre köper ny bil och får både längre räckvidd, nya funktioner och ny bil.LarsL skrev:Tror att väldigt få bilar kommer byta batteri. Bilarna kommer helt enkelt ta slut innan batteriet gör det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Läste denna artikeln: https://transportevolved.com/2016/03/08 ... wer-alone/
480 000 km och ingen förlorad kapacitet... ganska otroligt. Tydligen har GM aldrig behövt byta ut ett enda batteripack.
Sent from my iPad using Tapatalk
480 000 km och ingen förlorad kapacitet... ganska otroligt. Tydligen har GM aldrig behövt byta ut ett enda batteripack.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Varav en tredjedel på el, typ 16.000mil, skapligtsweslac skrev:Läste denna artikeln: https://transportevolved.com/2016/03/08 ... wer-alone/

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Med 5 mil per laddning skulle det betyda över 3000 laddningar. Dvs ca 3 fulla laddningar per dag. Imponerande att få det körmönstret att gå ihop.
Den laddar väl med motorbroms etc också ?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Japp, jag äger en Ampera (europa volt) och den motorbromsladdar.Remuz skrev:Den laddar väl med motorbroms etc också ?
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
- Bjelke
- Teslaägare
Kan man läsa av hur mycket en en elbil har laddat batteriet av egen kraft under sin livstid sas? Det skulle ju vara intressant lixom 
Min Leaf har ngt enkelt men det försvinner typ när man stängt av bilen...
(Och Priusen oxo)

(Och Priusen oxo)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Logga in på https://youplus.nissan.se och leta fram mitt garage, din bil, körhistorik.Bjelke skrev:Kan man läsa av hur mycket en en elbil har laddat batteriet av egen kraft under sin livstid sas? Det skulle ju vara intressant lixom
(Och Priusen oxo)
Har för mig att man måste aktivera/godkänna att historik sparas, kommer inte ihåg riktigt. Var nästan ett år sen jag gjorde det..
Notera: Sämre hemsida/app får man verkligen leta efter, men det går att få fram lite statistik om man har tålamod och klickar runt bland de fullständigt ologiska länkarna tills man hittar rätt

- Bjelke
- Teslaägare
Ok ska kolla detevilirish skrev:Logga in på https://youplus.nissan.se och leta fram mitt garage, din bil, körhistorik.Bjelke skrev:Kan man läsa av hur mycket en en elbil har laddat batteriet av egen kraft under sin livstid sas? Det skulle ju vara intressant lixom
(Och Priusen oxo)
Har för mig att man måste aktivera/godkänna att historik sparas, kommer inte ihåg riktigt. Var nästan ett år sen jag gjorde det..
Notera: Sämre hemsida/app får man verkligen leta efter, men det går att få fram lite statistik om man har tålamod och klickar runt bland de fullständigt ologiska länkarna tills man hittar rätt

Jo allt som Nissan gjort kring den bilen är ju sjukt uselt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19