Tesla X radiomottagning
Moderator: Redaktion
Tesla X radiomottagning
Jag har en Tesla X och radion känns instabil. Man får inte in rix FM som är favoriten hos de yngre i baksätet. Finns det någon som upplever samma sak i X eller är det gubben som är för gammal för den nya tekniken???
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Tesla X radiomottagning
Använder nästan bara internetradion av den anledningen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Antal gånger jag använt radion i min Tesla på snart 14 månader: exakt 0.
Den har Spotify
Den har Spotify

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Fm-radion är fortfranade användbar då den internetbaserade varianten by default börjar med reklamsnuttar när man väljer kanal.
Bläddrar man lite mellan radiokanalerna får man således bara höra reklam om och om igen vilket irriterar mig.
Men som danni skriver, spotify löser ovan nämnda problem galant! Med bättre ljudkvalité dessutom.
Bläddrar man lite mellan radiokanalerna får man således bara höra reklam om och om igen vilket irriterar mig.
Men som danni skriver, spotify löser ovan nämnda problem galant! Med bättre ljudkvalité dessutom.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Spotofy har väl inte reklam och för TuneIn beror det väl på vilken kanal du väljer precis som på FM-radion egentligen? Själv har jag ingen reklam på de TuneIn-kanaler som jag lyssnar på. Var notorisk P1-lyssnare tidigare men nu lyssnar jag endast på radio när jag är intresserad av trafikläget eller som nu senast när Tesla Servicecenter försökte få in uppdatering i min bil. Tänkte jag kunde ge all bandbredd som fanns till dem även ifall det spelar mindre roll på 4G med 128-192 kbps.Zoidberg skrev:Fm-radion är fortfranade användbar då den internetbaserade varianten by default börjar med reklamsnuttar när man väljer kanal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Trådstartaren PHAWA vill lyssna på radiokanalen RIX FM vilket inte fungerar tillfredställande på vanlig radio.
Lösningen heter Spotify enligt danni och Zoidberg. Hur gör man då?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Man lyssnar på den musik man vill via Spotify istället och slipper allt tjöt och dålig kvalitet. Plus kan skippa låtar man inte känner för att höra. Tada! Helt plötsligt är livet mycket bättre. Vanlig radio känns ungefär lika relevant som fossilbilar, och det är nog mest en vanesak om man råkar föredra det.Nicke Nyfiken skrev:Trådstartaren PHAWA vill lyssna på radiokanalen RIX FM vilket inte fungerar tillfredställande på vanlig radio.
Sen finns det ju faktiskt även internetradio i bilen, och mig veterligen kan man även lyssna på Rix FM med bättre kvalitet och tillförlitlighet den vägen. Om man nu tvunget måste.
Precis, Rix FM finns på TuneIn så vill man ha reklam och skitsnack kan man lyssna på den kanalen där med bättre kvalite än FM-radio. Själv föredrar jag dock reklamfria kanaler med mindre tjöt.danni skrev:Man lyssnar på den musik man vill via Spotify istället och slipper allt tjöt och dålig kvalitet. Plus kan skippa låtar man inte känner för att höra. Tada! Helt plötsligt är livet mycket bättre. Vanlig radio känns ungefär lika relevant som fossilbilar, och det är nog mest en vanesak om man råkar föredra det.Nicke Nyfiken skrev:Trådstartaren PHAWA vill lyssna på radiokanalen RIX FM vilket inte fungerar tillfredställande på vanlig radio.
Sen finns det ju faktiskt även internetradio i bilen, och mig veterligen kan man även lyssna på Rix FM med bättre kvalitet och tillförlitlighet den vägen. Om man nu tvunget måste.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
+1danni skrev:Man lyssnar på den musik man vill via Spotify istället och slipper allt tjöt och dålig kvalitet. Plus kan skippa låtar man inte känner för att höra. Tada! Helt plötsligt är livet mycket bättre. Vanlig radio känns ungefär lika relevant som fossilbilar, och det är nog mest en vanesak om man råkar föredra det.Nicke Nyfiken skrev:Trådstartaren PHAWA vill lyssna på radiokanalen RIX FM vilket inte fungerar tillfredställande på vanlig radio.
Enda skälet jag kan tänka mig att gå tillbaka till gammelradio är att täckningen är kass. Det förekommer ju. Men jag föredrar i dessa situationer att lyssna på Teslans stillsamma andedräkt istället.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Oj vad alla missade frågan...
Frågan är ju inte vad man ska lyssna på utan om de går bra att lyssna på FM radio...

Frågan är ju inte vad man ska lyssna på utan om de går bra att lyssna på FM radio...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag har till och från provat med internetradio och det funkar kattpiss här i Hälsingland, kanske blir bättre med 4G vilket jag ska slänga in i bilen, men
annars är det bara traditionell radio som gäller tyvärr, och har man 10 mil enkelresa till jobbet varje dag så måste man ha P4 på med trafikvarningarna osv...
Den vanliga radion är tyvärr oxo rätt så kass men funkar iaf dugligt. (P4 har ju grymma effekter på masterna men "andra" kan vara hopplösa att få in)
Edit: ville alltså bara få fram att även i Model S är det klent med både radio och internetradio...
annars är det bara traditionell radio som gäller tyvärr, och har man 10 mil enkelresa till jobbet varje dag så måste man ha P4 på med trafikvarningarna osv...
Den vanliga radion är tyvärr oxo rätt så kass men funkar iaf dugligt. (P4 har ju grymma effekter på masterna men "andra" kan vara hopplösa att få in)
Edit: ville alltså bara få fram att även i Model S är det klent med både radio och internetradio...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Som man frågar får man svar... Om du startar en tråd här och frågar om du ska välja D4- eller D5-motorn när du beställer en ny Volvo så kommer du nog också få en del svar som inte är precis vad du tänkte dig.chaffis75 skrev:Oj vad alla missade frågan...![]()
inte X utan en S, också i storstockholm, p5 är gränsfall lite överallt i på norrsidan, pallar inte med reklamradio så ingen erfarenhet av det, men följande siffror kanske förklarar
p1,p2,p3 sänder med 60kw
p5 sänder med 1.5kw
rix fmoch flera andra reklamradio har 1kw
sen finns det fler skillnader i utsändningen
motsvarande siffror kan hittas på https://www.teracom.se/privat/radio/fre ... ler-radio/ för hela landet
p1,p2,p3 sänder med 60kw
p5 sänder med 1.5kw
motsvarande siffror kan hittas på https://www.teracom.se/privat/radio/fre ... ler-radio/ för hela landet
ms 76132 "Eleamore"
Du kan i alla fall köra DAB i småländska skogar funkar vanlig radio bättre än den kassa datauppkopplingen som blivit sämre sen i somras utav okänd anledning12man skrev:inte X utan en S, också i storstockholm, p5 är gränsfall lite överallt i på norrsidan, pallar inte med reklamradio så ingen erfarenhet av det, men följande siffror kanske förklarar
p1,p2,p3 sänder med 60kw
p5 sänder med 1.5kw
Jag mäter upp 3 mer och 0,6 upp samtidigt får jag 15 ner och 4 Mbps på mobilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
i sthlm på dab, RixFM 12A 5000watt
får offra min hjärna och se om det funkar, rapport i kväll
får offra min hjärna och se om det funkar, rapport i kväll
ms 76132 "Eleamore"
Tack för alla goda råd. Har idag rattat in RIX FM på DAB-radio och det funkar, inte så mycket till min glädje, men en 9-åring och en 12-åring känner sig MYCKET nöjda (inte bara med falcondörrarna utan även musiken och snackandet
Jag håller med, att välja låtar själv på spotify kan vara SÅ befriande, ett riktigt fett rördistat gitarrackord, det är aldrig fel.

Jag håller med, att välja låtar själv på spotify kan vara SÅ befriande, ett riktigt fett rördistat gitarrackord, det är aldrig fel.

Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Aldrig några problem att lyssna på FM-radio. Har haft den på nonstop under 3 resor Ronneby-Stockholm t o r. Klockrent! 

X100 lev.14/8-18.
lite sent men i S'en så funkade Rix både DAB och FM idag var mest i vällingby/järfälla och inte längre bort
ms 76132 "Eleamore"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Kan bara hålla med "chaffis75"danni skrev:Man lyssnar på den musik man vill via Spotify istället och slipper allt tjöt och dålig kvalitet. Plus kan skippa låtar man inte känner för att höra. Tada! Helt plötsligt är livet mycket bättre. Vanlig radio känns ungefär lika relevant som fossilbilar, och det är nog mest en vanesak om man råkar föredra det.Nicke Nyfiken skrev:Trådstartaren PHAWA vill lyssna på radiokanalen RIX FM vilket inte fungerar tillfredställande på vanlig radio.
+1chaffis75 skrev:Oj vad alla missade frågan...![]()
Hade någon frågat: När jag tittar på SVT nyheter på TV så är sändningskvalitén dålig ibland. Är det någon som upplever samma sak?
Då blir svaret: Titta på Netflix istället! Då kan man se vilka filmer man vill och slipper allt tjöt och dålig kvalité. Tada! Helt plötsligt är livet mycket bättre. Att titta på annat än film känns lika relevant som fossilbilar, och det är nog mest en vanesak om man råkar föredra det.
Även om det för vissa här känns helt overkligt att det finns folk som frivilligt lyssnar på annat än musik, eller ser på annat än film, så kan man ändå undvika att göra sig lustig över det hela.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Monark1954
- Teslaägare
Vi har hittills inte haft problem med att lyssna på FM radio. FM radio har fungerat där vi använt den även utanför tätorter.
Har dock inte underlag att säga att FM radio fungerar bra överallt då jag är helt fascinerad av ljudet från Spotify i vår Tesla.
Får slita sig från Spotify och testa FM radio mer i inlandet.
Har dock inte underlag att säga att FM radio fungerar bra överallt då jag är helt fascinerad av ljudet från Spotify i vår Tesla.
Får slita sig från Spotify och testa FM radio mer i inlandet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Här i Jämtland är det inte alltid som Tunein och Spotify har någon täckning. Då återstår bara FM-radion.
En kul liten observation som jag gjorde häromdagen:
Det svrta strecket vid 1000 går att flytta med fingret (då visas inställt läge med siffror).
Verkar vara frekvensen i kHz på AM-bandet (vem mins inte Radio Luxemburg på 208m = 1440kHz).
Finns AM (mellanvåg) månne kvar i bilradion i USA?
En kul liten observation som jag gjorde häromdagen:

Det svrta strecket vid 1000 går att flytta med fingret (då visas inställt läge med siffror).
Verkar vara frekvensen i kHz på AM-bandet (vem mins inte Radio Luxemburg på 208m = 1440kHz).
Finns AM (mellanvåg) månne kvar i bilradion i USA?
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
AM radio används väl fortfarande i USA. Vet inte hur det är i Teslan.
Lista på stationer som får sända med 50 kW effekt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... ted_States
Lista på stationer som får sända med 50 kW effekt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... ted_States
min S från april-15 har AM i menyerna men finns inget att ta emot, elmotorn stör rejält
ms 76132 "Eleamore"
Ja, och ska vi då titta på vad frågan var?danni skrev:Som man frågar får man svar... Om du startar en tråd här och frågar om du ska välja D4- eller D5-motorn när du beställer en ny Volvo så kommer du nog också få en del svar som inte är precis vad du tänkte dig.chaffis75 skrev:Oj vad alla missade frågan...![]()
"Jag har en Tesla X och radion känns instabil. Man får inte in rix FM som är favoriten hos de yngre i baksätet. Finns det någon som upplever samma sak i X eller är det gubben som är för gammal för den nya tekniken???"
En person har köpt en Tesla och frågar på ett Tesla-forum om en funktion i sin Tesla som, oavsett vad du personligen tycker om den, faktiskt används av miljontals människor. Du jämför det med det att fråga om köpråd för Volvo på ett Tesla-forum. Really?
Jag tycker också att mottagningen i min X är dålig, och DAB-radion fungerar knappt alls. Skönt att höra att jag inte är ensam om det. Oerhört tröttsamt att behöva läsa en massa svar i stil med "Varför lyssnar du på Eminem? Lyssna på Radiohead istället!" insprängt bland de vettiga svaren.
Svart X75D -17