Förvärma från "väggen"?
Moderator: Redaktion
Förvärma från "väggen"?
När jag förvärmer via appen tas energin för detta från batteriet, även när teslan har laddsladden inkopplad (16A, 400V). Jag har dock schemalagd laddning som brukar vara klar ett par timmar innan jag startar förvärmningen.
Borde inte laddaren aktiveras igen då och plocka energin från väggen istället?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Borde inte laddaren aktiveras igen då och plocka energin från väggen istället?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MY LR, Pearl White
Re: Förvärma från
För mig så tas energin från sladden när jag förvärmer. Har schemalagd laddning under natten, förvärmer på morgonen och förlorar då ingen räckvidd. Laddningen lär inte dra igång igen om det är så att den har laddat upp till gränsen på den schemalagda tiden, inte förrän den schemalagda tiden kommer igen.Kirre skrev:När jag förvärmer via appen tas energin för detta från batteriet, även när teslan har laddsladden inkopplad (16A, 400V). Jag har dock schemalagd laddning som brukar vara klar ett par timmar innan jag startar förvärmningen.
Borde inte laddaren aktiveras igen då och plocka energin från väggen istället?
Skulle sladden inte klara av att ge full kräm för uppvärmningen så kan batteriet få hjälpa till men trefas, 16A borde vara mer än tillräckligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förvärma från "väggen"?
Är det någon inställning du har gjort eller är det nån specifik X-feature?
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
MY LR, Pearl White
Re: Förvärma från
Jag har inte gjort något särskilt, trodde att det är så även på Model S. Är bilen inkopplad och man drar igång förvärmningen borde elen tas från kontakten, inte batteriet.Kirre skrev:Är det någon inställning du har gjort eller är det nån specifik X-feature?![]()
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förvärma från "väggen"?
Håller med, men tyvärr funkar det inte så på min bil.
Blir mao ett samtal till teslasupporten igen...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blir mao ett samtal till teslasupporten igen...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MY LR, Pearl White
Re: Förvärma från
Jag har läst någonstans att förvärmning drar runt 4kw, så om du är kopplad med 1-fas så räcker väggen inte till, bilen måste ta av batteriet också.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Förvärma från "väggen"?
När det var lite kyligt för ett par veckor sedan blev jag lite förvånad. Jag satte bilen på förvärmning och såg då att den på instrumentklustret påstod sig dra 8 kW. Jag trodde att värmaren var på 6. 2 kW i differens är lite mer än bara mättolerans.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Förvärma från
Värmaren i bilen är på 6kW men sedan är batterivärmaren på ytterligare 6kW eller något liknande. Om bägge är igång på max blir det ca 12kW.Peter Holm skrev:När det var lite kyligt för ett par veckor sedan blev jag lite förvånad. Jag satte bilen på förvärmning och såg då att den på instrumentklustret påstod sig dra 8 kW. Jag trodde att värmaren var på 6. 2 kW i differens är lite mer än bara mättolerans.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förvärma från
Förvärming? Är det när man sätter på kupévärmen med t.ex appen eller toppar upp laddningen för att värma batteriet eller både och?
Model S P85D,
Re: Förvärma från
När jag säger det så menar jag bara att starta bilens värme via appen.Foluke skrev:Förvärming? Är det när man sätter på kupévärmen med t.ex appen eller toppar upp laddningen för att värma batteriet eller både och?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Förvärma från
Tack. Jag undrade vad som avsågs.Feddan skrev:När jag säger det så menar jag bara att starta bilens värme via appen.Foluke skrev:Förvärming? Är det när man sätter på kupévärmen med t.ex appen eller toppar upp laddningen för att värma batteriet eller både och?
Jag har för mig att man kan värma kupén och förvärma batteriet samtidigt genom att starta såväl kupévärmen som laddare och låta laddaren jobba lite extra strax innan man skall köra. Då skall både kupé och batteri bli varma? Laddströmen tas ju från nätet och rimligen även kupévärmens ström när termostaten drar ner effekten allt eftersom temperaturen når inställt värde och nätsrömmen räcker till båda?
För dagligt bruk betyder det ju inget eftersom vi sällan behöver ladda under dagen men skall man ut och långköra kan en "total" förvärming via elnätet tänja ut räckvidden?
Just detta har behandlats tidigare i någon tråd.
Model S P85D,
Re: Förvärma från
Jag testade imorse. Satte bilen på laddning och körde igång värmen i kupén. Det blev varmt i bilen och batteriet laddades! Alltså kom förvärmen från väggen, direkt eller indirekt.
Imorgon testar jag med att förvärma kupén utan att ladda och observerar om batteriets status påverkas negativt så att det märks.
Imorgon testar jag med att förvärma kupén utan att ladda och observerar om batteriets status påverkas negativt så att det märks.
Model S P85D,
Re: Förvärma från
Energin behöver inte alls komma från väggen i ditt första test. Ifall batteriet laddas med 11kW och batteriet ger 6kW till uppvärmning så kommer ju batteriet laddas med 5kW även ifall du pumpar i bilen 11kW. Ditt andra test blir mer intressant.Foluke skrev:Jag testade imorse. Satte bilen på laddning och körde igång värmen i kupén. Det blev varmt i bilen och batteriet laddades! Alltså kom förvärmen från väggen, direkt eller indirekt.
Imorgon testar jag med att förvärma kupén utan att ladda och observerar om batteriets status påverkas negativt så att det märks.
Jag har schemalagt min laddning till kl 1.00 och laddar från min Wall Connector. Bilen har 335 km räckvidd på morgonen när jag slår på förvärmningen. 20-30 minuter senare har bilen blivit varm och det är fortfarande 335 km räckvidd utan att jag har triggat någon laddning. Vet inte om det kan skilja sig mellan t.ex. Wall Connector och UMC. Har bara laddat en gång med UMC och då stod bilen i garage.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förvärma från
Min bil är kopplad till laddbox hemma, och slår jag bara på värmen så slår lampan i laddboxen över till "charging". Man kan även se på en UMC att den börjar leverera ström på flödet på de gröna lamporna.
Men ibland räcker som sagt inte effekten till från väggen, och då lär det gå på batteriet också.
Men ibland räcker som sagt inte effekten till från väggen, och då lär det gå på batteriet också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Förvärma från
Jag vet. Jag kan inte säga om värmen tas från väggen eller batteriet men jag tänker, so what? Bilen blir varm, batteriet laddas och möjligen värms även batteriet. Allt kommer från väggen i sista ändan. Så tänkte jag.Svenssons skrev:Energin behöver inte alls komma från väggen i ditt första test. Ifall batteriet laddas med 11kW och batteriet ger 6kW till uppvärmning så kommer ju batteriet laddas med 5kW även ifall du pumpar i bilen 11kW. Ditt andra test blir mer intressant.Foluke skrev:Jag testade imorse. Satte bilen på laddning och körde igång värmen i kupén. Det blev varmt i bilen och batteriet laddades! Alltså kom förvärmen från väggen, direkt eller indirekt.
Imorgon testar jag med att förvärma kupén utan att ladda och observerar om batteriets status påverkas negativt så att det märks.
Jag har schemalagt min laddning till kl 1.00 och laddar från min Wall Connector. Bilen har 335 km räckvidd på morgonen när jag slår på förvärmningen. 20-30 minuter senare har bilen blivit varm och det är fortfarande 335 km räckvidd utan att jag har triggat någon laddning. Vet inte om det kan skilja sig mellan t.ex. Wall Connector och UMC. Har bara laddat en gång med UMC och då stod bilen i garage.
Du har ju redan gjort testet jag tänkte göra imorgon. Bilen kopplad i väggen, laddningen avslutad (schemalagd) och räckvidden 335 km både före och efter 20-30 minuters värme i kupén. Det visar väl att i alla fall din bil hämtar energin från väggen för att värma.
Så bra. Då får jag variera mig lite imorgon. Bilen laddar fullt. Imorgon triggar jag upp förväntad laddning till ca 95% men laddar inte när jag slår på värmen. Räckviddsförändring? Går räckvidden ner tas energin förmodligen från batteriet. Är den oförändrad så tas energin från väggen eller är energiåtgången så liten att den saknar betydelse. (Det kan man ju undersöka genom att förvärma utan väggkontakt och se om räckvidden ändras)!
Model S P85D,
Re: Förvärma från "väggen"?
Prova att ha bilen färdigladdad men inkopplad och slå på hvac
Tror inte laddning kickar igång förrän batt tappat 3%
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror inte laddning kickar igång förrän batt tappat 3%
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Förvärma från
Nu provade jag med sladd i vägg, laddutrymme ökat från tidigare laddade 90 till 95℅ med schemalagd laddtid. På med förvärmning via appen. 351 km räckvidd.e5m1r skrev:Prova att ha bilen färdigladdad men inkopplad och slå på hvac
Tror inte laddning kickar igång förrän batt tappat 3%
Skickat från min iPhone med Tapatalk
20 minuters värmning. Från 1,3 grader till 21 grader. Bilen "stekhet". Räckvidd sjönk till 350 km. -1 grad ute.
Den här gången togs uppenbarligen energin från batteriet!
Slutsats så här långt: Förvärmning tas från batteriet. Detta motsägs dock av Bylunds iakttagelser eller så räcker väggen inte till. Det gjorde den dock häromdagen då räckvidden ökade samtidigt som värmen var på.
Ytterligare slutsats: Skall man resa långt och vill använda batteriet till förflyttning kan man med fördel ha väggen ansluten, toppa upp laddning till 100 och på med värmen.
Model S P85D,
Re: Förvärma från
Att räckvidden gick ner 1 km är för lite för att dra några slutsatser skulle jag säga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Förvärma från
Så är det kanske. Jag är dock lite pragmatisk. Vill jag vara säker på max räckvidd, förvärmer jag både batteri och kupé genom att toppladda strax före avresa och på med förvärme. Då räknar jag med att det går åt minimum batteri för värme.bylund skrev:Att räckvidden gick ner 1 km är för lite för att dra några slutsatser skulle jag säga.
För övrigt tycker jag det var "billigt" att förvärma från batteriet. Bara någon km räckvidd vid nollgradigt och 20 minuters förvärming samt 21 grader i kupén.
Model S P85D,
Re: Förvärma från "väggen"?
Min bil drar definitivt ström från väggen när jag startat förvärmning. Sannolikt tar den också från batteriet i början då bilen kan använda 6 + 6 kW. Jag har 11kW från väggen.
Det syns direkt på UMC eller Tesla Wallbox att den hämtar ström från väggen när HVAC aktiveras.
Det syns direkt på UMC eller Tesla Wallbox att den hämtar ström från väggen när HVAC aktiveras.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Förvärma från
Har vi blivit klokare?Kirre skrev:När jag förvärmer via appen tas energin för detta från batteriet, även när teslan har laddsladden inkopplad (16A, 400V). Jag har dock schemalagd laddning som brukar vara klar ett par timmar innan jag startar förvärmningen.
Borde inte laddaren aktiveras igen då och plocka energin från väggen istället?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85D,
Re: Förvärma från "väggen"?
Ställde frågan på SC igår och det var ingen tvekan i svaret från de 3 personerna där; förvärmen tas från väggen om bilen är inkopplad.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förvärma från
Och så har det alltid varitfakerlind skrev:Ställde frågan på SC igår och det var ingen tvekan i svaret från de 3 personerna där; förvärmen tas från väggen om bilen är inkopplad.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det enda som kan ställa till det, som några har antytt här, är att om effekten från väggen inte skulle räcka till så tar den från batteriet men bara det som "fattas" sas, dvs den drar
alltid upp till så mycket den "får" från väggen för att värma bilen...
Det jag saknar är en inställning för att bilen inte ska få ta från batteriet när bilen är inkopplad, vilket skulle vara bra när man ska åka långt (på gränsen av batteriet sas) då man vill ha absolut
max i batteriet när man startar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förvärma från "väggen"?
Ah. My bad.Bjelke skrev:Och så har det alltid varitfakerlind skrev:Ställde frågan på SC igår och det var ingen tvekan i svaret från de 3 personerna där; förvärmen tas från väggen om bilen är inkopplad.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det enda som kan ställa till det, som några har antytt här, är att om effekten från väggen inte skulle räcka till så tar den från batteriet men bara det som "fattas" sas, dvs den drar
alltid upp till så mycket den "får" från väggen för att värma bilen...
Det jag saknar är en inställning för att bilen inte ska få ta från batteriet när bilen är inkopplad, vilket skulle vara bra när man ska åka långt (på gränsen av batteriet sas) då man vill ha absolut
max i batteriet när man startar...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Förvärma från
Fast om det innebär att man inte hinner värma fullt innan avfärd blir ju enda skillnaden att den dra mellanskillnaden från batteriet efter att man börjat köra. Bättre att starta förvärmning i tid och samtidigt slå på laddning så börjar den ladda igen när bilen är så varm att värmen drar mindre än tillgänglig effekt.Bjelke skrev:Och så har det alltid varitfakerlind skrev:Ställde frågan på SC igår och det var ingen tvekan i svaret från de 3 personerna där; förvärmen tas från väggen om bilen är inkopplad.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det enda som kan ställa till det, som några har antytt här, är att om effekten från väggen inte skulle räcka till så tar den från batteriet men bara det som "fattas" sas, dvs den drar
alltid upp till så mycket den "får" från väggen för att värma bilen...
Det jag saknar är en inställning för att bilen inte ska få ta från batteriet när bilen är inkopplad, vilket skulle vara bra när man ska åka långt (på gränsen av batteriet sas) då man vill ha absolut
max i batteriet när man startar...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS