När fick 60 kWh 385 hp
Moderator: Redaktion
När fick 60 kWh 385 hp
Vill bara kolla med er andra, nu står det på TM hemsida att 60 kWh och 85 kWh har samma motoreffekt. Jag är nästan (99,9%) säker på att det inte var så när jag beställde min bil, börjar jag bli senil eller har de ändrat på 60 kWh bilens effekt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: När fick 60 kWh 385 hp
Nä, jag är också rätt säker på att 60kWh varianten hade mindre Max effekt.
Re: När fick 60 kWh 385 hp
Låter bekant. Det första jag hörde var att 60'an och 85'an hade samma motor men det mindre batteriet kunde inte ge ifrån sig samma effekt som det stora och där av skillnaden. Vad och när ändrades detta?Sofie skrev:Tror att det var 280 , 362 samt 421 från början.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: När fick 60 kWh 385 hp
Jag lägger mitt bud på att ursprungseffekterna var 302, 367, 421 hästkrafter.
85 och 85 P hade, såvitt jag minns, samma motor och batteri men skillnaden låg i invertern, omvandlaren från likström till växelström alltså.
Vridmomenten var 440 nm för 85 och 600 nm för 85 P.
85 och 85 P hade, såvitt jag minns, samma motor och batteri men skillnaden låg i invertern, omvandlaren från likström till växelström alltså.
Vridmomenten var 440 nm för 85 och 600 nm för 85 P.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: När fick 60 kWh 385 hp
Jag hade en artikel om de gamla effekterna och hur motorerna var:
http://teslaclubsweden.se/tekniska-deta ... eripacket/
60 och 85 modellerna har samma motor och drivkretsar, dvs samma motoreffekt. Sen att man inte kan utnyttja hela den effekten pga klenare batterier...
http://teslaclubsweden.se/tekniska-deta ... eripacket/
60 och 85 modellerna har samma motor och drivkretsar, dvs samma motoreffekt. Sen att man inte kan utnyttja hela den effekten pga klenare batterier...
Re: När fick 60 kWh 385 hp
Hej på er, detta är mitt första svar sedan jag blev medlem (878) 20150102: Jag är säker på att under sommaren och fram till oktober 2014 var de angivna värdena på motoreffekt 302, 362 och 416 bhp. Inverterns kapacitet var på 900 Ampere för Model S 60 och 85 resp 1200 A för P 85. P 85+ hade bredare bakdäck (Michelin Pilot-2) och luftfjädring.
När Dual Motor lanserades 20141012 angavs motoreffekterna till 380 bhp för S 60 och S 85 (en bakre motor), 188+188=376 bhp för S 60 D (som snart togs bort) och S 85 D (nya, dubbla motorer av mindre typ men med högre verkningsgrad, 2-polig synkron, min egen spekulation). P 85 D angavs ha 221+470=691 bhp (främre motor av ny typ, bakre av tidigare 4-polig asynkron typ men nu med bättre kylning?). Har invertrarnas kapacitet kanske även förbättrats?
På den svenska hemsidan ändrades senare under hösten 2014 värdena på motoreffekt från bhp (brittish horsepower) till hk (hästkrafter i Sverige och andra länder). Värdena i kW (kilowatt) är samma sedan Dual Motor/Autopilot både på amerikanska och svenska hemsidorna, men då det är en något lägre omräkningsfaktor från kW till hk än bhp blir värdena något högre angivet i hk än bhp, alltså 385 för S 60 och S 85, för S 85 D blir det 190+190=380 och för P 85 D blir det 224+476=700 hk.
Tibor har skrivit en utmärkt artikel om detta, men när minns jag inte nu.
Tack för många värdefulla och även roliga tips och artiklar på detta forum!!!
Jag beställer snart Tesla Model S P 85 D eller Model X eller någon kommande modell (kanske det blir P 100 T eller P 100 Q eller Model Y eller Model Z eller.....hahaha).
Mvh Anders
När Dual Motor lanserades 20141012 angavs motoreffekterna till 380 bhp för S 60 och S 85 (en bakre motor), 188+188=376 bhp för S 60 D (som snart togs bort) och S 85 D (nya, dubbla motorer av mindre typ men med högre verkningsgrad, 2-polig synkron, min egen spekulation). P 85 D angavs ha 221+470=691 bhp (främre motor av ny typ, bakre av tidigare 4-polig asynkron typ men nu med bättre kylning?). Har invertrarnas kapacitet kanske även förbättrats?
På den svenska hemsidan ändrades senare under hösten 2014 värdena på motoreffekt från bhp (brittish horsepower) till hk (hästkrafter i Sverige och andra länder). Värdena i kW (kilowatt) är samma sedan Dual Motor/Autopilot både på amerikanska och svenska hemsidorna, men då det är en något lägre omräkningsfaktor från kW till hk än bhp blir värdena något högre angivet i hk än bhp, alltså 385 för S 60 och S 85, för S 85 D blir det 190+190=380 och för P 85 D blir det 224+476=700 hk.
Tibor har skrivit en utmärkt artikel om detta, men när minns jag inte nu.
Tack för många värdefulla och även roliga tips och artiklar på detta forum!!!
Jag beställer snart Tesla Model S P 85 D eller Model X eller någon kommande modell (kanske det blir P 100 T eller P 100 Q eller Model Y eller Model Z eller.....hahaha).
Mvh Anders
Re: När fick 60 kWh 385 hp
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: När fick 60 kWh 385 hp
OBS hur de la till "motoreffekt" efter de nya siffrorna.
Jag tror (tyvärr) marknadsmänniskorna börjar släppas igenom på TM. Det gamla ingenjörsgardet -med Elon i spetsen- var alltid korrekta i sina utlovanden kring bilarna, alla värden var till och med tagna lite i underkant. Men med affärsfolk bakom spakarna släpps sånt här igenom. "Vi skrev ju motoreffekt. Sen att den aldrig får tillräckligt med ström för att uppnå den är en annan fråga."
Nån borde testköra en S60 på en dynobänk.

Jag tror (tyvärr) marknadsmänniskorna börjar släppas igenom på TM. Det gamla ingenjörsgardet -med Elon i spetsen- var alltid korrekta i sina utlovanden kring bilarna, alla värden var till och med tagna lite i underkant. Men med affärsfolk bakom spakarna släpps sånt här igenom. "Vi skrev ju motoreffekt. Sen att den aldrig får tillräckligt med ström för att uppnå den är en annan fråga."

Nån borde testköra en S60 på en dynobänk.
Ja, det är phpBB (forumprogrammet) som får skrämselhicka av svenska bokstäverSvenssons skrev:PS. Hittade också ytterligare en begränsning på uppladdning av bilder där filnamnet inte får vara "Skärmbild från 2015-02-12 14:30:20.png"...
