När fick 60 kWh 385 hp

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

När fick 60 kWh 385 hp

Inlägg av Pontus »

Vill bara kolla med er andra, nu står det på TM hemsida att 60 kWh och 85 kWh har samma motoreffekt. Jag är nästan (99,9%) säker på att det inte var så när jag beställde min bil, börjar jag bli senil eller har de ändrat på 60 kWh bilens effekt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När fick 60 kWh 385 hp

Inlägg av LarsL »

Nä, jag är också rätt säker på att 60kWh varianten hade mindre Max effekt.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: När fick 60 kWh 385 hp

Inlägg av Sofie »

Tror att det var 280 , 362 samt 421 från början.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: När fick 60 kWh 385 hp

Inlägg av Pontus »

Sofie skrev:
Tror att det var 280 , 362 samt 421 från början.
Låter bekant. Det första jag hörde var att 60'an och 85'an hade samma motor men det mindre batteriet kunde inte ge ifrån sig samma effekt som det stora och där av skillnaden. Vad och när ändrades detta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 330
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: När fick 60 kWh 385 hp

Inlägg av Datordoktorn »

Jag lägger mitt bud på att ursprungseffekterna var 302, 367, 421 hästkrafter.

85 och 85 P hade, såvitt jag minns, samma motor och batteri men skillnaden låg i invertern, omvandlaren från likström till växelström alltså.
Vridmomenten var 440 nm för 85 och 600 nm för 85 P.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: När fick 60 kWh 385 hp

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag hade en artikel om de gamla effekterna och hur motorerna var:
http://teslaclubsweden.se/tekniska-deta ... eripacket/

60 och 85 modellerna har samma motor och drivkretsar, dvs samma motoreffekt. Sen att man inte kan utnyttja hela den effekten pga klenare batterier...
AndersF
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 jan 2015 00:47

Re: När fick 60 kWh 385 hp

Inlägg av AndersF »

Hej på er, detta är mitt första svar sedan jag blev medlem (878) 20150102: Jag är säker på att under sommaren och fram till oktober 2014 var de angivna värdena på motoreffekt 302, 362 och 416 bhp. Inverterns kapacitet var på 900 Ampere för Model S 60 och 85 resp 1200 A för P 85. P 85+ hade bredare bakdäck (Michelin Pilot-2) och luftfjädring.

När Dual Motor lanserades 20141012 angavs motoreffekterna till 380 bhp för S 60 och S 85 (en bakre motor), 188+188=376 bhp för S 60 D (som snart togs bort) och S 85 D (nya, dubbla motorer av mindre typ men med högre verkningsgrad, 2-polig synkron, min egen spekulation). P 85 D angavs ha 221+470=691 bhp (främre motor av ny typ, bakre av tidigare 4-polig asynkron typ men nu med bättre kylning?). Har invertrarnas kapacitet kanske även förbättrats?

På den svenska hemsidan ändrades senare under hösten 2014 värdena på motoreffekt från bhp (brittish horsepower) till hk (hästkrafter i Sverige och andra länder). Värdena i kW (kilowatt) är samma sedan Dual Motor/Autopilot både på amerikanska och svenska hemsidorna, men då det är en något lägre omräkningsfaktor från kW till hk än bhp blir värdena något högre angivet i hk än bhp, alltså 385 för S 60 och S 85, för S 85 D blir det 190+190=380 och för P 85 D blir det 224+476=700 hk.

Tibor har skrivit en utmärkt artikel om detta, men när minns jag inte nu.

Tack för många värdefulla och även roliga tips och artiklar på detta forum!!!

Jag beställer snart Tesla Model S P 85 D eller Model X eller någon kommande modell (kanske det blir P 100 T eller P 100 Q eller Model Y eller Model Z eller.....hahaha).

Mvh Anders
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När fick 60 kWh 385 hp

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: När fick 60 kWh 385 hp

Inlägg av TiborBlomhall »

OBS hur de la till "motoreffekt" efter de nya siffrorna.

Jag tror (tyvärr) marknadsmänniskorna börjar släppas igenom på TM. Det gamla ingenjörsgardet -med Elon i spetsen- var alltid korrekta i sina utlovanden kring bilarna, alla värden var till och med tagna lite i underkant. Men med affärsfolk bakom spakarna släpps sånt här igenom. "Vi skrev ju motoreffekt. Sen att den aldrig får tillräckligt med ström för att uppnå den är en annan fråga." :(

Nån borde testköra en S60 på en dynobänk.
Svenssons skrev:
PS. Hittade också ytterligare en begränsning på uppladdning av bilder där filnamnet inte får vara "Skärmbild från 2015-02-12 14:30:20.png"...
Ja, det är phpBB (forumprogrammet) som får skrämselhicka av svenska bokstäver :(
Skriv svar