Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StELla
Teslaägare

Re: Artikel i media

Inlägg av StELla »

Inte så jag hade tänkt mig mitt första :shock: inlägg här på forumet, men här kommer en länk!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23981167.ab
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

StELla skrev:
Inte så jag hade tänkt mig mitt första :shock: inlägg här på forumet, men här kommer en länk!

Har egentligen inget med Tesla att göra. Det han gör är att utnyttjar en säkerhetsrisk i Android-telefoner och en rad andra system för att få root-rättighet på telefonen. När väl telefonen är knäckt kan man lura användaren för att få tag i en massa saker, logginuppgifter för epost, bank eller tex Tesla-kontot.

Säkerhetsbristen ligger inte i Tesla-appen. Uppdaterade telefoner ska inte ha säkerhetsbristen längre, tveksam till att det finns någon app i Play-store som ger roor-rättigheter och för andra appar måste man ändra inställningar i telefonen för att kunna installera.

Det man ska lära sig av detta är följande:

*Koppla inte upp på främmande nät.
*Installera inte främmande appar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

StELla skrev:

Välkommen! :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Men det är väldigt intressant hur artikeln vinklas som om detta är ett problem med bilen snarare än telefonen.
Är tyvärr inte längre förvånad hur media jobbar "mot" Tesla.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
StELla
Teslaägare

Inlägg av StELla »

bjelkeman skrev:
StELla skrev:

Tack o bock!
Har ju, som många andra, varit här lääänge, men valt att regga konto nu när beställningen är lagd!
Användarvisningsbild
StELla
Teslaägare

Inlägg av StELla »

JonasH skrev:
Men det är väldigt intressant hur artikeln vinklas som om detta är ett problem med bilen snarare än telefonen.
Precis så!
Artikeln kunde lika gärna heta "så kommer de åt din [mail] [Facebook] "eller vad man nu har på telefonen.
Min oortodoxa lösning på detta problem är att jag kör på en Microsoft-nalle, vilket gör mig till en väldigt liten målgrupp bland hackare...
De är som bekant ute efter volym, något Microsoft tyvärr (?) inte kan skryta med när det kommer till sålda telefoner :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

StELla skrev:
JonasH skrev:
Precis så!
Artikeln kunde lika gärna heta "så kommer de åt din [mail] [Facebook] "eller vad man nu har på telefonen.
Min oortodoxa lösning på detta problem är att jag kör på en Microsoft-nalle, vilket gör mig till en väldigt liten målgrupp bland hackare...
De är som bekant ute efter volym, något Microsoft tyvärr (?) inte kan skryta med när det kommer till sålda telefoner :)
Och några appar finns ju inte heller till den plattformen så problemet ör verkligen löst.

Min tanke är annars skaffa iPhone 4s 90% av dessa har wifi fel och då kan du inte koppla upp mot wifi alls
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

StELla skrev:
bjelkeman skrev:
StELla skrev:

Tack o bock!
Har ju, som många andra, varit här lääänge, men valt att regga konto nu när beställningen är lagd!
Ahh bil på G! :) You'll love it! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
JFAH

Inlägg av JFAH »

e5m1r skrev:
StELla skrev:
JonasH skrev:
Precis så!
Och några appar finns ju inte heller till den plattformen så problemet ör verkligen löst.

Min tanke är annars skaffa iPhone 4s 90% av dessa har wifi fel och då kan du inte koppla upp mot wifi alls
Har iofs inte läst aftonbladets artikel, men generellt kan sägas att såväl iphone som android lutar sig på samma hårdvarumässiga lösning inunder och det finns buggar i hårdvaran. Ergo Iphone kan hackas med samma metodik som android. iphones fördel är att man har en sammanhållen mjukvarustack som gör det möjligt för apple att mjukvarumässigt kompensera för åtminstone delar av hårdvarumissarna. I android fallet är det mer fragmenterat och långitfrån säkert att uppdateringar faktiskt når ut.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

JFAH skrev:
Har iofs inte läst aftonbladets artikel, men generellt kan sägas att såväl iphone som android lutar sig på samma hårdvarumässiga lösning inunder och det finns buggar i hårdvaran. Ergo Iphone kan hackas med samma metodik som android. iphones fördel är att man har en sammanhållen mjukvarustack som gör det möjligt för apple att mjukvarumässigt kompensera för åtminstone delar av hårdvarumissarna. I android fallet är det mer fragmenterat och långitfrån säkert att uppdateringar faktiskt når ut.
Jag tänker opponera mig mot det här. Det är nästan aldrig hårdvaran som är sårbar mot såna här attacker, utan mjukvaran. Där hjälper Apples sandboxmodell för appar något oerhört. Du ska komma in via en väldigt allvarlig defekt i operativsystemet om du ska få access på en nivå som gör att du kan få ut data från en annan app på det här viset. Jag vet inte om jag någonsin hört talas om såna problem med iOS, faktiskt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Jag tycker att det är lite kul att de först beskriver hur det går till. Skapar en hotspot, fejkad reklam, fejkad app, offret loggar in i Tesla appen när hen är i bilen och sen avslutar man med "så enkelt är det att ta kontrollen över bilen". Verkligen enkelt... Not :lol:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

chpaulin skrev:
Jag tycker att det är lite kul att de först beskriver hur det går till. Skapar en hotspot, fejkad reklam, fejkad app, offret loggar in i Tesla appen när hen är i bilen och sen avslutar man med "så enkelt är det att ta kontrollen över bilen". Verkligen enkelt... Not :lol:
En sak har de verkligen lyckats med - och det var kanske deras primära mål - att skapa uppmärksamhet omkring sig själva! :?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Det poppar upp överallt nu! Kul!
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

http://www.allehanda.se/motor/test-supe ... ntningarna

Läste denna recension (tyvärr bakom paywall).

Recensenten verkar över lag ganska kritisk mot Tesla av någon anledning och anser att företaget är överhypat m.m.

Jag skrev följande mail till recensenten:
-------------------------------------------------
1. Du borde testat en Tesla med prestandapaketet, jag har provkört Model S P90D och det är stor skillnad mot 90D!
2. Du skriver att Model X är två meter bred men den är faktiskt 245cm bred!
3. Nu går det också att fälla ner sätena i den mittersta raden, vilket ger 2494 liter lastutrymme, inte 2180 som du skrev.
4. Mer detaljer om måsvingsdörrarna hade kunnat presenteras. Dörrarna liknar inte särskilt mycket Mercedes 300 SL eftersom att Model X har två vridpunkter istället för en. Du kan med andra ord parkera mycket nära en annan bil utan problem.
5. Dina åsikter om att bilen känns svajig har jag aldrig hört någon annan stans. Den låga tyngdpunkten med batteriet ska ge god väghållning. Givetvis har den inte sportbilsegenskaper, det är en SUV familjebil.
6. Model 3 säger du förväntas kosta en halv miljon kronor. 35000 dollar i USA är det enda priset som är annonserat. Det borde i bästa fall motsvara cirka 340 000kr i Sverige efter supermiljöbilspremien.
7. Antalet sålda Teslor i Sverige totalt är inte 1700 som du skriver, utan 2032st i september 2016. I enbart september månad såldes det 292st Teslor. Det vill säga en hastighet av 3500 bilar per år. http://teslaclubsweden.se/information/a ... lda-bilar/
8. Du skriver att dörrarna stängs på cirka 6 sekunder. Rätt svar är 5,1 sekunder.
9. Snyggt att försöka stänga dörren samtidigt som du kliver in i bilen i filmklippet. Gör du ofta så med din egen bil? Känns lite som ett billigt knep att få bilens dörrar att se opraktiska ut.
10. Ett tips är också att ha backkameran påslagen när du kör om du tycker att backspegeln är liten och begränsar synfältet bakåt. Backkameran kan använda halva skärmen, resten kan du ha till gps eller annat.
11. Du skriver också att det säljs 2 Teslabilar per dag i Sverige. Enligt september 2016 är siffran 9,73.

Håller annars med om att bland annat interiören inte känns lika lyxig som andra bilar i samma prisklass, en trolig orsak är som du också nämner att elbilar gärna får vara så lätta som möjligt.

Tack för en i övrigt bra recension! Hoppas du testar Tesla fler gånger.
-------------------------------------------

Jag kan tycka att det känns som lite väl många uppenbara missar. Vad säger ni? Har ni hört att Model X ska kännas svajig vid kraftiga svängar? Den här recensenten undrade om bilen var felbyggd.
Tesla Model 3 2019
vigge50

Inlägg av vigge50 »

strejf skrev:
http://www.allehanda.se/motor/test-supe ... ntningarna

Läste denna recension (tyvärr bakom paywall).

Recensenten verkar över lag ganska kritisk mot Tesla av någon anledning och anser att företaget är överhypat m.m.

Jag skrev följande mail till recensenten:
-------------------------------------------------
1. Du borde testat en Tesla med prestandapaketet, jag har provkört Model S P90D och det är stor skillnad mot 90D!
3. Nu går det också att fälla ner sätena i den mittersta raden, vilket ger 2494 liter lastutrymme, inte 2180 som du skrev.
4. Mer detaljer om måsvingsdörrarna hade kunnat presenteras. Dörrarna liknar inte särskilt mycket Mercedes 300 SL eftersom att Model X har två vridpunkter istället för en. Du kan med andra ord parkera mycket nära en annan bil utan problem.
5. Dina åsikter om att bilen känns svajig har jag aldrig hört någon annan stans. Den låga tyngdpunkten med batteriet ska ge god väghållning. Givetvis har den inte sportbilsegenskaper, det är en SUV familjebil.
6. Model 3 säger du förväntas kosta en halv miljon kronor. 35000 dollar i USA är det enda priset som är annonserat. Det borde i bästa fall motsvara cirka 340 000kr i Sverige efter supermiljöbilspremien.
7. Antalet sålda Teslor i Sverige totalt är inte 1700 som du skriver, utan 2032st i september 2016. I enbart september månad såldes det 292st Teslor. Det vill säga en hastighet av 3500 bilar per år. http://teslaclubsweden.se/information/a ... lda-bilar/
8. Du skriver att dörrarna stängs på cirka 6 sekunder. Rätt svar är 5,1 sekunder.
9. Snyggt att försöka stänga dörren samtidigt som du kliver in i bilen i filmklippet. Gör du ofta så med din egen bil? Känns lite som ett billigt knep att få bilens dörrar att se opraktiska ut.
10. Ett tips är också att ha backkameran påslagen när du kör om du tycker att backspegeln är liten och begränsar synfältet bakåt. Backkameran kan använda halva skärmen, resten kan du ha till gps eller annat.
11. Du skriver också att det säljs 2 Teslabilar per dag i Sverige. Enligt september 2016 är siffran 9,73.

Håller annars med om att bland annat interiören inte känns lika lyxig som andra bilar i samma prisklass, en trolig orsak är som du också nämner att elbilar gärna får vara så lätta som möjligt.

Tack för en i övrigt bra recension! Hoppas du testar Tesla fler gånger.
-------------------------------------------

Jag kan tycka att det känns som lite väl många uppenbara missar. Vad säger ni? Har ni hört att Model X ska kännas svajig vid kraftiga svängar? Den här recensenten undrade om bilen var felbyggd.
Att fälla sätena i andra raden går endast på varianten med fem säten så om han hade sex eller sju sätes varianten som jag antar så har han rätt. Sen tycker jag också det är fel att kolla enskillda månader för försäljning som du gjort för september, bättre att kolla under längre period då vi vet att leveranserna varierar stor mellan olika månader.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

strejf skrev:
Här tycker jag faktiskt du är onödigt hård mot skribenten. Ett pris på $35.000 före moms och tullar motsvarar med dagens dollarkurs (9.70) någonstans mellan 450 och 500 KSEK före (eventuell) miljöbilspremie, så egentligen prickade han in det tämligen väl. Det är alltför många journalister som bara multiplicerar $35K med dollarkursen vilket ger ett alldeles för lågt pris. Personligen tror jag den kommer att landa runt halvmiljonen för en rimligt specad bil.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

StefL skrev:
strejf skrev:
Här tycker jag faktiskt du är onödigt hård mot skribenten. Ett pris på $35.000 före moms och tullar motsvarar med dagens dollarkurs (9.70) någonstans mellan 450 och 500 KSEK före (eventuell) miljöbilspremie, så egentligen prickade han in det tämligen väl. Det är alltför många journalister som bara multiplicerar $35K med dollarkursen vilket ger ett alldeles för lågt pris. Personligen tror jag den kommer att landa runt halvmiljonen för en rimligt specad bil.
Jag har räknat på samma förhållande som finns idag mellan Model S i USA och Sverige. Då landar basmodellen för Model 3 på ganska precis 400 000kr innan premie. Förhoppningsvis höjs supermiljöbonusen till 60 000kr också. Elon Musk har sagt att basmodellen kommer att vara en mycket bra bil men att snittpriset bland konsumenter troligtvis landar på 42-43 tusen dollar.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

strejf skrev:
Jag kan inte läsa artikeln men reagerade på det här. Model X är 227 cm bred med utfällda speglar, eller 207 cm med infällda speglar. Och det är illa nog, bilen är ju enorm och sjukt svårhanterad. 245 cm hade inte funkat, du hade inte kunnat parkera nånstans, köra in i p-hus, etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
vigge50

Inlägg av vigge50 »

strejf skrev:
StefL skrev:
strejf skrev:
Jag har räknat på samma förhållande som finns idag mellan Model S i USA och Sverige. Då landar basmodellen för Model 3 på ganska precis 400 000kr innan premie. Förhoppningsvis höjs supermiljöbonusen till 60 000kr också. Elon Musk har sagt att basmodellen kommer att vara en mycket bra bil men att snittpriset bland konsumenter troligtvis landar på 42-43 tusen dollar.
Men de priset tror jag sattes nät dollarn var runt 8,60 och sen dess har dollarn gått upp rejält vilket med stor sannolikhet kommer påverka priset, blir förvånad om Tesla inte höjer priset igen här i Sverige snart.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

vigge50 skrev:
strejf skrev:
StefL skrev:
strejf skrev:
Men de priset tror jag sattes nät dollarn var runt 8,60 och sen dess har dollarn gått upp rejält vilket med stor sannolikhet kommer påverka priset, blir förvånad om Tesla inte höjer priset igen här i Sverige snart.
Du har rätt, det var ett tag sedan jag gjorde den uträkningen. Gjorde om den nu och landade på 414 390kr för 35 000 dollar. Man betalar alltså ungefär 11kr 84 öre för en "Tesladollar".
Tesla Model 3 2019
vigge50

Inlägg av vigge50 »

strejf skrev:
vigge50 skrev:
strejf skrev:
StefL skrev:
strejf skrev:
Du har rätt, det var ett tag sedan jag gjorde den uträkningen. Gjorde om den nu och landade på 414 390kr för 35 000 dollar. Man betalar alltså ungefär 11kr 84 öre för en "Tesladollar".
Det var inte det jag menade. Tesla satte det du kallar "Tesladollar" till 11,84 när den vanliga dollarn stod i 8,60 kr, nu står den i 9,24. Då är de en gissning att "Tesladollarn" kommer hamna en bra bit över 12 om dollarn behåller det värdet som den har nu. Model lll kanske inte kostar en halv miljon men den kan mycket väl bli över 450 000 och då runt 400 000 efter supermiljöbilspremien.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

vigge50 skrev:
strejf skrev:
Det var inte det jag menade. Tesla satte det du kallar "Tesladollar" till 11,84 när den vanliga dollarn stod i 8,60 kr, nu står den i 9,24. Då är de en gissning att "Tesladollarn" kommer hamna en bra bit över 12 om dollarn behåller det värdet som den har nu. Model lll kanske inte kostar en halv miljon men den kan mycket väl bli över 450 000 och då runt 400 000 efter supermiljöbilspremien.
Du menar att Tesla inte har korrigerat priset på den svenska marknaden på ett tag trots att dollarn har gått upp? Det har väl varit någon prishöjning nu på slutet för både X och S? Det trodde jag berodde på dollarn.
Tesla Model 3 2019
vigge50

Inlägg av vigge50 »

strejf skrev:
vigge50 skrev:
strejf skrev:
Du menar att Tesla inte har korrigerat priset på den svenska marknaden på ett tag trots att dollarn har gått upp? Det har väl varit någon prishöjning nu på slutet för både X och S? Det trodde jag berodde på dollarn.
I våras säktes priset för att dollarn hade gått ner från att ligga runt 8,50 till runt 8,20 och sen tidigare i höstas så höjdes det igen för att dollarn låg runt 8,60 igen. Sen dess har dollarn dock höjts till nuvarande 9,20 efter valet och de har Tesla inte höjt priset efter så jag skulle inte förvåna mig det minsta om vi ser en prishöjning snart, kanske att de väntar till i januari och försöker få så många bilar som möjligt sålt i år.
Bjorn N

Inlägg av Bjorn N »

Jo Tesla har korrigerat priset, men sedan dess har dollarn blivit ännu dyrare.
Skriv svar