Nya 8 år vid batteribyte?
Moderator: Redaktion
Nya 8 år vid batteribyte?
När jag var på väg till min 4000 mila service så började min servicelampa lysa och väl där sa de att NSA eller vem som nu övervakar bilen konstaterat att något inte stod rätt till med mitt batteri! Har inte märkt något så det var inget problem för mig men de bytte iaf ut batteripacket. Nu är det inte klart om jag får tillbaka mitt gamla eller om jag behåller detta. Men det jag funderade över är om man får 8 nya år på batteriet?
Re: Nya 8 år vid batteribyte?
Det får man aldrig i annat sammanhang när man byter ut nåt på garanti så svaret är nog nejaikalex skrev:När jag var på väg till min 4000 mila service så började min servicelampa lysa och väl där sa de att NSA eller vem som nu övervakar bilen konstaterat att något inte stod rätt till med mitt batteri! Har inte märkt något så det var inget problem för mig men de bytte iaf ut batteripacket. Nu är det inte klart om jag får tillbaka mitt gamla eller om jag behåller detta. Men det jag funderade över är om man får 8 nya år på batteriet?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
jo, man ska väl ha garanti på reparationer? annars kan dom ju 1 dag innan garantin går ut sätta in ett gammalt skitbatteri, så efter två dagar pajar det. Ska man då stå där helt utan skydd?e5m1r skrev:Det får man aldrig i annat sammanhang när man byter ut nåt på garanti så svaret är nog nejaikalex skrev:När jag var på väg till min 4000 mila service så började min servicelampa lysa och väl där sa de att NSA eller vem som nu övervakar bilen konstaterat att något inte stod rätt till med mitt batteri! Har inte märkt något så det var inget problem för mig men de bytte iaf ut batteripacket. Nu är det inte klart om jag får tillbaka mitt gamla eller om jag behåller detta. Men det jag funderade över är om man får 8 nya år på batteriet?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Du har ju fortfarande kvar ursprungsgarantin, så om inte reparationen skedde efter sju år och 364 dagar så har du ju fortfarande täckning av den och därmed är det lugnt. Så gäller ju med allt. Garantin är ju för att du ska vara säker på att ha prylen fungerande under så många år, inte mer. Har du tre års garanti på din tvättmaskin och får den lagad eller bytt efter två så har du ju fortfarande bara ett års garanti kvar efter det.HelectriC skrev:jo, man ska väl ha garanti på reparationer? annars kan dom ju 1 dag innan garantin går ut sätta in ett gammalt skitbatteri, så efter två dagar pajar det. Ska man då stå där helt utan skydd?e5m1r skrev:Det får man aldrig i annat sammanhang när man byter ut nåt på garanti så svaret är nog nejaikalex skrev:När jag var på väg till min 4000 mila service så började min servicelampa lysa och väl där sa de att NSA eller vem som nu övervakar bilen konstaterat att något inte stod rätt till med mitt batteri! Har inte märkt något så det var inget problem för mig men de bytte iaf ut batteripacket. Nu är det inte klart om jag får tillbaka mitt gamla eller om jag behåller detta. Men det jag funderade över är om man får 8 nya år på batteriet?
Däremot om du bekostar en reparation av något ur egen ficka, utanför garantin, så är det vanligt att det ingår någon form av garanti på det som gjorts.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
danni skrev:Du har ju fortfarande kvar ursprungsgarantin, så om inte reparationen skedde efter sju år och 364 dagar så har du ju fortfarande täckning av den och därmed är det lugnt. Så gäller ju med allt. Garantin är ju för att du ska vara säker på att ha prylen fungerande under så många år, inte mer. Har du tre års garanti på din tvättmaskin och får den lagad eller bytt efter två så har du ju fortfarande bara ett års garanti kvar efter det.HelectriC skrev:jo, man ska väl ha garanti på reparationer? annars kan dom ju 1 dag innan garantin går ut sätta in ett gammalt skitbatteri, så efter två dagar pajar det. Ska man då stå där helt utan skydd?e5m1r skrev:Det får man aldrig i annat sammanhang när man byter ut nåt på garanti så svaret är nog nejaikalex skrev:När jag var på väg till min 4000 mila service så började min servicelampa lysa och väl där sa de att NSA eller vem som nu övervakar bilen konstaterat att något inte stod rätt till med mitt batteri! Har inte märkt något så det var inget problem för mig men de bytte iaf ut batteripacket. Nu är det inte klart om jag får tillbaka mitt gamla eller om jag behåller detta. Men det jag funderade över är om man får 8 nya år på batteriet?
Däremot om du bekostar en reparation av något ur egen ficka, utanför garantin, så är det vanligt att det ingår någon form av garanti på det som gjorts.
men om man får den reparerad precis innan ursprungsgarantin går ut och delen sedan havererar precis efteråt? har man inget skydd då?
Model 3-24/Polestar 3-24
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Japp det är det normala iaf...danni skrev:Du har ju fortfarande kvar ursprungsgarantin, så om inte reparationen skedde efter sju år och 364 dagar så har du ju fortfarande täckning av den och därmed är det lugnt. Så gäller ju med allt. Garantin är ju för att du ska vara säker på att ha prylen fungerande under så många år, inte mer. Har du tre års garanti på din tvättmaskin och får den lagad eller bytt efter två så har du ju fortfarande bara ett års garanti kvar efter det.HelectriC skrev:jo, man ska väl ha garanti på reparationer? annars kan dom ju 1 dag innan garantin går ut sätta in ett gammalt skitbatteri, så efter två dagar pajar det. Ska man då stå där helt utan skydd?e5m1r skrev:Det får man aldrig i annat sammanhang när man byter ut nåt på garanti så svaret är nog nejaikalex skrev:När jag var på väg till min 4000 mila service så började min servicelampa lysa och väl där sa de att NSA eller vem som nu övervakar bilen konstaterat att något inte stod rätt till med mitt batteri! Har inte märkt något så det var inget problem för mig men de bytte iaf ut batteripacket. Nu är det inte klart om jag får tillbaka mitt gamla eller om jag behåller detta. Men det jag funderade över är om man får 8 nya år på batteriet?
Fast i Teslas fall vet man ju inte helt säkert

Dom byter ju tex DU:n mot gamla renoverade osv, och då kan man ju börja fundera lixom... Jag kan ju ha fått ett ex som är brutalt mycket värre hanterat än mitt eget....
Som ett förklarande exempel:
Låt säga att jag sköter mitt batteri superduperbra och aldrig snabbladdar eller toppladdar eller vad som nu anses bryta ner ett batteri sas.
Så en dag efter typ 7,9 år så går en enda cell sönder (resten av batteriet är i superbra skick typ 97% kvar) och dom byter mitt batteri på garantin och jag får ett totalt misshandlat och närapå
tvärslut batteri i utbyte (typ 86% kvar), skulle jag vara nöjd då om det batteriet sedan fullständigt havererar efter 8,1 år?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Nej ,normalt sett inteHelectriC skrev:danni skrev:Du har ju fortfarande kvar ursprungsgarantin, så om inte reparationen skedde efter sju år och 364 dagar så har du ju fortfarande täckning av den och därmed är det lugnt. Så gäller ju med allt. Garantin är ju för att du ska vara säker på att ha prylen fungerande under så många år, inte mer. Har du tre års garanti på din tvättmaskin och får den lagad eller bytt efter två så har du ju fortfarande bara ett års garanti kvar efter det.HelectriC skrev:jo, man ska väl ha garanti på reparationer? annars kan dom ju 1 dag innan garantin går ut sätta in ett gammalt skitbatteri, så efter två dagar pajar det. Ska man då stå där helt utan skydd?e5m1r skrev:Det får man aldrig i annat sammanhang när man byter ut nåt på garanti så svaret är nog nejaikalex skrev:När jag var på väg till min 4000 mila service så började min servicelampa lysa och väl där sa de att NSA eller vem som nu övervakar bilen konstaterat att något inte stod rätt till med mitt batteri! Har inte märkt något så det var inget problem för mig men de bytte iaf ut batteripacket. Nu är det inte klart om jag får tillbaka mitt gamla eller om jag behåller detta. Men det jag funderade över är om man får 8 nya år på batteriet?
men om man får den reparerad precis innan ursprungsgarantin går ut och delen sedan havererar precis efteråt? har man inget skydd då?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Nej. Garantin säger att du ska ha fullt fungerande batteri och drivlina i åtta år efter inköpet. Det är det du kan räkna med, oavsett vad som händer längs vägen. Åtta år.HelectriC skrev:danni skrev:Du har ju fortfarande kvar ursprungsgarantin, så om inte reparationen skedde efter sju år och 364 dagar så har du ju fortfarande täckning av den och därmed är det lugnt. Så gäller ju med allt. Garantin är ju för att du ska vara säker på att ha prylen fungerande under så många år, inte mer. Har du tre års garanti på din tvättmaskin och får den lagad eller bytt efter två så har du ju fortfarande bara ett års garanti kvar efter det.HelectriC skrev:jo, man ska väl ha garanti på reparationer? annars kan dom ju 1 dag innan garantin går ut sätta in ett gammalt skitbatteri, så efter två dagar pajar det. Ska man då stå där helt utan skydd?e5m1r skrev:Det får man aldrig i annat sammanhang när man byter ut nåt på garanti så svaret är nog nejaikalex skrev:När jag var på väg till min 4000 mila service så började min servicelampa lysa och väl där sa de att NSA eller vem som nu övervakar bilen konstaterat att något inte stod rätt till med mitt batteri! Har inte märkt något så det var inget problem för mig men de bytte iaf ut batteripacket. Nu är det inte klart om jag får tillbaka mitt gamla eller om jag behåller detta. Men det jag funderade över är om man får 8 nya år på batteriet?
Nu vet jag så klart inte om de gör det men borde de inte ha några tester av batterierna innan de sätter in de som ett ersättningsbatteri eller hände de att de satte i havererade DU när de skulle byta till ett fungerande? Du borde få ett nytt och om inte så bör Tesla ha gjort omfattande tester av det innan.Bjelke skrev:Japp det är det normala iaf...danni skrev:Du har ju fortfarande kvar ursprungsgarantin, så om inte reparationen skedde efter sju år och 364 dagar så har du ju fortfarande täckning av den och därmed är det lugnt. Så gäller ju med allt. Garantin är ju för att du ska vara säker på att ha prylen fungerande under så många år, inte mer. Har du tre års garanti på din tvättmaskin och får den lagad eller bytt efter två så har du ju fortfarande bara ett års garanti kvar efter det.HelectriC skrev:jo, man ska väl ha garanti på reparationer? annars kan dom ju 1 dag innan garantin går ut sätta in ett gammalt skitbatteri, så efter två dagar pajar det. Ska man då stå där helt utan skydd?e5m1r skrev:Det får man aldrig i annat sammanhang när man byter ut nåt på garanti så svaret är nog nejaikalex skrev:När jag var på väg till min 4000 mila service så började min servicelampa lysa och väl där sa de att NSA eller vem som nu övervakar bilen konstaterat att något inte stod rätt till med mitt batteri! Har inte märkt något så det var inget problem för mig men de bytte iaf ut batteripacket. Nu är det inte klart om jag får tillbaka mitt gamla eller om jag behåller detta. Men det jag funderade över är om man får 8 nya år på batteriet?
Dom byter ju tex DU:n mot gamla renoverade osv, och då kan man ju börja fundera lixom... Jag kan ju ha fått ett ex som är brutalt mycket värre hanterat än mitt eget....
Låt säga att jag sköter mitt batteri superduperbra och aldrig snabbladdar eller toppladdar eller vad som nu anses bryta ner ett batteri sas.
Så en dag efter typ 7,9 år så går en enda cell sönder (resten av batteriet är i superbra skick typ 97% kvar) och dom byter mitt batteri på garantin och jag får ett totalt misshandlat och närapå
tvärslut batteri i utbyte (typ 86% kvar), skulle jag vara nöjd då om det batteriet sedan fullständigt havererar efter 8,1 år?
Har för mig att ikea ger ny garanti på 5 år om en gammal vitvara går sönder inom 5 år, och då får man den gamla utbytt mot en ny . (är ej helt säker men har för mig det)
Och varför inte, får man en ny finns ingen anledning att inte få ny garanti. För som konsument vill man helst ha en ny vara. Att få en reparerad är bara att be om problem (ofta att reparationen inte löser saken utan efterföljande besök på service behövs och nya saker som reparationen orsakade kan uppstå)
Därför vill jag som konsument ha nytt om det går på garantin.
men det är som konsument. om jag som företagare skulle ordna saken skulle jag helst se till att saker går sönder 1 dag efter garantin går ut. (och hör och häpna: det finns många fall där varan är programmerad att bli sämre efter en bestämd tid)
att inte ge ny garanti är bara att de företagaren att sätta in en begagnad dålig utbytesprodukt. företagaren har 0 intresse att se till att kunden får en bra vara om inte garantin blir förnyad.
För företagaren är det givetvis dåligt med en stark konsument makt, men en sådan skulle kanske innebära att konsumenten gör allt för att förstöra batteriet precis innan garantin går ut så den får ett nytt som är mycket bättre och framtidssäkert.
Och varför inte, får man en ny finns ingen anledning att inte få ny garanti. För som konsument vill man helst ha en ny vara. Att få en reparerad är bara att be om problem (ofta att reparationen inte löser saken utan efterföljande besök på service behövs och nya saker som reparationen orsakade kan uppstå)
men det är som konsument. om jag som företagare skulle ordna saken skulle jag helst se till att saker går sönder 1 dag efter garantin går ut. (och hör och häpna: det finns många fall där varan är programmerad att bli sämre efter en bestämd tid)
att inte ge ny garanti är bara att de företagaren att sätta in en begagnad dålig utbytesprodukt. företagaren har 0 intresse att se till att kunden får en bra vara om inte garantin blir förnyad.
För företagaren är det givetvis dåligt med en stark konsument makt, men en sådan skulle kanske innebära att konsumenten gör allt för att förstöra batteriet precis innan garantin går ut så den får ett nytt som är mycket bättre och framtidssäkert.
sen får man ju se lite på sitt rykte också, om fler och fler börjar klaga på att produkterna går sönder 1 dag efter garantin gått ut, så kommer nog den producenten kursa ganska snabbt.Mickep skrev:Har för mig att ikea ger ny garanti på 5 år om en gammal vitvara går sönder inom 5 år, och då får man den gamla utbytt mot en ny . (är ej helt säker men har för mig det)
Model 3-24/Polestar 3-24
Det är inget som framgår i villkoren för garantin. Tvärtom står det att garantin gäller från köpet och varan kan repareras eller bytas ut mot likvärdig (dvs några år begagnad om varan går sönder efter några år).Mickep skrev:Har för mig att ikea ger ny garanti på 5 år om en gammal vitvara går sönder inom 5 år, och då får man den gamla utbytt mot en ny . (är ej helt säker men har för mig det)
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/garant ... aranti.pdf
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
När jag fick problem med DU:n så bytte dom ut den och den "nya" gick överhuvudtaget inte att få igång så dom fick byta ut även den, vilket säger en hel del om dessa "nya" delar dom monterar, detvigge50 skrev:Nu vet jag så klart inte om de gör det men borde de inte ha några tester av batterierna innan de sätter in de som ett ersättningsbatteri eller hände de att de satte i havererade DU när de skulle byta till ett fungerande? Du borde få ett nytt och om inte så bör Tesla ha gjort omfattande tester av det innan.Bjelke skrev:Japp det är det normala iaf...danni skrev:Du har ju fortfarande kvar ursprungsgarantin, så om inte reparationen skedde efter sju år och 364 dagar så har du ju fortfarande täckning av den och därmed är det lugnt. Så gäller ju med allt. Garantin är ju för att du ska vara säker på att ha prylen fungerande under så många år, inte mer. Har du tre års garanti på din tvättmaskin och får den lagad eller bytt efter två så har du ju fortfarande bara ett års garanti kvar efter det.HelectriC skrev:
jo, man ska väl ha garanti på reparationer? annars kan dom ju 1 dag innan garantin går ut sätta in ett gammalt skitbatteri, så efter två dagar pajar det. Ska man då stå där helt utan skydd?
var alltså en begagnad som var renoverad som dom monterade dit först och som alltså var obrukbar... Vad jag vet så kan det ske exakt samma sak med batterier, att det kan vara ett begagnat som dom
lagat och sedan stoppar i nästa kunds bil. Visst dom kör säkert tester (speciellt på batterier antar jag) men likväl så kan man alltså få ett som är i sämre skick än det man hade.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bjelke skrev:När jag fick problem med DU:n så bytte dom ut den och den "nya" gick överhuvudtaget inte att få igång så dom fick byta ut även den, vilket säger en hel del om dessa "nya" delar dom monterar, detvigge50 skrev:Nu vet jag så klart inte om de gör det men borde de inte ha några tester av batterierna innan de sätter in de som ett ersättningsbatteri eller hände de att de satte i havererade DU när de skulle byta till ett fungerande? Du borde få ett nytt och om inte så bör Tesla ha gjort omfattande tester av det innan.Bjelke skrev:Japp det är det normala iaf...danni skrev:Du har ju fortfarande kvar ursprungsgarantin, så om inte reparationen skedde efter sju år och 364 dagar så har du ju fortfarande täckning av den och därmed är det lugnt. Så gäller ju med allt. Garantin är ju för att du ska vara säker på att ha prylen fungerande under så många år, inte mer. Har du tre års garanti på din tvättmaskin och får den lagad eller bytt efter två så har du ju fortfarande bara ett års garanti kvar efter det.HelectriC skrev:
jo, man ska väl ha garanti på reparationer? annars kan dom ju 1 dag innan garantin går ut sätta in ett gammalt skitbatteri, så efter två dagar pajar det. Ska man då stå där helt utan skydd?
var alltså en begagnad som var renoverad som dom monterade dit först och som alltså var obrukbar... Vad jag vet så kan det ske exakt samma sak med batterier, att det kan vara ett begagnat som dom
lagat och sedan stoppar i nästa kunds bil. Visst dom kör säkert tester (speciellt på batterier antar jag) men likväl så kan man alltså få ett som är i sämre skick än det man hade.
kanske därför dom inte bara ersätter batteriet i min bil med lånebatteriet? Dom vill helt enkelt att man ska ha sitt eget batteri i så stor utsträckning som möjligt. Jag ska istället ha ett lånebatteri i 4-5 mån för att sedan få tillbaks mitt reparerade batteri.
Model 3-24/Polestar 3-24
en släkting fick en helt ny kylskåp när det gamla ikea skåpet gick sönder. Vet inte om ikea har lager av gamla kylskåp att ta av så det är mer rimligt att de tar en ny. f.ö. så klagar reparatörer att företagen inte rep längre utan skaffar nytt.Svenssons skrev:Det är inget som framgår i villkoren för garantin. Tvärtom står det att garantin gäller från köpet och varan kan repareras eller bytas ut mot likvärdig (dvs några år begagnad om varan går sönder efter några år).Mickep skrev:Har för mig att ikea ger ny garanti på 5 år om en gammal vitvara går sönder inom 5 år, och då får man den gamla utbytt mot en ny . (är ej helt säker men har för mig det)
jag vet faktiskt inte om man tjänar så mycket på att reparera (blir ju en timkostnad, dyr sådan) mot att helt enkelt byta ut en icke fungerande mot en ny.
fast det är svårt att säga något generellt beror nog på vem som gör bedömning.
Inget I garantivillkoren hindrar att man får helt ny vara men man kan inte kräva det. Det är ju bedömning från fall till fall vilket som är billigast. Finns inget i villkoren att man skulle få 5 nya år om man har turen att få ny vara. Klart att ny vara troligen håller längre än reparerad eller bytt mot begagnad men några 5 nya år får man inte.Mickep skrev:en släkting fick en helt ny kylskåp när det gamla ikea skåpet gick sönder. Vet inte om ikea har lager av gamla kylskåp att ta av så det är mer rimligt att de tar en ny. f.ö. så klagar reparatörer att företagen inte rep längre utan skaffar nytt.Svenssons skrev:Det är inget som framgår i villkoren för garantin. Tvärtom står det att garantin gäller från köpet och varan kan repareras eller bytas ut mot likvärdig (dvs några år begagnad om varan går sönder efter några år).Mickep skrev:Har för mig att ikea ger ny garanti på 5 år om en gammal vitvara går sönder inom 5 år, och då får man den gamla utbytt mot en ny . (är ej helt säker men har för mig det)
jag vet faktiskt inte om man tjänar så mycket på att reparera (blir ju en timkostnad, dyr sådan) mot att helt enkelt byta ut en icke fungerande mot en ny.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fast sen är det en stor skillnad hur man skulle ÖNSKA hur det var (att man skall få nytt utan att några frågor ställs
)
mot hur företaget önskar att det skall vara (de vill helst inte se några ökade kostnader öht)
men som konsument är det självklart vilket som föredras. men även om det skulle stå i handlingarna så kan jag vara ganska säker på om man kommer dit och dryg och kräver att saker skall utföras annars kommer den sprida en massa bad-will på sociala medier så kan jag nog garantera att servicen blir mycket sämre ön annars.
Nu vet jag inte om det stämmer att släktingen fick ny garanti på ersättningsprodukten från ikea, det är bara så det berättats.(fast jag tror de flesta är nöjda med att få en helt ny produkt (el. likvärdig ny))

mot hur företaget önskar att det skall vara (de vill helst inte se några ökade kostnader öht)
men som konsument är det självklart vilket som föredras. men även om det skulle stå i handlingarna så kan jag vara ganska säker på om man kommer dit och dryg och kräver att saker skall utföras annars kommer den sprida en massa bad-will på sociala medier så kan jag nog garantera att servicen blir mycket sämre ön annars.
Nu vet jag inte om det stämmer att släktingen fick ny garanti på ersättningsprodukten från ikea, det är bara så det berättats.(fast jag tror de flesta är nöjda med att få en helt ny produkt (el. likvärdig ny))
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det finns en jättegod anledning att inte få ny garanti, och det är att garantiåtaganden kostar producenten pengar. Du har betalt en gång, och när du betalade fick du ett löfte (en garanti) från tillverkaren att du ska ha en fungerande produkt i x antal år. Det löftet ska de såklart hålla, men jag ser inte varför de skulle förnya det löftet bara för att de tvingas byta ut din vara för att kunna hålla löftet. Det är inte ett rimligt krav.Mickep skrev:Har för mig att ikea ger ny garanti på 5 år om en gammal vitvara går sönder inom 5 år, och då får man den gamla utbytt mot en ny . (är ej helt säker men har för mig det)
- Off Grid Byggaren
Detta med kostnaden för att reparera vitvaror i Sverige är ju stort problem. Även Regeringen har uppmärksammat och nu införs ju ROT på att reparera vitvaror i hemmet.Mickep skrev:en släkting fick en helt ny kylskåp när det gamla ikea skåpet gick sönder. Vet inte om ikea har lager av gamla kylskåp att ta av så det är mer rimligt att de tar en ny. f.ö. så klagar reparatörer att företagen inte rep längre utan skaffar nytt.Svenssons skrev:Det är inget som framgår i villkoren för garantin. Tvärtom står det att garantin gäller från köpet och varan kan repareras eller bytas ut mot likvärdig (dvs några år begagnad om varan går sönder efter några år).Mickep skrev:Har för mig att ikea ger ny garanti på 5 år om en gammal vitvara går sönder inom 5 år, och då får man den gamla utbytt mot en ny . (är ej helt säker men har för mig det)
IKEA ser väl rent ekonomiskt, tar reparatören 5250:- och ett nytt kylskåp kostar 3250:- för IKEA så skippar de väl reparatören.
Siemens tar väl 1250:- per timme för sina tekniker? Exklusive moms.....
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04