världshistorien är på intet sätt renons på ormoljesäljare, eller bolag som säger saker i eget vinningssyfte, eller professorer som håller varandra om ryggenAnders77 skrev:Företaget som detta kommer ifrån bygger såna småskaliga anläggningar så den biten borde de ha koll på, hoppas jag :)
Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
Moderator: Redaktion
Re: Elbilar vs vätgasdrivna bränslecellsbilar
ms 76132 "Eleamore"
Study: Battery EVs Better For Emissions Reductions Than Hydrogen Fuel Cell Vehicles
https://cleantechnica.com/2016/11/17/st ... -vehicles/
Nu vet jag ingenting om författarna och den egentliga rapporten, men länkar ändå om någon vill läsa
Ödmjuk inledning av artikeln:
https://cleantechnica.com/2016/11/17/st ... -vehicles/
Nu vet jag ingenting om författarna och den egentliga rapporten, men länkar ändå om någon vill läsa
Ödmjuk inledning av artikeln:
A new study from Stanford University has corroborated what should really be common sense by this point, that battery electric vehicles are a better choice for the reduction of greenhouse gas emissions than hydrogen fuel cell vehicles are.
Sid 15 Vätgas 2,85 kr /kWh.
Bränslecellen har väl som max 50% verkningsgrad.
Återkom när vätgasen kostar 50 öre / kWh eller om elpriset går över 5:- / kWh. Då kan man överväga besväret att åka och tanka istället för att ladda hemma, men troligen har jag blivit för bekväm såna exter för all framtid.
Dessutom om elpriset går över 5:- / kWh så bör ju en solcelsinstallation vara hemräknad på runt 3,5 år utan bidrag. Kanske det dubbla 7år med ett riktigt rejält batteri. Det ser onekligen mörkt ut för vätgas som energibärare inom överskådlig tid.
Bränslecellen har väl som max 50% verkningsgrad.
Återkom när vätgasen kostar 50 öre / kWh eller om elpriset går över 5:- / kWh. Då kan man överväga besväret att åka och tanka istället för att ladda hemma, men troligen har jag blivit för bekväm såna exter för all framtid.
Dessutom om elpriset går över 5:- / kWh så bör ju en solcelsinstallation vara hemräknad på runt 3,5 år utan bidrag. Kanske det dubbla 7år med ett riktigt rejält batteri. Det ser onekligen mörkt ut för vätgas som energibärare inom överskådlig tid.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Jag ser inte hur vätgas skulle kunna bli billigare än el per kWh om man inte använder fossilgas till framställningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ser ganska omöjligt ut ja... Och sen ska det distribueras osv osv...bylund skrev:Jag ser inte hur vätgas skulle kunna bli billigare än el per kWh om man inte använder fossilgas till framställningen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
+1Bjorn skrev:Återkom när vätgasen kostar 50 öre / kWh eller om elpriset går över 5:- / kWh. Då kan man överväga besväret att åka och tanka istället för att ladda hemma, men troligen har jag blivit för bekväm såna exter för all framtid.
Bortsett från alla miljövinster och tekniska fördelar så gör möjligheten till hemmaladdning (och des avsaknad i en vätgasbil) elbilen till den stora vinnaren. Inte ens om det hade varit gratis att tanka vätgas hade jag vela besvära mig med att åka till nån sunkig mack en gång i veckan. Det var ju så man gjorde förr. Allt var inte bättre förr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag skulle tom behöva åka till den där gasmacken minst varannan dag, ovärt...mati skrev:+1Bjorn skrev:Återkom när vätgasen kostar 50 öre / kWh eller om elpriset går över 5:- / kWh. Då kan man överväga besväret att åka och tanka istället för att ladda hemma, men troligen har jag blivit för bekväm såna exter för all framtid.
Bortsett från alla miljövinster och tekniska fördelar så gör möjligheten till hemmaladdning (och des avsaknad i en vätgasbil) elbilen till den stora vinnaren. Inte ens om det hade varit gratis att tanka vätgas hade jag vela besvära mig med att åka till nån sunkig mack en gång i veckan. Det var ju så man gjorde förr. Allt var inte bättre förr.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19