Det är nog ett begrepp som kommer bli väldigt svårt att använda rätt. Tesla kallar det det ju tex universial mobile charger och det är inte heller en laddare. Eller "laddaren" man använder till mobilen och datorn är inte heller mer laddare än den där stolpen.
Det är nog ett begrepp som kommer bli väldigt svårt att använda rätt. Tesla kallar det det ju tex universial mobile charger och det är inte heller en laddare. Eller "laddaren" man använder till mobilen och datorn är inte heller mer laddare än den där stolpen.
Fast det är det ju faktiskt. Mobilladdaren är klumpen som sitter i väggen, laptoppens laddare är tegelstenen som sitter halvvägs på sladden.
Aha, där lärde jag mig något nytt, trodde det var charger det stod för.
När det gäller mobiler och datorer så är däremot klumpen bara en balancerad strömkälla. Går bra att koppla den till valfri strömkälla av rätt spänning i stället. Laddningen sköts i telefonenvpå ungefär samma sätt som på ombordsladdaren i bilen och styrs beroende laddnivå temp mm.
, laptoppens laddare är tegelstenen som sitter halvvägs på sladden.
Kan vara därför en UMC misstas för laddare.
Nej i klumpen sitter enbart en säkring, ett relä och lite styrelekrronik, laddarn (som omvandlar till likströmm med rett volt för batteriet) sitter i bilen.
Jag vet faktist inte varför de gör klumpen så stor, jag bygde en egen med allting i handtaget i stället.
Den får inte sitta långt från uttaget, så om den ska sitta i en handske så får det inte vara i biländen då hela kabeln skulle vara strömförande om den gått av.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Alla kablar blir strömförande när dom går av. Alltså vanliga skarvsladdar mm. Charge Amps gör f.ö. en jättesmidig kabel till Outlander PHEV med all elektronik i handsken
Alla kablar blir strömförande när dom går av. Alltså vanliga skarvsladdar mm. Charge Amps gör f.ö. en jättesmidig kabel till Outlander PHEV med all elektronik i handsken
Jag har faktiskt frågat dem om exakt just det. Tydligen fanns ett kryphål i standarden när de gjorde Spark som tillät att de kunde låta all elektronik vara i bilkontakten av kabeln. Sen dess har standarden uppdaterats så den föreskriver att strömmen ska brytas så nära stickkontakten som möjligt. De har dock en ny produkt, Ray, med en väldigt smidig "klump" men också väldigt dyr.