ca 380 km i en model X. Skellefteå-storjord uppåt.

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Vasp

ca 380 km i en model X. Skellefteå-storjord uppåt.

Inlägg av Vasp »

Jag har blivit något av en inofficiell ambassadör för elbilar i allmänhet och tesla i synnerhet så fort bilar kommer på tals. Model X har flera jag har pratat med varit intresserade av mer så än model S. Fast alla de vanliga restriktionerna finns. Är räckvidden tillräcklig hur funkar bilen på vinter hur lång tid tar det att ladda etc.

Bäst går det när man ger exempel på verkliga livet. Typ från Björn Nylands videos och tester och så.

Ett klassexempel där jag bor är att man kör till Norge. De flesta jag känner har nån gång gjort en resa eller två till Norge i livet+ alla som jobbar i Norge och kör hem sen vid längre ledigheter.

Hur stort batteri behöver model x då för att köra Skellefteå- storjord ca 380 km?. Är uppåtlut då man börjar vid kusten och så ska man över fjällen. Hur mycket i Nedc räckvidd behövs tro? Man ska kunna köra även i minus 20 på vintern och hålla hastigheten som står på skyltarna. Jag tror att en 100kwh utan P skulle klara det.

När en Tesla eller annan elbil klarar en sån här resa under dessa givna förhållanden så finns det enligt mig ingen räckvidd ursäkt längre. När man har den räckvidden så är det bara priset som ska ner. Jag hoppas att Model y ska klara det de det är den Teslan jag siktar på.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: ca 380 km i en model X. Skellefteå-storjord uppåt.

Inlägg av e5m1r »

Det är hastigheten som är boven
Jag har inga problem att köra 380km i en s70 på småvägar
Att blåsa på i 130 blir nog lite svårare

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Måste sträckan klaras utan stopp? Det skulle nog bara behövas ett kort laddstopp för att köra sträckan med ett mindre
batteri, men annars känns nog 100kWh som lämpligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Vasp

Inlägg av Vasp »

I alla dessa teoretiska konversationer så kan man absolut inte tänka sig att stanna. Att stanna är totalt bortslösad tid. Och det stämmer faktiskt ganska bra även i verkligheten. För gemene skelleftebo är inte Resan en del av målet målet är målet. Sen så finns det inga Laddare alls längs vägen. Finns en typ 2 kontakt på hotell laponia i Arvidsjaur. Men det är bara 13 mil dit. inga snabbladdare finns. Skellefte kraft pratar visserligen om att sätta upp en snabbladdare i Arvidsjaur och en i Arjeplog. Men vi får se när det blir. Och sträckan till storjord är endast på 38 mil inga problem att köra den sträckan utan att stanna.
Senast redigerad av Vasp, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Tittar också på den sträckan, kör västkusten- Bodö- Lofoten på fiskesemester, de senaste två åren med Model S 85 genom Norge. Det tar tid, 24 t till Bodö. Har tidigare tagit inlandsvägen till Arjeplog och vidare mot Norge. Den uppförsbacken upp på fjället, där toppen nås få mil innan Storjord torde inte gå att köra från Skellefteå ens på sommaren. Tror att Model X 100 har ungefär samma räckvidd som min Model S 85D. Jag eftersträvar dock inte större batteri för denna enda resa om året som kräver längre räckvidd. Jag hoppas på någon lokal aktör (Skellefte kraft?) sätter upp en Chademoladdare i Arjeplog och/eller Arvidsjaur innan semestern, annars provar jag nog sträckan på hemvägen med nerförsbacke. Har då ingen färjtid att passa, kan evt ladda 16A trefas i Arvidsjaur. Hemresan får dock inte ta för lång tid, fyllda frigolitboxar med hälleflundra och torskfileer skall helst in i frysen inom ett dygn.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

38 mil tar en stund, p***paus? vad är hastighetsgränserna där uppe?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Det är helt rätt att farten eller farten*farten som är starkt inverkande.
Du måste ner under 90 km/h för att nå 380 km utan laddning.
Vid 90-100 km/h har 250 Wh/km noterats.

För att nå 380 km måste nu ner under 235 Wh/km med ett 90 batteri och 260 Wh/km med ett 100 batter. Under för att man bör kanske ha någon marginal.

Just på aktuell sträcka kan du med medhavd typ 2 kabel toppa upp i Arvidsjaur, se uppladdning.nu. Då kan du säkert köra denna sträcka utan att köra under gällande hastighetsgränser.

130 km/h på E4 och - 10 grader drog minst 350 Wh/km.

Vi har kört över 500 mil på vår 19" vinterdäck med medelförbrukning ca 295 Wh/km. Då kör jag oftast +20 över gällande hastighet.

Testade i regn och plusgrader att hålla gällande 100 resp. 110 km på E4 Övik-Umeå. Gav ca 245 Wh/km.
Försökte testa under en 40 mil tur att hålla hastigheten men kunde inte låta bli att lägga mej bakom en Porsche för att se hur han reagerade, där sprack den testen. Men kul var det, det är väl det Teslakörning går ut på oavsett vilken hastighet respektive når full njutning.

Läs gärna mer på tråden om förbrukning för modell X
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=5988

Jag hoppas på att fler snabbladdare från Umeå Energi, Skellefteå Kraft med flera som utnyttjar bidrag från Klimatklivet som gör att vi åtminstone i Västerbotten och Södra Norrbotten kan köra även i inlandet utan några begräsningar. Oavsett temperatur, snö eller släpvagn.
Lycksele och Storuman står i tur för Chademo i vinter och destinationsladdare finns redan i Storuman.

Välj modell X om du känner för den bilen, utbyggnad av laddsystem kommer säkert i kapp behoven.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Vasp

Inlägg av Vasp »

Storjord-skellefteå borde funka typ redan idag med 90 modeller. Då man har geografin till sin fördel och inte sin nackdel. Du får gärna prova på.

Google maps säger att det tar 4 timmar 22 minuter att köra. Google maps brukar vara väldigt konservativ i tiden enligt min uppfattning. hastighetsgränserna har jag inte superkoll på då jag själv håller mig mer till kusten. har för mig att det mesta är 100 faktiskt med en del 90. Genom de få samhällen är det nog 70, 50 under korta sträckor genom de få samhällen man passerar igenom. Det mesta av vägen går genom vad man kan benämna som ödemark. 4 timmar 30 minuter mellan piss tillfällen är väl klart görbart. Om man inte har TB(Tiny bladder) eller nått. Efter fyra och en halv timme skulle det även passa perfekt att äta när bilen laddar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

När jag har sådana "teoretiska" diskussioner så brukar jag bara framföra vad Teslan är bra på och vad den inom rimliga gränser klarar av, och räcker inte det så påpekar jag alltid att det är
högst frivilligt att köpa den.
Den är ju även ganska dyr oxo, lite beroende på hur man jämför och med vad man jämför den med, men dom som kör många mil per år har ju mest att vinna på en elbil såklart
(om det funkar för dom sas).
Personligen så klarar jag inte mkt mer än ett par timmar bakom ratten och sedan måste jag helt enkelt stanna för att gå på muggen och framförallt sträcka på ryggen (Teslan har verkligen
inte dom bästa stolarna jag suttit i kan jag säga).
Så om man nu måste välja bil efter en sådan sträcka helt utan stopp och klara sig året runt i alla väder och med marginal för omledningar pgav olyckor mm så säger jag nog 100-battteri eller en fossilare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Bjelke skrev:
När jag har sådana "teoretiska" diskussioner så brukar jag bara framföra vad Teslan är bra på och vad den inom rimliga gränser klarar av, och räcker inte det så påpekar jag alltid att det är
högst frivilligt att köpa den.
Den är ju även ganska dyr oxo, lite beroende på hur man jämför och med vad man jämför den med, men dom som kör många mil per år har ju mest att vinna på en elbil såklart
(om det funkar för dom sas).
Personligen så klarar jag inte mkt mer än ett par timmar bakom ratten och sedan måste jag helt enkelt stanna för att gå på muggen och framförallt sträcka på ryggen (Teslan har verkligen
inte dom bästa stolarna jag suttit i kan jag säga).
Så om man nu måste välja bil efter en sådan sträcka helt utan stopp och klara sig året runt i alla väder och med marginal för omledningar pgav olyckor mm så säger jag nog 100-battteri eller en fossilare...
Jag är tveksam att 100 batteriet räcker för en sån resa i -20
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror helt klart att bränsleekonomi ska lyftas fram här. Kör man långt ofta så finns det mycket pengar att spara. Det kanske är värt ett kort stopp efter halva vägen, typ.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

När det gäller folk som absolut ska ha det till att elbilar är helt värdelösa för att man inte kan köra 200 mil i sträck eller lyckas bränna ner till Barcelona på 12 timmar eller vad det än må vara, så brukar jag faktiskt nöja mig med att konstatera att "nej, elbilar klarar faktiskt inte precis alla scenarion lika bra som fossilbilar idag, och om det är det absolut viktigaste för dig att kunna göra de här sakerna, då ska du helt enkelt inte ha en elbil, det är inte för dig". Man kan inte vinna alla diskussioner. Just när det gäller övre Norrland och långresor ser det ju tyvärr ganska dåligt ut idag, och då får man vara lite av en entusiast för att klara alla scenarion.

Som i det här fallet, man får vara beredd att ta en ganska lång lunch på Laponia, och kanske till och med slå ner på hastigheten för att klara en sån här resa. En del tycker det är acceptabelt att stå ut med lite extra krångel när man tar sin årliga Norge-resa (om man nu ens åker så ofta), för allt annat man vinner i smidighet, ekonomi, prestanda etc till vardags. Den där 1,5 timmen du laddar extra i Arvidsjaur tjänar du ju in rätt fort på att du skippar mackbesöken till vardags. Andra tycker att det absolut inte är värt det och inte funkar överhuvudtaget. Inga kompromisser någonsin! Nej, då ska de nog inte ha en elbil idag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Vasp

Inlägg av Vasp »

Om de bara satta upp en Superchargerstation i Arvidsjaur så skulle många nog ändå kunna tänka sig att köra en Tesla. Den Supercharger placeringen skulle ha ett nästan perfekt läge då den skulle ligga vid E45 och 95. Hela Skelleftetrakten plus en del norr och söder om skulle låsas upp som en potential marknad. För typ även jag själv under mina mer sansade stunder förstår att en Tesla passar inte riktigt. För om jag skulle köpa mig en elbil med långräckvidd så vill jag kunna ta den på långresor. Jag kan köra söderut väldigt enkelt nu. Men jag kan inte enkelt köra norrut eller inåt landet pga den bristande laddinfrastrukturen. Då passa det bättre för mig att jag köper en billigare elbil med betydligt mindre räckvidd och använder den endast som ett fordon för närområdet. Även om jag hade haft råd med en Tesla så skulle ett av tre väderstreck inte vara tillräckligt. Två av tre är jag däremot nöjd med. Men då den Teslan jag väntar på är Model y så Hinner nog laddinfrasturkturen ikapp mina behov. Om inte Model 3 visar sig funka perfekt i norrländskt klimat så kanske suget blir för stort och jag köper en sån.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tror nog att Tesla vill knyta ihop Supercharger-nätverket i norra Sverige med det i Norge. Sverige är ju en genväg för många resor mellan olika platser i Norge och i Norge finns större delen av Tesla-bilarna i Europa.

Tror att 2017 blir ett spännande år när det kommer till Superchargernätverkets utbyggnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Hönan eller ägget först?

Vi valde Modell X först och är säker på att ladd infrastrukturen kommer ikapp.
Redan nu kan vi åka västerut och stanna och äta i Vilhelmina, Storuman eller Arvidsjaur med flera och köra vidare mot målet.
Stanna och äta gjorde vi även med fossilbil för dessa sträckor.

Även med vår Leaf har vi testat gränserna men inser att det är först med Chademo snabbladdare som det känns praktiskt att ta sig långt.
Till våren går det säkert åka 38 mil västerut till Hemavan med en Leaf.
Däremot är det svårt att passera Ö-vik om man inte har en Tesla. Ö-viks kommun skall vänta på att Volvo börjar leverera elbilar 2019-2020 innan man verkar för Chademo snabbladdare.

Är fullt öppen för att hålla låg fart för att komma stället för att ta en fossilbil.

Håller med att vi som älskar elbilar måste tala om hur nöjda vi är, inte bara prata om att när vi kör fort så går det åt en del energi.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar