Vilka laddmöjligheter använder ni mest på längre resor?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Matts
Teslaägare

Vilka laddmöjligheter använder ni mest på längre resor?

Inlägg av Matts »

Hej!

Funderar vilka laddmöjligheter (kablar & abbonemang) jag ska komplettera med till min beställda Model S 60. Vilka laddmöjligheter använder ni mest när ni är ute på längre resor (bortse alltså från hemmaladdning och Supercharger då de är självklara). Med längre resor tänker jag både om man stannar vid en Chademo under själva resan och om man destinationsladar över natt vid exempelvis ett hotell.

Hur ser er topplista ut på vanligast använda laddmöjligheter och vilka kablar och abonnemang behöver man komplettera med för att använda dem?

Tack på förhand :)

/Matts
Tesla Model S 75 med Glastaklucka & Autopilot v2. Solid svart, svarta säten, svart innertak, svarta fälgar - ja jag gillar svart :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Vilka laddmöjligheter använder ni mest på längre resor?

Inlägg av bylund »

1. Chademoadapter (köp från Tesla)
2. Typ 2 (köp kabel från Tesla)
3. UMC:n som ingår, eventuellt med någon adapter, när man t ex laddar över natten på något hotell eller camping
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Matts
Teslaägare

Inlägg av Matts »

Tack för svar! Vilka abbonemang typ Fortum rekommenderas att teckna?
Tesla Model S 75 med Glastaklucka & Autopilot v2. Solid svart, svarta säten, svart innertak, svarta fälgar - ja jag gillar svart :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Matts skrev:
Tack för svar! Vilka abbonemang typ Fortum rekommenderas att teckna?
Inga abbonemang, men RFID brickor / kort för Clever/Fortum och grön kontakt ligger det i min bil.. den sista för laddning i Norge
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
1. Chademoadapter (köp från Tesla)
2. Typ 2 (köp kabel från Tesla)
3. UMC:n som ingår, eventuellt med någon adapter, när man t ex laddar över natten på något hotell eller camping
Skulle eventuellt lägga till en laddbox att ha hemma så man slipper lägga in UMC:n i bilen varje dag. Nu ska jag väl tillägga att jag med Leafen alltid lämnar min stickpropp hemma till vardags, ute är det ändå typ 2 eller Chademo som gäller. Men det beror väldigt mycket på hur man kör.

Jag har tagit hem en RFID bricka från varje bolag med snabbladdare i Svergie och lagt dem i bilen. Det kostar inget att ha dem och väldigt bra att ha när de behövs. Bolagen jag anmält mig till är Clever, Charge&drive (Fortum) och InCharge (Vattenfall). Har inte sett någon bricka från Eon än, de verkar ha kort automat på sina å andra sidan.
Användarvisningsbild
Matts
Teslaägare

Inlägg av Matts »

Tack för alla bra svar!

En följdfråga: Några tips på bra appar eller webbsidor där laddstationer från olika leverantörer finns samlade? Vilka är era favoriter att använda?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Den viktigaste sidan är nog http://www.uppladdning.nu/ den listar alla laddplatser och är användar driven, du ska alltså rapportera in laddare och dess status.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Vid 5 tillfällen på 1 år har Typ2 kabel varit enda tillgängliga destinationsladdare för mig.
(Tandådalen och Hotell)
Annars hade det blivit timmes omväg och maxladdning på SuC = 2 timmar extra varje gång vid hotellen.
Tandådalen hade jag kanske kunnat ladda enfas i stugan, men inte så enkelt, genom öppet fönster hade det blivit.

Vid 2 tillfällen (Fjällresor) har jag kunnat ta en annan 15 minuter kortare väg tack vara Chademo adaptern.
Chademo i Malung en kvart räckte. SuC i Karlstad hade tagit något mer eftersom jag hade behövt ladda till 80-85 SoC.

Värt det. Tja, kanske inte än, men jag ska ju ha bilen och grejerna ett tag till och det känns tryggt att ha med dessa.

Dessutom har jag lite Adaptrar som jag använder eller tänkt använda ihop med UMC.
32A till 16A. Jag är en del ute på byggen så denna har jag använt > 10ggr.
Min är med säkring. Jag vet att det finns utan, men jag skruvade ihop en med säkring så slipper jag diskussioner om elsäkerhet.
Denna har jag dock aldrig använt på publika ställen eller privata resor än.

10m 3 Fas förlängningskabel. Också mest använt på byggen för att kunna parkera tryggt och nå nån central, men ett par gånger på privat resa.
(Bra att ha och inte så dyr.)

10m 1fas Använt en gång hos en kompis, men jag kunde lika gärna ha lånat en.
(Bra att ha och inte så dyr.)

25m 1fas Aldrig använd.

Blå enfas 16A (Camping- kontakt) till Shucko. Aldrig använd.
Borde nog bygga om den till Blå Enfas till Röd med fas 1 kopplad för att få 16 istället för 13A, men det känns inte prioriterat.

Min roligaste :geek: är Perilex (Spisuttag) till Röd 3 fas.
Använd en gång i fjällstuga och förenklade i alla fall den dagen rätt mycket. Perilex finns bakom gamla spisar med ugn under, men i princip aldrig vid hällar.
Hopskruvad själv. kostat under 150:- och tar inte så mycket plats så den får hänga med.

Chademoadaptern är den jag använt minst, men den kan ju spara rätt mycket tid när det går att ta en genare väg genom att ladda lite med den istället för SuperCharger.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Under snart ett år har jag aldrig haft användning för annat än UMC med shuko, samt CADEMO. Därutöver SuC.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Vi har grort tre, lite längre resor med bilen. Paris, Kroatien samt Berlin. Bara använt SuC och typ2.

Vi planerade såklart resrutter innan vi begav oss. Men det kändes inte som det inskränkte oss. Det gick väldigt smidigt och fanns många alternativ var vi än åkte. Mycket trevligt sätt att semestra på!
Senast redigerad av Zoidberg, redigerad totalt 1 gånger.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Där chademo finns så finns type 2 också
Chademos fördel är att det går betydligt snabbare (ca4ggr snabbare än type 2)
Har du tid så behöver du inte chademo

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag säger som flera andra, jag tycker det är väldigt behändigt att ha både CHAdeMO-adapter och typ2-kabel i bilen (utöver den vanliga laddkabeln), och har haft nytta av bägge en hel del trots att jag inte gör så många långresor. Jag har laddkort/bricka för Clever, Fortum och Vattenfall liggandes i bilen utifall att, inga abonnemangsavgifter, bara löpande fakturering. Sen ska du utomlands kan det vara värt att kolla upp adaptrar etc för varje specifikt land (jag har t.ex. en UMC-adapter för Danmark sen jag var där).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

e5m1r skrev:

Men där type 2 finns, finns inte alltid Chademo.
Kroatien och Berlin var det bara Type2 där vi bodde. Annan laddning låg någon eller några mil bort. Så Type 2 är jag mycket glad att vi hade med oss!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Zoidberg skrev:
e5m1r skrev:

Kroatien och Berlin var det bara Type2 där vi bodde. Annan laddning låg någon eller några mil bort. Så Type 2 är jag mycket glad att vi hade med oss!
Min poäng var att type 2 är viktigare än chademo om man nu inte ska skaffa båda
Själv har jag båda och laddade chademo på zagreb fair
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Zoidberg skrev:
e5m1r skrev:

Ganska många CHAdeMO som inte har typ 2 kan jag säga :( men visst dom flesta nya har det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Brukar Tesla butikerna ha type2 kabel och chademo hemma eller är det beställningsvara? Försökte ringa men bara telefonsvarare.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Servicecentrerna brukar ha det, men inte butikerna (och de tar heller inte hem dem). Men testa skicka e-post om de inte svarar och du inte vill riskera att åka förgäves.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Tack för svar, var nyss inne och fick det verifierat på MOS

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Skriv svar